Varför karenstid på marknaden för nya medlemmar?

Permalänk

Varför karenstid på marknaden för nya medlemmar?

Varför har ni på sweclockers en karenstid på köp/sälj för nya medlemmar?
Såg precis en processor som hade mitt namn skrivet på det,men döm av min förvåning
när jag reggat mig,så fick jag inte köpa det.
"Du måste ha varit medlem en viss tid innan du kan svara på ämne",eller något dylikt till svar.
WHAT? vad är vitsen? om jag reggar mig idag och väntar ett år utan att skriva ett enda inlägg
gör det mig mer betrodd som spekulant på datordelar?verkligen stenåldersregler.Varför leker ni barnvakt åt säljare/köpare
jag förstår inte?Förklara gärna logiken bakom denna regel.
Hur lång är denna väntetid?

Rubrik redigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inte på swec, men det här är min gissning:
Det har förekommit en del bedrägerier på marknaden, att ha en tidsgräns minskar antalet impuls-bedrägerier, de som pysslar med bedrägeri har inte tålamod nog att vänta ett år på att lura sina offer.

Permalänk
Medlem

Prova skicka PM till annonsören?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av staggerman:

Varför har ni på sweclockers en karenstid på köp/sälj för nya medlemmar?
Såg precis en processor som hade mitt namn skrivet på det,men döm av min förvåning
när jag reggat mig,så fick jag inte köpa det.
"Du måste ha varit medlem en viss tid innan du kan svara på ämne",eller något dylikt till svar.
WHAT? vad är vitsen? om jag reggar mig idag och väntar ett år utan att skriva ett enda inlägg
gör det mig mer betrodd som spekulant på datordelar?verkligen stenåldersregler.Varför leker ni barnvakt åt säljare/köpare
jag förstår inte?Förklara gärna logiken bakom denna regel.
Hur lång är denna väntetid?

Jag tror du måste skriva ett visst antal inlägg också, inte bara vara medlem

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Väntetiden är 3 månader för övrigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är EXTREMT viktigt att inte låta nya medlemmar sälja på marknaden.

Permalänk
Medlem

Bedrägeri, m.m kan jag tänka mig, aldrig ifrågasatt det, tänker mer att marknaden är tillför aktiva medlemmar att kunna handla och sälja till varandra. Det är inte blocket för teknik prylar precis.

Det går att komma runt det genom att skicka ett PM till annonsören.

Visa signatur
Permalänk
Legendarisk

@staggerman: Förstår att det här kan vara frustrerande om man registrerar sig endast för att köpa eller sälja något, men avsikten är helt enkelt att göra marknaden mindre attraktiv för oseriösa handlare och om de istället söker sig till andra platser blir den säkrare att använda för vanliga medlemmar. Det har även visat sig ha bra effekt i praktiken; i förhållande till antalet annonser är det väldigt få klagomål, och det har blivit färre sedan detta infördes. I den här versionen av siten har tidsbegränsningen även utökats med ett krav på forumaktivitet, men det ska inte vara några problem att komma upp i målen om man använder det som vanligt.


Angående PM så måste jag som vanligt råda alla annonsörer att vara uppmärksamma på historiken för de man blir kontaktade av, särskilt om de inte har någon tidigare forumaktivitet, samt att vidta sedvanliga försiktighetsåtgärder: bekräfta personens identitet, begär bilder på varan, försök att träffas personligen om möjligt etc.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Grejen är den att jag har något gammalt konto som jag aktiverade för ca.3 år sen.
Orkade inte rota fram inloggningsuppgifterna,tänkte att det är smidigare att skapa ett
nyt konto.Nope,tydligen inte.Om jag nu loggar in med mitt gamla konto,då är det
ok. att börja handla(har förövrigt noll inlägg med det kontot.)Makes no sense what so ever.
Jaja....swecklockers forum, deras regler,men jag förstår fortfarande inte detta förmynderi.

Permalänk
Legendarisk

@staggerman: Det går varken att lägga ut annonser eller kontakta annonsörer via marknadens egna system om man inte har någon forumaktivitet; däremot är det snabbare att nå upp till kritierierna om det redan är gammalt nog och man försöker hitta några frågor att hjälpa till med, intressanta diskussioner att delta i eller liknande än att börja om helt från början. Ha i åtanke att de du handlar med kommer se om du har varit trevlig och hjälpsam mot andra i forumet.

Har du ett gammalt konto så kan du återställa det via den här sidan, men observera att det (för att motverka trollande) inte är tillåtet att ha flera konton per person så kontakta oss gärna efter aktivering (eller om du behöver hjälp med att återställa det) så att vi kan hjälpa till och det inte råkar fastna i något av våra modereringsfilter.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

ok...då vet jag,Ska prova att skicka ett pm istället.
Har ingen större lust att skriva ditt/datt och verka glad i 3 månader.
Vill bara köpa en processor.

Permalänk
Medlem

Tre månader är det nog. Allt för kort imo.
Borde gälla för att skriva på forumet också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Reggade mig idag och ville också starta en köp tråd i samband med det. Men icke.

Kan väl också tycka det är lite stenåldersmässigt, men jag vet att det här med användare som nyttjar bedrägerier kan öka radikalt i proportioner om alla kan skapa en annons med detsamma.

Nu får jag fundera lite på var jag istället kan köpa ett sådant grafik kort som jag vill ha.