Vilken SSD ska man välja

Permalänk
Medlem

@Mats76:

Gött att höra. Jag skall köpa 2 st 1.2 TB och raida i höst när nästa generation moderkort poppar upp på marknaden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag tror du måste köra mjukvaruraid isåfall. Bäst du kollar upp möjligheterna samt nackdelarna med detta innan du gör en stor investering.

Skrivet av Dockland:

@Mats76:

Gött att höra. Jag skall köpa 2 st 1.2 TB och raida i höst när nästa generation moderkort poppar upp på marknaden.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

@Mats76:

Ah, okej. Tänkte köra R1 men det kanske inte går. Nåväl. Isåfall sparar jag väl en slant antar jag. Då kör jag PCIe M.2. 512 GB som systemdisk och denna som lagring. Det räcker ju och blir över. Hoppas drivisarna är stabila till Arch Linux bara och att dessa funkar med ett Xeon moderkort med 2 proppar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då antar jag att ingen kommer köpa Nvidia kort, någonsin?
De lurade sina kunder med 3D Mark fusk för länge sedan.
De lurade 970 ägare nyligen och fortsätter att vilseleda laptop användare, både gällande överklock och G-sync (som finns, men inte hårdvarumässigt..., men det fungerar inte utan hårdvara)

Eller AMD som lovat enorm prestanda förbättring i alla CPU sedan en evighet tillbaka, och själva ratar CPUn när de behöver prestandan.
Deras 79x0 kort hade problem i flera år innan de fick rätta på drivare och annat mög och det vara bara "tack o ta emot".
Nu fungerar korten bra dock... när de är många år gamla

Eller Intel som bröt mot lagen och köpte handlare runt om världen när AMD64 faktiskt spöade skiten ur P4 Prescott, för att affärerna inte skulle sälja AMD maskiner, utan bara deras. De fälldes av EU för detta och detta har satt djupa sår i AMDs konto, för de inte ens kunde tjäna pengar när de faktiskt hade något att konkurrera med. Ska samma sak ske med Zen?

Eller Seagate som har haft "fläckfritt" ryckte men har haft enorma problem sedan 1-1,5TB diskar började komma med allt från FW fel, brickade diskar till enorma fel %.

Eller Sandforce som levererar styrkretsar som hade ett enormt fel, orsakade BSODer och folk miste sin data i 6+ månad, från SSDer från Corsair, OCZ, Adata mfl. (Även den Adata som nämnts här är samma företag, samma krets i nyare format)

Kan göra denna listan lång, med både ASUS, Gigabyte och många andra märken...

Kort sagt, om alla dessa får komma undan med detta, varför ska inte Samsung göra det, nu när faktiskt 840 EVOn fungerar?
Alla företag gör skit, misstag eller fulingar. Det handlar om vem som åker fast, vem som blir lidande... eller?

Ja och så länge folk som blivit blåsta går och köper från samma tillverkare igen för att ersätta sin kassa produkt så talar dom om för tillverkaren att deras beteende är OK.

Det är IGEN som sagt att man ALDRIG ska köpa Samsung igen. Men låt dom förlora nästa köp så kanske dom fattar i längden. Låt plånpoken tala.

Men det är väl du som aldrig ska köpa Crucial igen för dom blåser ju bara dig och alla andra om man ska tro dina poster. Låter som samma stek fast andra sidan bara?

Men men så länge folk fortsätter köpa från oseriösa tillverkare så lär det aldrig bli bättre.

Inte så att det råder brist på alternativ till Samsung, ser många rekommendationer i tråden som hade fungerat lika bra.

Vet inte varför du heller drar upp produkter som jag inte köper då dom inte intresserar mig pga nämnda orsaker. Ungefär lika lite som Samsung intresserar mig i dagsläget pga deras metoder.

Det ända logiska är att köpa annat från dom som sköter sig nu och därmed visa att sköter man sig inte så vinner dom inte nästa köp för pengar är det ända företagen begriper.

Folk kan gilla dina inlägg bäst dom vill men allt låter bra när man ser det från enbart en sida. Inte förens man funderar på alternativa lösningar, i detta fallet köpa en annan likvärdig produkt från en annan tillverkare med bra rykte i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja och så länge folk som blivit blåsta går och köper från samma tillverkare igen för att ersätta sin kassa produkt så talar dom om för tillverkaren att deras beteende är OK.

Det är IGEN som sagt att man ALDRIG ska köpa Samsung igen. Men låt dom förlora nästa köp så kanske dom fattar i längden. Låt plånpoken tala.

Men det är väl du som aldrig ska köpa Crucial igen för dom blåser ju bara dig och alla andra om man ska tro dina poster. Låter som samma stek fast andra sidan bara?

Men men så länge folk fortsätter köpa från oseriösa tillverkare så lär det aldrig bli bättre.

Inte så att det råder brist på alternativ till Samsung, ser många rekommendationer i tråden som hade fungerat lika bra.

Vet inte varför du heller drar upp produkter som jag inte köper då dom inte intresserar mig pga nämnda orsaker. Ungefär lika lite som Samsung intresserar mig i dagsläget pga deras metoder.

Det ända logiska är att köpa annat från dom som sköter sig nu och därmed visa att sköter man sig inte så vinner dom inte nästa köp för pengar är det ända företagen begriper.

Folk kan gilla dina inlägg bäst dom vill men allt låter bra när man ser det från enbart en sida. Inte förens man funderar på alternativa lösningar, i detta fallet köpa en annan likvärdig produkt från en annan tillverkare med bra rykte i dagsläget.

Eller så köper man det som är bäst för en själv, sin plånbok och sitt behov, oavsett vad det står på etiketten och slutar leka sur gubbe på 80+.
Min poäng är att dessa företag kommer göra detta oavsett. ÄVEN när du straffar dem, som tex EU gjorde med Intel, så ger det ingen effekt. Varför ska vi lida för att "agera domstol" för att hävda din sak? Det är nu fixat, släpp det. Ny generation finns ute, focusera på dem. 840 EVO misstäker jag kommer sluta säljas snart, då 850 EVO är billigare och många andra konkurrerande diskar är det samma.

Ang Crucial, jag upplyser folk om problemen, när man påstår att "inget fel finns". Har dock inte hindrat mig från att köpa en MX200 till en vän eller BX100 till en arbetskollega då det var de bästa för deras behov och önskemål. Jag är inte lika småsint som du verkar vara mot Samsungs produkter. Jag har fortfarande en MX100 själv, och ska inhandla en MX200 också för att kunna testa (bla deras nya Cache). Jag är även öppen för OCZ arc 100 då den visat sig vara bra disk, med bra nand för lite pengar. Så jag har inget ont mot OCZ heller, trots att jag har haft 2 diskar krasha från dem, förr.

Jag skiter bokstavligt talat i vem/var eller hur jag köper saker. Bara jag vet ev fel, vad man kan göra åt dem och att jag får det jag behöver. Inget i denna värld är felfritt, inget är perfekt. Allt designas, byggs och programmeras av människor, som är det mest defekta på hela planeten. Lev med det...

Permalänk
Medlem

En liten undrar mitt i debatten.
Alla dagens diskar har ju egentligen bara testats "virtuellt" alltså maskinellt med hög och varierande belastning under relativt kort tid. OM det visar sig att seaste toppmodell-SSD från Crucial, Samsung (igen) och Intel visar upp defekter efter tja, 2-3 års användning, där tid disken inte varit igång och omgivningstemperaturer m.m. spelat in, så vet ingen idag vad dessa nya "mest pålitliga" SSD kan ställa till med om några år. Men då, och först då vet vi. Nu gissar vi bara, baserat på gamla meriter.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det blev en Samsung 850 Pro pga prestandan och Rapid mode talar gott också, det stod mellan den och Adatas. Tror inte det är något fel från denna, när man läser runt så får den bra beröm. Fick även 10 års garanti så det är ju riktigt bra. Egentligen hade man velat bojkotta Samsung pga deras hantering men känner att jag inte orkade, får jag bara igenom reklamationen så får dom stå där med min gamla hårddisk istället, det gör nog mer onytta för dom.

Uppdatering:
Fick idag meddelande om att jag fick lämna tillbaks min Samsung 840 Evo till Webhallen, så ni som har den skiten, stå på er!

Permalänk
Skrivet av mummel:

Det blev en Samsung 850 Pro pga prestandan och Rapid mode talar gott också, det stod mellan den och Adatas. Tror inte det är något fel från denna, när man läser runt så får den bra beröm. Fick även 10 års garanti så det är ju riktigt bra. Egentligen hade man velat bojkotta Samsung pga deras hantering men känner att jag inte orkade, får jag bara igenom reklamationen så får dom stå där med min gamla hårddisk istället, det gör nog mer onytta för dom.

Uppdatering:
Fick idag meddelande om att jag fick lämna tillbaks min Samsung 840 Evo till Webhallen, så ni som har den skiten, stå på er!

Ok. Återkom gärna med hur din nya ssd fungerar

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Återkom gärna med hur din nya ssd fungerar

Den fungerar mycket bra, vet inte om jag känner av de nya RAPID mode som ska vara så bra. Tror inte jag kommer se en prestandaförlust som jag gjorde med 840 Evo då det var ett tillverkningsfel. Däremot visades det inte förräns efter 3-4 månader av användning.

Permalänk
Skrivet av mummel:

Den fungerar mycket bra, vet inte om jag känner av de nya RAPID mode som ska vara så bra. Tror inte jag kommer se en prestandaförlust som jag gjorde med 840 Evo då det var ett tillverkningsfel. Däremot visades det inte förräns efter 3-4 månader av användning.

Ok. Låter bra. Hoppas på det bästa och gissar på att det var väl värda ca 1500 kronor investerade då?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU