Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Hjälp med fläkt RPM.

Hej!

Tänker köpa:
2 Corsair AF140 (fläktar)
Noctua NA-SYC2 (strömdelare till fläktar)
Corsair H60 (CPU kylare)

Problemet är att jag har bara 3 fläktuttag och alla dom är upptagna. Med Na-SYC2 kommer jag har 2 chassifläktar på en 3 pin header.
Kommer fläktarna att nå max RPM?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2007

Köp en fläktcontroller som du kan koppla allt till istället för att koppla till moderkortet? Kan ju ta någon liten variant behöver inte va dom fläskiga controllerna med lysande displayer osv jag hade en liten jäkel som satt på baksidan av moderkortsplåten i mitt tidagare bygge.

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007

Du vill ha SP fläktar inte AF fläktar till radiatorer. Kanske en sådan, https://www.komplett.se/ekwb-ek-cable-splitter-4-fan-pwm-exte... om du har pwm fläktar dvs.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Ska fläkten blåsa in i radiator eller ska det blåsa ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Vad har du för moderkort? Om det har tillgång till PWM så kommer hastigheten regleras automatiskt efter vad moderkortet själv känner att det behöver, dvs ljudnivån blir betydligt lägre. Om inte annat skulle jag rekommendera en fläktkontroller där du kan ställa in hastigheten manuellt (fysiskt eller med hjälp av mjukvara). Plus att du får fler fläktuttag.

Chassi: InWin D-frame mini | SSD: 2x Intel 535 480GB | CPU: i5 4690K @ 4.6 Ghz | Kylning: Corsair H100i | GPU: Asus GTX 980 Strix DirectCU II | PSU: Corsair RM750W | MB: Asus Z97i-Plus | RAM: Corsair Dominator 16GB 2400Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@fromis:
Jag har Asus h97m plus. Köpte en fläktkontroller igår

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011