Mediaspelare med HDD runt 1000:- ?

Permalänk
Medlem

Mediaspelare med HDD runt 1000:- ?

Söker en mediaspelare åt päronen.

- Wifi, strömma från lokalt nätverk eller browser!
- Fjärrkontroll
- Intern HDD 2.5" eller 3.5" är stort plus!
- Inget krav på HD - dom har en gammal risig platt TV

Finns det någon liknande denna fast med slot för en 2.5 eller 3.5 HDD?
http://www.amazon.co.uk/dp/B00SYFIX6G

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om många av androidenheterna du tittat på hanterar usb-diskar.
Visserligen blir det inte internt, men det fyller syftet.

En annan sak som passar inom din prisram är en raspberry pi 2 som du installerar kodi (xbmc). Lägg till en usb-wlan-sticka för trådlöst.
Om tvn fixar CEC över HDMI kan man använda TVns vanliga fjärrkontroll för att styra Kodi, det är en lösning som jag föredrar över en extra fjärrkontroll. Men annars går det att konfigurera det mesta som fjärrkontroll, exempelvis en trådlös handkontroll eller tangentbord.

Raspberryn fixar så klart att koppla in usb-diskar, men även här är jag tveksam på om det finns något chassi byggt för det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det låter lite bökigt och tidskrävande för min budget, jag lägger hellre några hundralappar extra för något färdigbyggt. Reser från Skottland till Sverige och har på min höjd några timmar att hämta upp den i Stockholm innan jag ska ge bort den. Hade varit underbart annars, för jag har länge letat efter en anledning att leka med en Pi

Kanske en färdigbox med en Usb vore bästa? Om så, vill minimera antalet kablar så tror ni man kan köra en usb3 utan extern strömkälla till den?

MVh

Permalänk
Medlem

Ägde en Xtreamer förr och den fungerade hyffsat, men inget klår en Raspberry PI 2 med Kodi. Kräver dock lite arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ägde en Xtreamer förr och den fungerade hyffsat, men inget klår en Raspberry PI 2 med Kodi. Kräver dock lite arbete.

Hyffsat? Om du haft problem får du gärna dela med dig!
Hittar inte många xtreamer hos svenska butiker

Ingen tid för en Raspberry PI men tack igen för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Hyffsat? Om du haft problem får du gärna dela med dig!
Hittar inte många xtreamer hos svenska butiker

Ingen tid för en Raspberry PI men tack igen för tipset!

Nja, den kan ju inte streama så allt måste ligga på hårddisken. Om jag minns rätt. Så att installera Netflix eller liknande är ingen idé
Men tittar jag på deras hemsida verkar den nu köra Android då går det ju göra allt på den. Jag hade den första modellen de skapade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nja, den kan ju inte streama så allt måste ligga på hårddisken. Om jag minns rätt. Så att installera Netflix eller liknande är ingen idé
Men tittar jag på deras hemsida verkar den nu köra Android då går det ju göra allt på den. Jag hade den första modellen de skapade.

Fungerande android; nja, användbar android; nej.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Känner mig en smula besegrad, blir nog att lägga några timmar jobb och köpa en raspberry istället. Tack för svaren!

Kikar på denna
http://www.amazon.co.uk/Vilros-Raspberry-Pi-Kit-Includes-Clea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Känner mig en smula besegrad, blir nog att lägga några timmar jobb och köpa en raspberry istället. Tack för svaren!

Kikar på denna
http://www.amazon.co.uk/Vilros-Raspberry-Pi-Kit-Includes-Clea...

Om priset är bra så får du allt du behöver. Kör du med en extern usb-disk på det där så är det inga problem med 8GB minneskort.

Skulle du uppleva att raspberryn är trög att boota eller om du av någon anledning lyckas få slut på utrymme kan jag skarpt rekommendera samsungs pro-serie av minneskort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625060

Jag streamar 720p-material över en enkel 150mbit 802.11n-sticka, det brukar gå fint så länge ingen annan belastar sönder wlanet. Skulle det mot förmodan inte räcka till för dig så finns det (om än lite ovanligare) 300mbit ner 150mbit upp usb-stickor som fungerar med Raspberryn.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

@MorteM:
Tänk på att man kan ha fjärkontroll till en rpi.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Om priset är bra så får du allt du behöver. Kör du med en extern usb-disk på det där så är det inga problem med 8GB minneskort.

Skulle du uppleva att raspberryn är trög att boota eller om du av någon anledning lyckas få slut på utrymme kan jag skarpt rekommendera samsungs pro-serie av minneskort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625060

Jag streamar 720p-material över en enkel 150mbit 802.11n-sticka, det brukar gå fint så länge ingen annan belastar sönder wlanet. Skulle det mot förmodan inte räcka till för dig så finns det (om än lite ovanligare) 300mbit ner 150mbit upp usb-stickor som fungerar med Raspberryn.

Gött tack! Blir inte mycket streamande, iallafall inte något hög kvalitet då päronens TV är en riktigt gammal platt TV. Men skönt att höra att det finns uppgraderingsmöjligheter!

Skrivet av utsatt_unge496:

@MorteM:
Tänk på att man kan ha fjärkontroll till en rpi.

Sökte lite och hittade två billigare varianter, men blir nog en vanlig mus till en början. Har du något tips på fjärr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Sökte lite och hittade två billigare varianter, men blir nog en vanlig mus till en början. Har du något tips på fjärr?

Börja med att kolla om TVn har CEC, i så fall behöver du ingen extra fjärr. CEC har funnits ett bra tag, så det är inte omöjligt att även en TV med ett antal år på nacken har funktionaliteten.

Annars får du nog ställa dig frågan om det bara ska plockas film ur en lista, eller om det ska sökas en del på youtube och andra playtjänster. Själv upplever jag helt klart ett litet trådlöst tangentbord som trevligare när man ska söka upp ett par videoklipp.

Men om det inte är så mycket som ska sökas efter (eller de som använder TVn inte hittar runt snabbt på ett tangentbord), så fungerar det bra nog att använda fjärren för att fylla i sökningar med on screen-tangentbordet.

Ett annat alternativ är en handkontroll som fjärr, det är trots allt där XBMC (kodi) började, med en Xbox-kontroll. Jag har själv navigerat xbmc på raspberry med en trådlös xbox 360-kontroll. Ska inte säga att det är bättre eller sämre än en fjärr, men kanske har du en sådan liggandes.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB