Z77 Sata2 vs. Marvell Sata3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Z77 Sata2 vs. Marvell Sata3

Vet inte riktigt om denna fråga hör hemma här eller i moderkortsdelen.

Jag har tyckt ett tag att mina lagringsdiskar har varit segare än innan jag bytte moderkort (samma chipset - z77, men från mATX till ATX), särskilt att komma in på den efter viloläge.

Fråga 1
Läser nu i moderkortsmanualen att jag har diskarna kopplade till Marvell-kontrollerns SATA3 portar. Har hört många gånger att Intels SATA är bättre, men då har jag bara SATA2 portar lediga.

Vad tror ni jag tjänar på? Jag når väl inte upp i hastighetstaket för SATA2 med mina WD Green ändå?

Fråga 2
Jag har två Intel-SATA3 och tre Intel-SATA2. Jag har fyra diskar (varav en SSD med OS mm) och en optisk läsare. Vilken sätter jag i SATA3 förutom SSD:n? Mina kandidater är min optiska läsare eller min lilla, något snabbare disk som avlastar SSD:n.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

SSD bör vara på Intel Sata 2, pga den har högre IOPs.

HDD kan sitta i vilket som, och fungerar bra även på Marvell (då HDDn inte är snabb nog att nå max på Marvell kretsen). Tänk på att HDD som blir äldre och fragmenterad ofta tappar prestanda rätt kraftigt.

DVD/CD kan också sitta på marvell, men jag vet inte om du kan installera Windows från den då, utan ev problem. Dock installerar jag alltid från USB (mycket snabbare), så det finns den vägen om.

Systemdisk bör oavsett sitta på Intel dock, så slipper man extra drivrutiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Jag tror att jag sätter alla diskar på Intels portar; ssd och nedladdningsdisk på sata3 och dom gröna plus optiska på sata2. Gillar inte denna Marvellkontroller, mycket segare att komma åt diskarna nu med nya moderkortet än det gamla (som även det hade Marvell).

Skickades från m.sweclockers.com

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Låter som en bra plan.

Jo, visst är det så. Har liknande i min en av mina rigg. Just vissa Marvell kretsar är dåliga.
Vet dock att man fick BIOS uppdateringar till några av dem, som skulle fixa lite fel. Kan vara värt att kolla upp.

Det är imho Intel som muppat sig dock, genom att inte erbjuda ordentligt med 6Gbit portar tidigare. Första gen kom ju med 2 st, och 4 st 3Gbit, vilket är lika dumt.

Borde inte du ha 2 st Intel 6Gbit på din dock?, och resten 3Gbit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Paddanx:

Borde inte du ha 2 st Intel 6Gbit på din dock?, och resten 3Gbit?

Jo det är två 6gbit. Sen är det tre 3gbit och även en mSata på 3gbit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jo det är två 6gbit. Sen är det tre 3gbit och även en mSata på 3gbit.

Ahh, trodde du hade 4 st vanliga Sata 2.
Aja, då är din lösning nog den bästa.