Permalänk
Medlem

Förbud att använda Fordon

Hej

Vet att detta inte är ett bilforum, men skriver här ändå i hopp om råd.

Det är så att i maj så köpte jag en begagnad bil från en bilbutik. När jag köpte den så frågade jag om den var besiktigad och servad bland annat, och det var den. Men nu idag får jag ett brev hem från transportstyrelsen där jag nu har ett förbud att använda mitt fordon för att fordonsskatten ej är betald.....(jättekul en månad när man inte har ett öre). Där står också att tidigare ägare inte betalat skatten.

Försökte ringa transportstyrelsen men det var bara sommaröppet så missade öppettiden med ett par minuter..

Jag undrar vem som ska betala denna skatt, är det bilbutiken jag köpte bilen av? Är det ägaren som lämnade in / sålde bilen till bilfirman?

Ska ringa transportstyrelsen direkt imorgon...men tänkte om det var någon här som kan hjälpa mig lite på vägen hur jag ska bete mig.

Jag har ingen aning vem som ägde bilen först, utan att bilfirman är ägare 2 (so to speak) och sen jag.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

"Om ägarbytet sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skyldigheten att betala inte till den nya ägaren. Det gäller även om ägarbytet sker innan skatten måste betalas. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad som fordonsskatten ska betalas."

Källa http://www.transportstyrelsen.se/agarbyte

Som jag ser det är nuvarande ägare (alltså du) skyldig att betala skatt, så länge bilen inte förvärvades av dig samma månad som skatten ska betalas.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Avstängd

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Edit: Attans tvåa

Känns spontant som att stället du köpte bilen från har fuckat up

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyze:

Jag undrar vem som ska betala denna skatt, är det bilbutiken jag köpte bilen av? Är det ägaren som lämnade in / sålde bilen till bilfirman?

Transportstyrelsen vet.
Mest relevant är nog följande:

Citat:

Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

"Om ägarbytet sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skyldigheten att betala inte till den nya ägaren. Det gäller även om ägarbytet sker innan skatten måste betalas. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad som fordonsskatten ska betalas."

Källahttp://www.transportstyrelsen.se/agarbyte

Som jag ser det är nuvarande ägare (alltså du) skyldig att betala skatt, så länge bilen inte förvärvades av dig samma månad som skatten ska betalas.

Skatten skulle betalas i maj.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

är den försäkrad? är den inte det så får du pynta flera hundralappar...OM DAGEN(staten försäkrar den då åt dig vilket kostar multum)

ställ av den direkt i sådant fall eller ring in en försäkring.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är den försäkrad? är den inte det så får du pynta flera hundralappar...OM DAGEN(staten försäkrar den då åt dig vilket kostar multum)

ställ av den direkt i sådant fall eller ring in en försäkring.

Den är försäkrad

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Skrivet av Xyze:

Skatten skulle betalas i maj.

Då är säljaren skyldig att betala, så tills vida det inte står något om det i köpeavtalet om att bilen skulle vara avställd eller liknande.
Iaf som jag tolkar det som länkats i tråden vid flera tillfällen.

Ta kontakt med säljaren och se vad dom säger.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Köpte du bilen från en bilfirma var den troligen avställd och då skall du betala skatten. Skatteverket har säkert skickat en räkning också.
Brukar komma i samband med att du får regbeviset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsarraz:

Köpte du bilen från en bilfirma var den troligen avställd och då skall du betala skatten. Skatteverket har säkert skickat en räkning också.
Brukar komma i samband med att du får regbeviset.

Jag har inte fått någonting från skatteverket.

Fordonsstatus: I trafik sedan 2006 står det på "mina sidor" på transportstyrelsens sida

Betyder inte det att det inte varit avställd?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

Vet ju inte exakt detaljerna men har de lovat att allt är klart så ligger det självklart på bilhandlaren, är det en något seriös bilfirma så fixar dom det direkt också. Är dom kniviga är de ju dock svårt för dig att bevisa att de lovat nåt muntligt ifall de inte faller in i regelverket som tidigare länkats här.

Permalänk
Medlem

Bilhandlare brukar ställa av bilar för att tjäna några kronor på skatten.
Men har handlaren sagt att bilen var skattad vid köpetillfället så borde du ha rätt till prisavdrag motsvarande bilskatten.
Om det inte står annorlunda i köpekontraktet... vilket inte vore helt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar ganska klart såvida inget annat står i avtalet. Skatten skulle enligt dej betalas i maj, du köpte den i maj, och transportstyrelsen säger att "Om ägarbytet sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skyldigheten att betala inte till den nya ägaren."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Tycker det verkar ganska klart såvida inget annat står i avtalet. Skatten skulle enligt dej betalas i maj, du köpte den i maj, och transpOm ägarbytet sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skyldigheten att ortstyrelsen säger att "betala inte till den nya ägaren."

Vem är det som ska betala?
Läste citatet tidigare, killen som hämtade detta från från transportstyrelsen skriver att TS ska betala
Och du skriver bara att det är klart men inte vem som ska betala

Jag tolkar det som att föregående ägare ska betala då skyldigheten inte övergår till den nya ägaren , enligt citatet. TS ska väll inte betala något om han är nya ägaren och "inte" ska betala, eller är det inte inte, och då ska han betala?

Klart som inte korvspad isåfall

Permalänk
Medlem

Om det står att bilen är i trafik sedan 2006 så har firman inte registerat bilen på sig själva ännu.
Antar att du inte fått ägarbeviset?
Väldigt seriös firma som säljer en bil som inte står på dom. Antar att du köpte en bil av en mindre invandrarfirma?

Edit*
Kanske är så att firman väntar på att den tidigare ägaren ska betala in fordonskatten så dom själv kan ta den summan för att sedan ställa på den på dig.
För just nu är det den tidigare (privata) ägaren som är skyldig att betala.

Det en seriös firma skulle ha gjort vore att regga in den ändå, och sedan ställt på den på dig.
Oavsett så kommer du förmoligen åka på skatten senare. Alla bilar på bilfirmor är för det mesta avställda.

Men ring firman.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om det står att bilen är i trafik sedan 2006 så har firman inte registerat bilen på sig själva ännu.
Väldigt seriös firma som säljer en bil som inte står på dom. Antar att du köpte en bil av en mindre invandrarfirma?

Edit*
Kanske är så att firman väntar på att den tidigare ägaren ska betala in fordonskatten så dom själv kan ta den summan för att sedan ställa på den avställd på dig.
För just nu är det den tidigare (privata) ägaren som är skyldig att betala.

Det är en hyfsat stor firma vi pratar om.
Jag kom i kontakt med en person på firman. Det är så att bilen kom in samma dag som jag köpte den. så den har inte hunnits avställas eftersom jag köpte den ett par timmar senare.

En person på firman ska ringa upp mig imorgon så vi kan diskutera det vidare.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Hej

Vet att detta inte är ett bilforum, men skriver här ändå i hopp om råd.

Det är så att i maj så köpte jag en begagnad bil från en bilbutik. När jag köpte den så frågade jag om den var besiktigad och servad bland annat, och det var den. Men nu idag får jag ett brev hem från transportstyrelsen där jag nu har ett förbud att använda mitt fordon för att fordonsskatten ej är betald.....(jättekul en månad när man inte har ett öre). Där står också att tidigare ägare inte betalat skatten.

Försökte ringa transportstyrelsen men det var bara sommaröppet så missade öppettiden med ett par minuter..

Jag undrar vem som ska betala denna skatt, är det bilbutiken jag köpte bilen av? Är det ägaren som lämnade in / sålde bilen till bilfirman?

Ska ringa transportstyrelsen direkt imorgon...men tänkte om det var någon här som kan hjälpa mig lite på vägen hur jag ska bete mig.

Jag har ingen aning vem som ägde bilen först, utan att bilfirman är ägare 2 (so to speak) och sen jag.

Alla bilfirmor ställer av bilarna, de behöver inte ha dom påställda för försäljning, provkörning görs med grön skylt.
Som köpare är man sedan skyldig att betala vägskatten.

Det är absolut inget konstigt, oärligt eller ovanligt med detta, det är betydligt ovanligare att du får den skattad och klar.

Skrivet av NoNamesWayne:

Om det står att bilen är i trafik sedan 2006 så har firman inte registerat bilen på sig själva ännu.
Antar att du inte fått ägarbeviset?
Väldigt seriös firma som säljer en bil som inte står på dom. Antar att du köpte en bil av en mindre invandrarfirma?

Edit*
Kanske är så att firman väntar på att den tidigare ägaren ska betala in fordonskatten så dom själv kan ta den summan för att sedan ställa på den på dig.
För just nu är det den tidigare (privata) ägaren som är skyldig att betala.

Det en seriös firma skulle ha gjort vore att regga in den ändå, och sedan ställt på den på dig.
Oavsett så kommer du förmoligen åka på skatten senare. Alla bilar på bilfirmor är för det mesta avställda.

Men ring firman.

Det är fel, det är registrerad ägare som skall betala, oavsett om tidigare ägare inte betalt.

Skrivet av Xyze:

Det är en hyfsat stor firma vi pratar om.
Jag kom i kontakt med en person på firman. Det är så att bilen kom in samma dag som jag köpte den. så den har inte hunnits avställas eftersom jag köpte den ett par timmar senare.

En person på firman ska ringa upp mig imorgon så vi kan diskutera det vidare.

Det skall du inte vara säker på, tar 2 minuter att ställa av en bil vilket brukar göras direkt när den kommer in.

Skulle tro att det är ett av två senario.

1. Eftersom bilfirman inte behöver ha bilen påställd tar dom över ägandet och ställer av bilen för att "tjäna" ett par kronor, detta är helt normalt.

2. Tidigare ägaren har begärt att få tillbaka resterande delen av skatten när han lämnar in bilen eftersom den nyligen betalats in.
Då ställer firman av bilen innan ägarbytet så att återbetalningen går till tidigare ägare alternativt betalar tidigare ägaren kontant och gör sedan enligt alternativ 1 för att få tillbaka pengarna.

Så om man köper ny bil (helt ny eller begagnad) får man vara beredd på att betala skatten också när den kommer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MacAllan: Visst det tar 2min att ställa av ett fordon.

Men det körs bara en gång per dygn. Så man kan inte ställa av och ställa på ett fordon på samma dygn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Alla bilfirmor ställer av bilarna, de behöver inte ha dom påställda för försäljning, provkörning görs med grön skylt.
Som köpare är man sedan skyldig att betala vägskatten.

Det är absolut inget konstigt, oärligt eller ovanligt med detta, det är betydligt ovanligare att du får den skattad och klar.
Det är fel, det är registrerad ägare som skall betala, oavsett om tidigare ägare inte betalt.
Det skall du inte vara säker på, tar 2 minuter att ställa av en bil vilket brukar göras direkt när den kommer in.

Skulle tro att det är ett av två senario.

1. Eftersom bilfirman inte behöver ha bilen påställd tar dom över ägandet och ställer av bilen för att "tjäna" ett par kronor, detta är helt normalt.

2. Tidigare ägaren har begärt att få tillbaka resterande delen av skatten när han lämnar in bilen eftersom den nyligen betalats in.
Då ställer firman av bilen innan ägarbytet så att återbetalningen går till tidigare ägare alternativt betalar tidigare ägaren kontant och gör sedan enligt alternativ 1 för att få tillbaka pengarna.

Så om man köper ny bil (helt ny eller begagnad) får man vara beredd på att betala skatten också när den kommer.

Bilen verkar som sagt inte vara påställd på TS. Utan bilen står på den tidigare privata ägaren verkar det som inte betalar in skatten som skulle vara gjort i Maj. Därav att det är körbud på bilen vilket framgår om du läser lite.

Så jag skriver det igen.
För just nu är det den tidigare (privata) ägaren som är skyldig att betala inte TS för han verkar inte stå på bilen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Alla bilfirmor ställer av bilarna, de behöver inte ha dom påställda för försäljning, provkörning görs med grön skylt.
Som köpare är man sedan skyldig att betala vägskatten.

Det är absolut inget konstigt, oärligt eller ovanligt med detta, det är betydligt ovanligare att du får den skattad och klar.
Det är fel, det är registrerad ägare som skall betala, oavsett om tidigare ägare inte betalt.
Det skall du inte vara säker på, tar 2 minuter att ställa av en bil vilket brukar göras direkt när den kommer in.

Skulle tro att det är ett av två senario.

1. Eftersom bilfirman inte behöver ha bilen påställd tar dom över ägandet och ställer av bilen för att "tjäna" ett par kronor, detta är helt normalt.

2. Tidigare ägaren har begärt att få tillbaka resterande delen av skatten när han lämnar in bilen eftersom den nyligen betalats in.
Då ställer firman av bilen innan ägarbytet så att återbetalningen går till tidigare ägare alternativt betalar tidigare ägaren kontant och gör sedan enligt alternativ 1 för att få tillbaka pengarna.

Så om man köper ny bil (helt ny eller begagnad) får man vara beredd på att betala skatten också när den kommer.

Det är den som betalat skatten som får tillbaka dom pengarna om det finns något kvar på pengarna att betala tillbaka så dom får inte bilfirman då.

Men som du säger alla bilförsäljare ställer av bilarna för att det skulle bli för dyrt att skatta alla och ha försäkring på alla.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är den som betalat skatten som får tillbaka dom pengarna om det finns något kvar på pengarna att betala tillbaka så dom får inte bilfirman då.

Men som du säger alla bilförsäljare ställer av bilarna för att det skulle bli för dyrt att skatta alla och ha försäkring på alla.

Säljer du en bil till en bilfirma med skatt kvar så kommer dessa gå till bilfirman om du nu inte ställer av bilen innan.
På äldre bilar brukar skatten tas in i beräkningen på inbytesvärdet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@MacAllan: Visst det tar 2min att ställa av ett fordon.

Men det körs bara en gång per dygn. Så man kan inte ställa av och ställa på ett fordon på samma dygn.

Det har du iofs rätt i, men uppgifterna gäller från den tidpunkt (klockslag) då du gör anmälan om ägarbyte och avställning.

Skrivet av NoNamesWayne:

Bilen verkar som sagt inte vara påställd på TS. Utan bilen står på den tidigare privata ägaren verkar det som inte betalar in skatten som skulle vara gjort i Maj. Därav att det är körbud på bilen vilket framgår om du läser lite.

Så jag skriver det igen.
För just nu är det den tidigare (privata) ägaren som är skyldig att betala inte TS för han verkar inte stå på bilen.

Om du läser lite så framgår det också att TS fått brev från Transportstyrelsen och dom skickar endast till registrerad ägare
Så nä, det är inte den gamla ägaren som är skyldig att betala.

Skrivet av vinylens:

Det är den som betalat skatten som får tillbaka dom pengarna om det finns något kvar på pengarna att betala tillbaka så dom får inte bilfirman då.

Men som du säger alla bilförsäljare ställer av bilarna för att det skulle bli för dyrt att skatta alla och ha försäkring på alla.

Helt fel, det är registrerad ägare som får återbetalningen när bilen ställs av.

Permalänk
Medlem

Om skatten skulle betalas i Maj, så är det den som är registrerad ägare klockan 00.01 den första Maj som är skatteskyldig och ingen annan.

Men nu för tiden så följer skatteskulden med bilen vid ägarbyten. Det kan vara som så att du inte är skyldig att betala föregående ägares skatteskuld, men att bilen inte får framföras på det svenska vägnäten förrän den föregående ägaren har betalat in skatteskulden. Alltså att du har köpt en bil som du inte får köra med.

Men det här brukar bara vara problem vid köp mellan privatpersoner. Du har ju köpt bilen från en firma. Det rimligaste är att firman betalar in skatteskulden så att bilen blir skuldfri och tillåten att köra med igen, och sen så får firman bråka med föregående ägare. Det ska inte du behöva göra.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Om skatten skulle betalas i Maj, så är det den som är registrerad ägare klockan 00.01 den första Maj som är skatteskyldig och ingen annan.

Men nu för tiden så följer skatteskulden med bilen vid ägarbyten. Det kan vara som så att du inte är skyldig att betala föregående ägares skatteskuld, men att bilen inte får framföras på det svenska vägnäten förrän den föregående ägaren har betalat in skatteskulden. Alltså att du har köpt en bil som du inte får köra med.

Men det här brukar bara vara problem vid köp mellan privatpersoner. Du har ju köpt bilen från en firma. Det rimligaste är att firman betalar in skatteskulden så att bilen blir skuldfri och tillåten att köra med igen, och sen så får firman bråka med föregående ägare. Det ska inte du behöva göra.

Hahaha, gillar poster som säger mot sig själv

TS anger ju också att han köpte bilen i maj och att skatten skulle vara betald i maj, kan ju vara så att han var ägare vid brytpunkten om den är i maj.
Sen eftersom vi inte vet reg nr på bilen vet vi inte heller brytpunkten.
Köpte han den i maj kan det vara hans delbetalning som gick ut i maj, tror man har mindre än en månad på sig att betala sin del fram till brytpunkt när man köper bil.

Oavsett så är det TS som är ansvarig för att den blir betald och ingen annan.

Permalänk
Medlem

Den artikeln är väldigt missvisande. Det låter som att man kan få överta stora skulder i.o.m. ett bilköp, vilket inte är sant.
Det som däremot kan inträffa är att kronofogden beslagtar och säljer bilen man köpt, för att betala av tidigare ägares skulder. Det mesta man kan förlora är alltså bilen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

När det gäller ursprungliga frågan så är det nog tidigare ägaren som är betalningsskyldig, men det hjälper ju inte dig som vill kunna använda bilen. Det känns som ett problem en seriös bilhandlare borde lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hahaha, gillar poster som säger mot sig själv

TS anger ju också att han köpte bilen i maj och att skatten skulle vara betald i maj, kan ju vara så att han var ägare vid brytpunkten om den är i maj.
Sen eftersom vi inte vet reg nr på bilen vet vi inte heller brytpunkten.
Köpte han den i maj kan det vara hans delbetalning som gick ut i maj, tror man har mindre än en månad på sig att betala sin del fram till brytpunkt när man köper bil.

Oavsett så är det TS som är ansvarig för att den blir betald och ingen annan.

Enligt transportstyrelsen: "Om ägarbytet sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skyldigheten att betala inte till den nya ägaren. Det gäller även om ägarbytet sker innan skatten måste betalas."

Om TS har rätt i att skatten skulle betalas i maj (slutsiffra 2, alternativt 8), och att han köpte bilen i maj så är det inte hans skatteskuld. Däremot är det utan tvekan han som blir drabbad av att den inte är betald.

Permalänk
Medlem

Alla förutsätter att det är en gammal skuld, jag tror helt enkelt det inte är det utan TS har trott att skatten var betald när han fick bilen.

TS skriver att bilfirman var ägare 2 av bilen, då har den garanterat blivit avställd också och gamla ägaren kan ha gjort rätt för sig tidigare.
TS tar sedan över ägandet och är den som är skyldig att betala skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Alla förutsätter att det är en gammal skuld, jag tror helt enkelt det inte är det utan TS har trott att skatten var betald när han fick bilen.

TS skriver att bilfirman var ägare 2 av bilen, då har den garanterat blivit avställd också och gamla ägaren kan ha gjort rätt för sig tidigare.
TS tar sedan över ägandet och är den som är skyldig att betala skatten.

Brevet jag fick hem från transportstyrelsen skriver att jag INTE är betalningsskyldig utan förra ägaren är detta. Det är bara så att under tiden får jag inte bruka bilen. Jag har även varit i kontakt med bilfirman igen, den har aldrig varit avställd. Så nu har dom betalat avgiften så att jag kan bruka bilen när betalningen registreras hos transportstyrelsen.

Jag har aldrig fått någon faktura/inbetalning på skatten eftersom det skickades till ägare 1 för han hade bilen 1 maj. jag köpte den i mitten av maj.

Om det hade varit så att det var en ny skuld (om den varit avställd) ska denna faktura komma samtidigt som registreringsbeviset (som någon sa ovan) enl bilfirman också.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Brevet jag fick hem från transportstyrelsen skriver att jag INTE är betalningsskyldig utan förra ägaren är detta. Det är bara så att under tiden får jag inte bruka bilen. Jag har även varit i kontakt med bilfirman igen, den har aldrig varit avställd. Så nu har dom betalat avgiften så att jag kan bruka bilen när betalningen registreras hos transportstyrelsen.

Jag har aldrig fått någon faktura/inbetalning på skatten eftersom det skickades till ägare 1 för han hade bilen 1 maj. jag köpte den i mitten av maj.

Om det hade varit så att det var en ny skuld (om den varit avställd) ska denna faktura komma samtidigt som registreringsbeviset (som någon sa ovan) enl bilfirman också.

Bra att det har löst sig