Exporterar video och når temperaturer på 90C

Permalänk

Exporterar video och når temperaturer på 90C

Som rubriken lyder så exporterar jag i skrivande stund en video som tagit ca 40 min. Under tiden tänkte jag att jag skulle passa på att kolla temperaturerna med "Speedfan" då fläkten arbetar rejält och det brukar den i princip aldrig göra.

Jag inser då att 2 av 4 kärnor ligger på cirka 90C vilket inte kan vara bra överhuvudtaget. Jag har inte monterat datorn själv utan det är en HP med några år på nacken.

Processorn är en Intel core i7 860 @ 2,80GHz.

Vad tycker ni jag ska göra? Inse att det är dags att uppdatera processorn och köpa en ny? Hur pass skadligt är detta?

Permalänk
Medlem

Kolla med Core Temp ist.

Ny cpu? Fungerar den till det du gör så investera i en vettig kylare ist.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte sitter och exporterar filmer hela dagarna och då är det ingen fara. Långt innan det är ett problem så börjar processorn klocka ner sig och innan det kan uppstå någon skada så kommer den att stänga av sig.

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Antar att du inte sitter och exporterar filmer hela dagarna och då är det ingen fara. Långt innan det är ett problem så börjar processorn klocka ner sig och innan det kan uppstå någon skada så kommer den att stänga av sig.

Nej det gör jag ju knappast. Tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com