Datorn använder orimligt mycket RAM efter ominstallering av Windows 7

Permalänk

Datorn använder orimligt mycket RAM efter ominstallering av Windows 7

Hej! Jag är totalt okunnig när det gäller datorer, så tänkte se om någon här kunde hjälpa mig.
Min dator har varit väldigt seg på sistone, så jag bestämde mig för att installera om Windows, efter att jag gjorde det började datorn använda äckligt mycket RAM, just nu har jag två flikar på Chrome öppna och Spotify, och datorn använder 80 % av physical memory, vilket känns fel då jag har 8GB totalt. Skulle verkligen uppskatta hjälp då jag knappt kan spela spel längre då datorn blir så seg.

Sedan har jag också en extra fråga, min andra hårddisk dyker inte upp efter ominstalleringen, utan det är en disk som heter System Reserved på 100mb där istället, hur åtgärdar jag detta?

MvH/Adrian

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeLover:

Sedan har jag också en extra fråga, min andra hårddisk dyker inte upp efter ominstalleringen, utan det är en disk som heter System Reserved på 100mb där istället, hur åtgärdar jag detta?

Kolla hur det ser i diskhanteraren. Där tar du bort bokstaven som System Reserved har så den blir osynlig igen och ge den till andra disken.

Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du ser hela den nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Vila i frid

Lixom alltså, minne ÄR till för att användas.

Kika på "cached" - det är minne som Windows använder för att frekventa uppgifter men som återlämnas om program behöver använda mer minne.

Jag har 32 GB minne i min W7 och har bara 635 MB ledigt. 15 GB används som cache och 15 GB är tillgängligt enligt TaskManager. Största slukaren för mig är en vmware workstation som drar 8 GB.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill att datorn ska använda allt minne så kan du kanske plocka ut en minnesmodul och köra med 4GB ?

Men det gör bättre nytta i bruk..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tack så mycket, Panpo, lyckades få tillbaka min andra hårddisk.
Problemet med RAM:en är att det använder såpass mycket mer än det gjorde innan jag installerade om Windows, och datorn är faktiskt bra mycket segare nu än innan jag installerade om det, jag tycker bara det är udda. Loading screens i spel tar år... Nu som jag bara har Chrome uppe så är ungefär 3000 cached och 3000 available. Men cached är alltså bara backup-RAM som ligger redo att användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeLover:

Tack så mycket, Panpo, lyckades få tillbaka min andra hårddisk.
Problemet med RAM:en är att det använder såpass mycket mer än det gjorde innan jag installerade om Windows, och datorn är faktiskt bra mycket segare nu än innan jag installerade om det, jag tycker bara det är udda. Loading screens i spel tar år... Nu som jag bara har Chrome uppe så är ungefär 3000 cached och 3000 available. Men cached är alltså bara backup-RAM som ligger redo att användas?

Precis, har du 8 GB totalt, varav 3 GB är ledigt och 3 GB cached så har du 2 GB som aktivt används. Cachelagrade kan vara program som du kört och windows gissar på att du ska starta igen. De är redan inlästa i minnet för snabb start. Behövs minnet till annat så släpps det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Vila i frid

Eftersom du gjort en nyinstallation och har förmodligen inte short-strokat hårddiskens primära partition är det läge att köra ett pass med Piriform DEFRAGGLER dvs inte windows inbyggda defragmentering utan ett program som gör sitt jobb lite bättre. Nästa gång du tröttnat på prestandan, köp en SSD som primär partition och låt allt annat bra-å-ha ligga på dina gamla hårddisk.