Permalänk
Medlem

Smörja Noctua fläktar ?

Hej

Är det någon som vet hur man smörjer noctua fläktar ? på ett lätt sätt såg en guide men den var för svår och verkligen pillig.
Någon som vet hur man kan smörja dom på ett enkelt sätt ? på andra märken har jag sett att det finns ett hål på baksidan av
fläkten bakom klistemärket som finns där men det finns ej på noctua något hål jag försökte trycka ut den men det slutade med att
hela fläkten knäcktes istället och jag tog inte i speciellt hårt i heller något tips någon?

Tack

Permalänk
Medlem

Ofta är det för preparerade glidlager i fläktar men symaskins olja kan hjälpa ett tag
droppa i de i lagret

Opsi såg inte din olycka
Bara att byta ut fläkten
man ska inte försöka trycka ut dom dom är inpressad och låsta

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Symaskinsoljan har funkat för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min erfarenhet varken går det på vanlig sätt eller behövs att smörja Noctuafläktar. Ingen Noctua har börjat låta för mig än och då talar vi rätt många år.

Noctua = mycket hög kvalitet på ingående delar, inklusive lager och smörjmedel = bör inte mixtras med i normala fall. Och jag är en som smörjer i stort sett alla andra fläktar, men där behövs det, aldrig märkt behovet på en Noctua.

Har du missljud? Isf är det väl 6 års garanti på Noctua? Om det bara är förebyggande - Låt bli att smörja, det riskerar skada mer än det gör nytta i en Noctua.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tackar för infot