Packa upp en Windows 7 backup i Linux - Är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Packa upp en Windows 7 backup i Linux - Är det möjligt?

Jag har nämligen redan provat i Windows XP och Windows 7 men blir nekad eftersom jag inte har befogenheter att läsa disken i Windows. Detta trots att jag är den enda användaren. Jag får upp skumma meddelanden och när jag försöker installera om OS så får jag meddelanden som att Windows-skivan är för gammal för att få köra. Har redan pratat med M$ och Symantec men ingen av dom har någonsin sett felen och efter jag har försökt i Windows 7 så kan jag inte ens aktivera det dolda kontot eller utföra en ominstallation för att nå disken då bios anser att min installation är för gammal.

backupfilerna är från ghost 12 (*.v2i)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer:

Lite rörigt beskrivet, men jag tolkar det som du kort och gott vill packa upp filer från en Ghost image i en linux dist?
Det finns ju rätt många distar och somliga program finns till vissa och andra inte.
Jag vet inte om "Ghost explorer" finns till någon/några Linux-distar, open source finns nog inte, men kanske propretiär mjukvara. Då får du möjligtvis köpa den, vet inte. Du får googla. Det låter som din hårddisk har knasat ur. Har aldrig hört om dessa fel.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag vet jag är lite rörig, men som du säger så är det en Ghost-backup. Det går att montera bilden i Windows men sedan skriker systemet att jag inte har befogenheter att få access till någon disk. Finns det något trick för att få högre befogenheter i Windows? I Linux blir det enkelt eftersom jag kan vara root när jag behöver.

Försöker man ändra rättigheterna i Windows så får man en massa felmeddelanden om att man inte är admin även då jag använder det dolda kontot. Därefter så går det inte att göra något i Windows, inte ens installera om det om man inte kör en dd över hela disken i Linux eftersom en ominstallation av Windows från skiva säger att den är för gammal att användas.

Jag använder inte VM eller liknande utan en fysisk separat HDD (2TB) med Win7 + partition för att expandera backuper på så backupen kopieras från Linux och expanderas efter omstart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag vet jag är lite rörig, men som du säger så är det en Ghost-backup. Det går att montera bilden i Windows men sedan skriker systemet att jag inte har befogenheter att få access till någon disk. Finns det något trick för att få högre befogenheter i Windows? I Linux blir det enkelt eftersom jag kan vara root när jag behöver.

Försöker man ändra rättigheterna i Windows så får man en massa felmeddelanden om att man inte är admin även då jag använder det dolda kontot. Därefter så går det inte att göra något i Windows, inte ens installera om det om man inte kör en dd över hela disken i Linux eftersom en ominstallation av Windows från skiva säger att den är för gammal att användas.

Jag använder inte VM eller liknande utan en fysisk separat HDD (2TB) med Win7 + partition för att expandera backuper på så backupen kopieras från Linux och expanderas efter omstart.

Jag vet inte. Jag hade nog gjort en clean install med originalskivan. Det borde funka.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K