Problem med cd-rom

Permalänk

Problem med cd-rom

Hej!

Jag är mitt i färd med att konstruera min första dator och har stött på problem. Det står att man behöver drivrutiner till CD-rom medan jag installerar windows. Var får jag tag på detta? Jag har letat lite lätt på internet och har inte hittat några. Inte på Samsungs egna hemsida i alla fall.

Denna är det jag köpt:
http://cdon.se/hemelektronik/samsung-electronics/dvd-int-burn...

Tack på förhand!
Elias Söderberg

Permalänk
Medlem

Jag föreslår lösningen att installera med USB minne istället. Googla på en guide

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av Sidju:

Jag föreslår lösningen att installera med USB minne istället. Googla på en guide

Mjukvaran eller Windows?

Observera att jag inte ändrat något i BIOS

Förresten står även att det saknas signerade drivrutiner när jag kör in skivan till SSD:n.

Permalänk
Medlem

Jag syftade till windows

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliadenss:

Hej!

Jag är mitt i färd med att konstruera min första dator och har stött på problem. Det står att man behöver drivrutiner till CD-rom medan jag installerar windows. Var får jag tag på detta? Jag har letat lite lätt på internet och har inte hittat några. Inte på Samsungs egna hemsida i alla fall.

Denna är det jag köpt:
http://cdon.se/hemelektronik/samsung-electronics/dvd-int-burn...

Tack på förhand!
Elias Söderberg

Vart står det att du behöver drivrutiner till CD'n ? under installationen eller på nåt papper ?

Jag har installerat många olika maskiner och aldrig behövt nåt annat än dom defaultdrivare som följer med på windowsskivan.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Gissar att du satt dvdn på någon icke standard sata port tillhörande en Marvell eller Promise raid kontroller och att Windows inte har inbyggda drivisar för den.

Permalänk
Skrivet av Sidju:

Jag syftade till windows

Skrivet av mr_sQuinty:

Vart står det att du behöver drivrutiner till CD'n ? under installationen eller på nåt papper ?

Jag har installerat många olika maskiner och aldrig behövt nåt annat än dom defaultdrivare som följer med på windowsskivan.

Jag håller på att installera windows på min usb nu! Så får vi se om det fungerar!

Ja det dök upp precis efter jag tryckt på "Installera nu" för windows.

Permalänk
Medlem

För det första så länkade TS till en DVD-brännare och inte någon CD-ROM (CD-läsare).
Kanske var BIOS/UEFI inställd på att inte boota från optisk enhet.

På mitt UEFI finns olika enheter som man kan boota datorn från.
-Hårddisk
-USB
-Optisk enhet
-Lan
De kan också rankas efter eget huvud om man vill exempelvis att datorn ska kolla om det finns en USB(-minne) med Linux innan datorn går vidare till att boota Windows.
För att tjäna någon halvsekund kan man ha systemdisken som första val.
Tre (kanske alla) kan inaktiveras.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

För det första så länkade TS till en DVD-brännare och inte någon CD-ROM (CD-läsare).
Kanske var BIOS/UEFI inställd på att inte boota från optisk enhet.

På mitt UEFI finns olika enheter som man kan boota datorn från.
-Hårddisk
-USB
-Optisk enhet
-Lan
De kan också rankas efter eget huvud om man vill exempelvis att datorn ska kolla om det finns en USB(-minne) med Linux innan datorn går vidare till att boota Windows.
För att tjäna någon halvsekund kan man ha systemdisken som första val.
Tre (kanske alla) kan inaktiveras.

Från första inlägget: "Det står att man behöver drivrutiner till CD-rom medan jag installerar windows" så sannolikt har problemet inget alls att göra med bootsekvensen då installationen redan var igång.

Permalänk
Medlem

IIRC är det problem med styrkontrollern och inte CD-/DVD-läsaren i sig det är problem med.
Du behöver alltså drivrutinerna för kontrollern (med största sannolikhet de vanliga chipsetdrivrutinerna för ditt moderkort) på samma enhet som du installerar från.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730