Nvidia rycker in för att laga trasiga Batman: Arkham Knight

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legopappa:

jag fattar inte varför de inte kan utveckla spel för PC först?
Så slipper de ju sånna hära saker?

De tjänar troligen mer på utgåvorna avsedda för konsollerna. Hade PC varit lönsammare så hade vi nog sett större intresse från branschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Var det inte de nya konsollerna som skulle göra det lättare att porta till PC? Eller var det bara skitsnack / rykten?

Nej, det är sant. Nu kan de ju skita ut en värdelös pc port på någon vecka istället för någon månad.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Verkar ju som att de faktiskt jobbar tillsammans med utvecklarna för att fixa spelet, även om det kan vara lite svårtolkat.

Skrivet av Lasergurka:

Handlar ju knappast om att optimera drivrutiner här... De avsätter folk för att hjälpa utvecklarna att fixa spelet, inte bara fixa en ny drivrutin.

Jag hoppas ni har rätt.

Jag har mina tvivel dock, för Nvidia har inte gjort något för någon annan än sig själva (av vad jag sett) de senaste 10 åren iaf. Men jag blir kanske förvånad, vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Nej, det är sant. Nu kan de ju skita ut en värdelös pc port på någon vecka istället för någon månad.

Ja det kanske är så de tänker... Fler portar på kortare tid istället för bättre portar på samma tid.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

jag fattar inte varför de inte kan utveckla spel för PC först?
Så slipper de ju sånna hära saker?

Det gör dom ju? Alla moderna spel till PS4/XBone/PC är på samma X86 bas. Konsollerna är ju PCs.

Att inte kunna göra en bra "PC port" är ren inkompetens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Du får väldigt gärna peka ut exempel som visar att jag har fel:
Så vitt jag kunnat läsa mig till har aldrig GameWorks i sig varit orsaken till att spel haft problem, det är sättet man valt att använda GameWorks som resulterat i problem, typiskt för att man tagit i onödigt mycket med effekter. Det andra problemet är att GameWorks använder de absolut senaste funktionerna från DX11, något som typiskt är rätt dåligt testat i drivarna.

I Witcher 3 insåg man att HairWorks var ett prestandaproblem på allt utom Maxwell då ingen annan GPU har lika hög tessellation-kapacitet. Både utvecklaren själv och AMD hade, enligt denna intervju, tid/möjlighet att lägga till logik för att dynamisk detektera faktiskt kapacitet och baserat på den informationen minska tessellation-nivån, det är bara ett heltal som ska specificeras, så inte precis raketforskning och Nvidia kan inte beskyllas för att sabotera då man lämnat den knappen helt i händerna på utvecklaren.

" The developer could change the tessellation density based on the specific GPU detected (lower for a Radeon GPU with less tessellation capability, for example) but that would require dedicated engineering from either CD Project or AMD to do. AMD, without access to the source code, should be able to make changes in the driver at the binary level, similar to how most other driver optimizations are built."

Sedan pratar alla här om GameWorks som om det är en egen produkt. Det är bara ett marknadsnamn på en rad olika bibliotek, en rad plugins till Maya/3D studo max, samt en rad utvecklingsverktyg / debuggverktyg / visual studio plugins för att göra olika typer av visuella effekter i spel. Biblioteken är fristående, så varje spelutvecklare kan välja bara de saker som är vettig för sin titel. Är också fullt möjligt att via inställningar välja in / ta bort finesser, t.ex. HairWorks.

GameWorks är (idag, se nedan) inte på något sätt en drivrutin, många saker går att köra både på PS4 (en variant av OpenGL ES), XBO (DX11 med DX12-lika extensioner), Android (OpenGL ES) och DX11. D.v.s. det ligger ovanpå ett API för 3D-grafik och framförallt ovanpå drivrutiner.

Just den här punkten verkar väldigt många ha missat. Vad DX12 kommer leda till är att högnivåbibliotek likt GameWorks kommer bli än mer kritiskt för att spelutvecklare ska kunna hålla sina tidsramar och budgetar. Och om något måste det vara att öppna Pandoras ask för AMDs del för i DX12 titlar, precis som du skriver, kommer något som GameWorks ligga ovanpå DX11 som är relativt högnivå och i sin tur ligger ovanpå ett relativt stort drivrutinslager där man kan göra många "tricks".

Med DX12 flyttar majoriteten av den logiken och därmed komplexiteten samt kontrollen in i t.ex. GameWorks. Försökte gräva lite hur många utvecklare Nvidia har allokerade till GameWorks, det jag fick fram var att senaste året har man haft över 300 heltidstjänster på detta.

AMD har inte i närheten dessa resurser att lägga på middleware, spelstudios har valet att göra motsvarande jobb själv eller använda något som är färdigt. Det är gratis att använda GameWorks, sätt dig i positionen av en spelstudio som ska förklara för sina finansiärer att det minsann är bättre att skriva detta från scratch (i vissa lägen skulle detta rent teknisk kunna vara sant, tvivlar på att speciellt många lyckas övertyga "bean counters" om det).

AMD pratade ju en hel del om att starta ett OpenWorks (eller OpenWreck för att använda @ParasiteX terminologi), dessa tankar lade man nog ner samma sekund man insåg vilken mängd ingenjörstimmar som ligger bakom GameWorks.

Vad sägs om Hairworks i Witcher 3? Sög ur prestanda till den gräns att Nvidia själva gick in och sa åt folk att stänga av just hairworks.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av anon193054:

Sitter med liknande setup fast 2st 980. Mellan 20-45fps även på low så jag tror inte riktigt på det där. Subjektivt flyt, sure.

Nej, då han är säkert den unika som har konstant 60fps. /s

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Vad sägs om Hairworks i Witcher 3? Sög ur prestanda till den gräns att Nvidia själva gick in och sa åt folk att stänga av just hairworks.

HairWorks gjorde exakt vad skulle, det var inte instabilt och nivån på hur pass avancerad simulering ska vara är fullt konfigurerbar via det publika API som HairWorks exporterar. Funktionen var också opt-in, så går alltid att stänga av om man inte har en GPU med tillräcklig tesseling-support. Enda problemet verkar vara att utvecklaren valde att lägga detaljnivån onödigt högt, något som gjorde att det i praktiken bara var Maxwell som orkade med.

Just att GameWorks enkelt att använda opt-in per finess måste vara dess stora styrka. Ser inte heller varför folk klagar då detta är ett prismässigt rimligt sätt att hot:a upp konsolspel genom att använda teknik och HW-finesser som inte finns i konsolerna eller som de inte orkar med rent beräkningsmässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag hoppas ni har rätt.

Jag har mina tvivel dock, för Nvidia har inte gjort något för någon annan än sig själva (av vad jag sett) de senaste 10 åren iaf. Men jag blir kanske förvånad, vem vet

Har väl inte sagt något om att de ska göra det för någon annan av sig själva bara för att de lägger folk på att fixa spelet? De har tagit spelet under sin vinge så att säga, och slängt upp sin logga lite överallt på trailers osv., självklart är det för sin egen skull, ser ju inte bra ut att de stött ett spel som visar sig vara skit.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vad sägs om Hairworks i Witcher 3? Sög ur prestanda till den gräns att Nvidia själva gick in och sa åt folk att stänga av just hairworks.

Att något kräver mycket betyder inte att det inte fungerar som avsett... Att utvecklarna valde att ha 8x AA på varje hårstrå och mängden hårstrån de väljer att ha så att det blir för tungdrivet betyder ju inte att Hairworks funkar dåligt...är bara väldigt många hårstrån som ska beräknas och renderas, vilket har sitt pris i prestanda.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Nvidias Uppdrag -> Rädda Läderlappen

Permalänk
Medlem

Jag har spelat i ungefär en timme, och även om spelet verkar riktigt bra så märks det samtidigt hur enormt dåligt optimerat det är, dessvärre. För mig flyter det bra, men då kör jag i 2560*1440 och allt på Low/Off. Så ska det inte riktigt behöva vara, då får jag 40-60 FPS.

Hoppas verkligen att de rättar till de mest allvarliga buggarna innan Win10/DX12 kommer.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Felet med AK ligger nästan helt säkert i att spelet är byggt för att fungera väl på konsolernas unified memory arkitektur och det har helt enkelt inte fungerat lika bra på PC plus att de som portade spelet kanske inte gjorde världens bästa jobb heller.

"The manufacturer said it is working with Warner Bros. on general PC issues, not problems with Nvidia tech."

Detta bekräftar mina misstankar mer eller mindre, Nvidia skulle kunna gjort världens superdrivrutiner till AK men problemen hade kvarstått. AK har mycket djupare fundamentala fel då det körs på PC. Många som spelat på PC säger ju att spelet har som sämst prestanda när man fladdrar omkring i luften eller kör omkring i batmobilen. Säkert har det med att göra hur data strömmas runt i minnet, förvänta er ingen snabb patch.