Kan man ha en fläkt precis vid moderkortet? ESD?

Permalänk

Kan man ha en fläkt precis vid moderkortet? ESD?

Tjena!
Jag håller på att bygga eget chassi och satte utblåsfläkten (Noctua A9-14) bara max någon centimeter från kanten av moderkortet. Kom då att tänka på esd-skador vid dammsugning av moderkort, och tänkte att en utblåsfläkt fungerar ungefär likadant, eftersom den suger luften från moderkortet. Så jag undrar om det är något farligt med det? Kan fläkten generera statisk elektricitet som kan hoppa den lilla centimetern i luften till moderkortet och skada det? Är det värt att flytta fläkten ett par centimeter längre bort från moderkortet eller hjälper ens det? Borde förstås tänkt på det från början men nu är det som det är

Visa signatur
Permalänk

@Marzupilami: Det spelar ingen roll. ESD kräver elektrostatisk urladdning (>1000 Volt) vilket inte kan skapas av en intern fläkt. Dammsugarspöket är något av ett troll... alla har hört om det men få har sett det eller kunnat bevisat dess existens.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

@Marzupilami: Det spelar ingen roll. ESD kräver elektrostatisk urladdning (>1000 Volt) vilket inte kan skapas av en intern fläkt. Dammsugarspöket är något av ett troll... alla har hört om det men få har sett det eller kunnat bevisat dess existens.

Så du menar att hela grejen med att man inte ska dammsuga sina datorer bara är en myt? :0
Jag har alltid tyckt att dammsug-inte-din-dator-teorin har låtat vettig när man har beskrivit den iaf...
Eller??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Dammsug inte din dator så är du helt säker. Finns många olika åsiker om ESD på detta forum, bara använda sökfunktionen. Men fläkten är inget problem

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

För exempel se Fractal design node 605, där har du två fläktar precis brevid moderkortet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Så här: en dammsugare drar 2000w vid drift, en fläkt 2-7w. En dammsugare har då mer kraft att dra i dammet och i samma veva skapa urladdningar.
En datorfläkt kommer inte skada moderkortet men en dammsugare kan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

@Marzupilami: Det spelar ingen roll. ESD kräver elektrostatisk urladdning (>1000 Volt) vilket inte kan skapas av en intern fläkt. Dammsugarspöket är något av ett troll... alla har hört om det men få har sett det eller kunnat bevisat dess existens.

Grejen är ju att folk inte lägger pengar på felsökning om något fel skulle uppstå något år senare utan de skickar in på reklamation/garanti och får nytt eller inte och då köper man nytt.

Skrivet av infigo:

Så här: en dammsugare drar 2000w vid drift, en fläkt 2-7w. En dammsugare har då mer kraft att dra i dammet och i samma veva skapa urladdningar.
Sen blir sakerna känsligare och känsligare ju mer man går ner i tillverkningsprocess
En datorfläkt kommer inte skada moderkortet men en dammsugare kan

Handlar inte om effekten. Datorfläkten är inkopplad i datorn och har därför samma Potential (har för mig det kallas så) därför blir det inga urladdningar eftersom både moderkortet och fläkten ligger på samma. Det är precis detta du gör när du använder ett ESD armband på rätt sätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Marzupilami: Det spelar ingen roll. ESD kräver elektrostatisk urladdning (>1000 Volt) vilket inte kan skapas av en intern fläkt. Dammsugarspöket är något av ett troll... alla har hört om det men få har sett det eller kunnat bevisat dess existens.

Det måste ju vara anledningen till att man dammsuger runt och inuti serverskåp med en ESD-DAMMSUGARE, för en vanlig billigare kan ju inte orsaka skador...
Blir så trött att höra arroganta påståenden när bevisen finns mitt framför näsan på dig. Men fortsätt dammsuga dina dator du, men kom inte hit och be om hjälp när din dator blåskärmar, rebootar utan felmeddelanden osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Grejen är ju att folk inte lägger pengar på felsökning om något fel skulle uppstå något år senare utan de skickar in på reklamation/garanti och får nytt eller inte och då köper man nytt.
Handlar inte om effekten. Datorfläkten är inkopplad i datorn och har därför samma Potential (har för mig det kallas så) därför blir det inga urladdningar eftersom både moderkortet och fläkten ligger på samma. Det är precis detta du gör när du använder ett ESD armband på rätt sätt.

Det är bara en tidsfråga innan man tagit fram maskiner som kan kolla efter ESD-skador på kretskort snabbt och billigt. När den dagen är här då varje butik har en sådan maskin är spelet över för dessa människor som inte lyssnar på experterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Det är bara en tidsfråga innan man tagit fram maskiner som kan kolla efter ESD-skador på kretskort snabbt och billigt. När den dagen är här då varje butik har en sådan maskin är spelet över för dessa människor som inte lyssnar på experterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo är ganska tröttsamt att höra att ESD inte är något att bry sig om. Det är ju inte ens svårt att skydda sina komponenter krävs ett armband för 39kr.
Köper man begagnat kan man nästan räkna med att grejerna är misshandlade, en gång köpte jag ett grafikkort som kom i en låda full med tidningspapper kortet låg inlindat i (det fungerade ingen vidare )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Jag menar bara att om man bortser potentialen så är det enorm skillnad på dammsugare och dator fläkt. Sedan gör ju att de ligger på samma potential mycket (men det nämnde jag inte)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14