Snabba upp extremt seg skoldator...(Lenovo Thinkpad X230i)

Permalänk
Medlem

Snabba upp extremt seg skoldator...(Lenovo Thinkpad X230i)

Tjenare, har en fundering om någon vet något sätt att snabba upp en skoldator som är extremt seg.

Datorn tar över 5 min att starta (om man har tur, ca 8 min är väl oftare...) och öppna filer och andra program är helt omöjligt då dom tar flera minuter för att öppna och brukar sedan krascha och inte svara nästintill direkt.

En ominstallation av OS:et skulle behövas men har pratat med ansvariga på skolan och sådant gör de inte då tiden saknas och det är väldigt lågprioriterat. Skulle inte heller kunna göra själv då vi inte får veta koder till nätverk etc och jag då skulle bli utan de.
Datorn i fråga är en 2 år gammal Lenovo Thinkpad X230i som har blivit ganska varsamt behandlad utom några stöttar då och då vilket lätt inträffar efter dagligt användande i nästan 2 års tid.

Har kört igenom den med Malwarebytes och även rensat bort alla program som inte är absolut nödvändiga för skolarbetet. Hjälpte lite men behövs fortfarande göras något åt den för den är nästintill omöjlig att arbeta med då allting är så segt tyvärr och man kan inte lämna in den om den inte är helt obrukbar...

Alla tips mottages gärna.

MVH

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men, du kan inte installera om OS själv då?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Ladda ner Ccleaner och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

@Fyren: Nej tyvärr inte då alla nätverkskoder är dolda och vi inte får veta dessa utan vi fick datorerna redan uppkopplade vilket gör att de tyvärr inte är möjligt:/

@RealPower: Okej ska testa det:)

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk

Går det inte göra en fabriksåterställning då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Prata med någon som har hand om allt IT relaterat på skolan? De kanske kan lägga om windows.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Börja med att köra msconfig och ta bort massa autostartprogram, brukar ligga rätt mycket där om man inte har rensat.

Annars gissar jag att du inte kan göra så mycket på en skoldator?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?