Fredagspanelen 97: AMD Radeon R9 Fury X och E3-bonanza

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Är de inte bara att han "mmar" väldigt ljust?

Jag tycker han ser lite för förvånad ut för att det skulle vara ett ljust "mm".
Men vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tycker ni är uppseendeväckande negativa till vattenkylningslösningen? Utan det störande vinande ljudet hade det ju varit en kalasfin lösning? Temperaturerna är ju uppenbarligen utmärkta men det liksom nämns inte ens i sammanhanget.

Den kyler jättebra, men ljudet som uppstår är ju outhärdligt, Emil pratar ju om Gigabyte's 980 Ti och konstaterar krasst att kortet presterar monster men att det inte är värt den extra prestandan i förhållande till oljudet från fläktarna. Nu vet jag inte om du upplevt sånt där missljud/oljud tidigare, men det är outhärdligt i längden.

Det är ju dessutom utifrån deras exemplar som enligt AMD åtminstone bara finns i de testexemplaren som skickades ut för recension. Det spelar ju ingen roll om en skärm t ex har fantastiska bildegenskaper och klarar 144Hz och 4K om den tjuter och blinkar till då och då t ex, man blir galen till slut.

----

Tack för en ny fredagspanel! Tycker det ska vara med podcast i framtiden också Fö, snygg kaffekopp, Jonas! Har en likadan själv och en med pacman

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Jag skulle vilja påpeka det att jag tycker det är lite fel att gruppera Android Wear och Apple Watch i samma kategori.

Android Wear är lite som ett mellan-ting mellan Pebble och Apple Watch.
Ett enkelt, avskalat interface som navigeras endast genom swipes eller röst.
Apple fokuserar på mycket högre informationstäthet, mycket mer funktionalitet och på funktioner som funkar utan mobilen.
Rätta mig om jag har fel, men jag hade även för mig att du inte kan installera appar på Android Wear medan du kan på Apple Watch. Alla appar i Wear ligger i telefonen, telefonen bara skickar informationen till klockan.

Jag tycker definitivt att Android Wear har potential, men jag precis som många andra vill ha mycket bättre batteritid. Gärna en hel vecka, innan jag ger mig in på smartklockor.
En ink skärm skulle bara det säkert göra en stor skillnad.
Vilket är speciellt intressant då Pebble Time kommer med en färg ink skärm. Så tekniken finns ju där.

Vad är skillnaden i funktionalitet? Vad kan Apple Watch göra som inte Android Wear kan och tvärt om? Utöver att Wear är designat för att kunna användas av mer än bara klockor i förlängningen men det är ju klockor som är första omgången wearables. Vet inte om Apple sagt så mycket om hur deras mjukvara skalar till andra enheter men vad man ser är den ju rätt designad för just klockor men det kan ju bara vara UI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

Bra tajming ni har sådär på min födelsedag

Grattis på födelsedagen!
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Grattis på födelsedagen!
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket!

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte ens i närheten av samma sak. En skärm följer ett visst gränssnitt. En skärm får en digital bildsignal som är hårt specad och dess jobb är att visa den. En skärm behöver inte veta något alls om datorn bakom. Eller ja, undantaget är om du vill synka uppdateringsfrekvensen och där har vi nu fått en fragmenterad marknad med G-Sync mot FreeSync.

VR kräver att spelet är specifikt designat för VR för att det ska bli bra. Och finns det då olika tekniker så kommer spelen optimeras olika för olika headset vilket leder till fragmentering. Än värre blir det med inmatingsmetoderna. Spelet måste kunna tolka all positioneringsdata som kommer tillbaks från headsetet. Den dataströmmen är inte standardiserad och den ser olika ut. Oculus har ju två olika, ett gäng från gyron/accelerometrar i headsetet och en från kameran. Hur hanterar man om de klarar olika nivå av rörelse? Första Oculus klarade bara att du såg dig omkring. Sedan la de till kameran så att du kan spåra rörelser i rummet mer effektivt varpå du kan se runt hörn. Hur hanterar spelet ett enklare headset som inte har den spårningen? Eller för den delen Valves headset som verkar ha bättre spårning i rummet?

OM VR slår så kommer det finnas marknadsandelar man vill slåss om, med en större marknad följer en standardisering och med det fler tillverkare, ingen ny speltillverkare utan egen hårdvara vill väl utveckla ett spel med en målgrupp på låt oss säga 500k headsets?

Jag tror på en standardisering där dom olika headsetsen erbjuder olika saker i form av pris, prestanda, kvalitetskänsla etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jckssn:

OM VR slår så kommer det finnas marknadsandelar man vill slåss om, med en större marknad följer en standardisering och med det fler tillverkare, ingen ny speltillverkare utan egen hårdvara vill väl utveckla ett spel med en målgrupp på låt oss säga 500k headsets?

Jag tror på en standardisering där dom olika headsetsen erbjuder olika saker i form av pris, prestanda, kvalitetskänsla etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men hur lång tid tar den processen? Hur många kommer vilja köpa headset innan det slaget är färdigt? Jag tänker inte hosta upp 4000 kr på något som jag inte vet kommer hålla ett tag. Det är dåligt för utvecklingen. Om det tar för lång tid är risken att VR dör ut istället. Folk som köpt in sig på fel sida kanske inte är sugna på att lägga ut 4000 kr till. Spelutvecklarna kanske inte är sugna på att lägga ner massa mer pengar på något som saknar installerad användarbas. För att VR ska slå MÅSTE det finnas någon sorts defacto standard. Många hade hoppats på att Oculus skulle vara ensamma ett tag till så de skulle driva standarden genom att vara störts och först. Nu blir så inte fallet. Så istället för att 2016 blir året för VR så är risken att det blir året för VR-döden. Vad händer om fyra aktörer säljer 500 000 headset var? Hur lång tid tar det då innan vi får en standard? Vem ska speltillverkarna satsa på? Vem vill köpa ett headset när de inte vet vilket av de fyra som kommer vara användbart om två år? Vilka spelutvecklare ska utveckla till de fyra olika plattformarna under tiden? Hur får man en större användarbas utan spel? Hade vi haft en standard från början hade scenariot varit en bas på 2 miljoner istället för fyra på en halv miljon. Vilket tror du är bäst för utvecklingen för en nischad teknik?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men hur lång tid tar den processen? Hur många kommer vilja köpa headset innan det slaget är färdigt? Jag tänker inte hosta upp 4000 kr på något som jag inte vet kommer hålla ett tag. Det är dåligt för utvecklingen. Om det tar för lång tid är risken att VR dör ut istället. Folk som köpt in sig på fel sida kanske inte är sugna på att lägga ut 4000 kr till. Spelutvecklarna kanske inte är sugna på att lägga ner massa mer pengar på något som saknar installerad användarbas. För att VR ska slå MÅSTE det finnas någon sorts defacto standard. Många hade hoppats på att Oculus skulle vara ensamma ett tag till så de skulle driva standarden genom att vara störts och först. Nu blir så inte fallet. Så istället för att 2016 blir året för VR så är risken att det blir året för VR-döden. Vad händer om fyra aktörer säljer 500 000 headset var? Hur lång tid tar det då innan vi får en standard? Vem ska speltillverkarna satsa på? Vem vill köpa ett headset när de inte vet vilket av de fyra som kommer vara användbart om två år? Vilka spelutvecklare ska utveckla till de fyra olika plattformarna under tiden? Hur får man en större användarbas utan spel? Hade vi haft en standard från början hade scenariot varit en bas på 2 miljoner istället för fyra på en halv miljon. Vilket tror du är bäst för utvecklingen för en nischad teknik?

Det är ju såhär det alltid är med nya grejer, men det brukar lösa sig eftersom det finns teknikentusiaster som köper det dom tror vinner. Sen kan svenssons köpa produkter från vinnaren något år senare. Som det ser ut i dagsläget krävs det ju ändå en ganska påkostad pc för att driva vr ok i avancerade spel vilket inte folks mba orkar med. Så de gör nog inget om standarden dröjer lite Själv kommer jag skaffa det som passar mig bäst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men hur lång tid tar den processen? Hur många kommer vilja köpa headset innan det slaget är färdigt? Jag tänker inte hosta upp 4000 kr på något som jag inte vet kommer hålla ett tag. Det är dåligt för utvecklingen. Om det tar för lång tid är risken att VR dör ut istället. Folk som köpt in sig på fel sida kanske inte är sugna på att lägga ut 4000 kr till. Spelutvecklarna kanske inte är sugna på att lägga ner massa mer pengar på något som saknar installerad användarbas. För att VR ska slå MÅSTE det finnas någon sorts defacto standard. Många hade hoppats på att Oculus skulle vara ensamma ett tag till så de skulle driva standarden genom att vara störts och först. Nu blir så inte fallet. Så istället för att 2016 blir året för VR så är risken att det blir året för VR-döden. Vad händer om fyra aktörer säljer 500 000 headset var? Hur lång tid tar det då innan vi får en standard? Vem ska speltillverkarna satsa på? Vem vill köpa ett headset när de inte vet vilket av de fyra som kommer vara användbart om två år? Vilka spelutvecklare ska utveckla till de fyra olika plattformarna under tiden? Hur får man en större användarbas utan spel? Hade vi haft en standard från början hade scenariot varit en bas på 2 miljoner istället för fyra på en halv miljon. Vilket tror du är bäst för utvecklingen för en nischad teknik?

Det finns redan idag gemensamma satsningar, Steam VR med Valve använder sig av open source och ser framtiden med flera olika headsets.

Och det är inte medelsvensson som kommer köpa VR 2016, det är en liten del teknikintresserade eftersom det kräver mycket av datorn. (Samma som med flerskärmssystem)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är skillnaden i funktionalitet? Vad kan Apple Watch göra som inte Android Wear kan och tvärt om?

Jag vet t.ex. att Watch kan spela upp musik utan en mobil, samt ta samtal (när den är kopplad till mobilen självklart).
Bara läs en av de många artiklarna på ämnet, det borde ge dig tillräckligt med info.
Den visuella skillnaden är en av de stora grejerna. Det visar vilken filosofi de båda företagen går efter.
Här är en bra artikel som demonstrerar just det visuella:
http://arstechnica.com/apple/2014/09/smartwatch-wars-the-appl...

Citat:

Utöver att Wear är designat för att kunna användas av mer än bara klockor i förlängningen men det är ju klockor som är första omgången wearables.

Vet inte hur detta är relevant då vi diskuterar just klockor..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Jag vet t.ex. att Watch kan spela upp musik utan en mobil, samt ta samtal (när den är kopplad till mobilen självklart).
Bara läs en av de många artiklarna på ämnet, det borde ge dig tillräckligt med info.
Den visuella skillnaden är en av de stora grejerna. Det visar vilken filosofi de båda företagen går efter.
Här är en bra artikel som demonstrerar just det visuella:
http://arstechnica.com/apple/2014/09/smartwatch-wars-the-appl...
Vet inte hur detta är relevant då vi diskuterar just klockor..

Gisses vad plottrigt de där bilderna på Apples UI ser ut att vara. Det trodde jag inte om dem. Wear kan för övrigt köra musik utan mobil också och det finns modeller med inbyggd egen navigering. Samsung har redan försökt det där med en mini-mobil på armen och det gick åt skogen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju såhär det alltid är med nya grejer, men det brukar lösa sig eftersom det finns teknikentusiaster som köper det dom tror vinner. Sen kan svenssons köpa produkter från vinnaren något år senare. Som det ser ut i dagsläget krävs det ju ändå en ganska påkostad pc för att driva vr ok i avancerade spel vilket inte folks mba orkar med. Så de gör nog inget om standarden dröjer lite Själv kommer jag skaffa det som passar mig bäst.

Ja och istället för en satsning på att utveckla VR och få ut det till massorna är risken stor att vi får ett formatbråk istället. Hade föredragit om de satt sig ner innan och enats om grundstandarder för API mot spel och mjukvara så hade de kunnat bråka bäst de vill om bästa design, upplösning, input och så vidare.

Skrivet av Jckssn:

Det finns redan idag gemensamma satsningar, Steam VR med Valve använder sig av open source och ser framtiden med flera olika headsets.

Och det är inte medelsvensson som kommer köpa VR 2016, det är en liten del teknikintresserade eftersom det kräver mycket av datorn. (Samma som med flerskärmssystem)

Skickades från m.sweclockers.com

Sony väntas släppa Morpheus nästa år så nog finns det planer på att nå ut till en betydligt större massa än bara några enstaka entusiaster.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En tanke slog mig när det gäller att mäta ljudnivå. Kan man inte bara ha ett referensljud som knappt ska vara hörbart så vi kan ställa in volymen efter den? På så sätt så borde väl alla höra ungefär samma ljudnivå på fläktarna?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Gisses vad plottrigt de där bilderna på Apples UI ser ut att vara. Det trodde jag inte om dem.

Ja, samma här. Informations-täthet är väl positivt, men på en pytteliten skärm? Njaee.. Det blir lätt plottrigt.

Citat:

Wear kan för övrigt köra musik utan mobil också

Jasså? Det har jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steefzar:

Jag tycker han ser lite för förvånad ut för att det skulle vara ett ljust "mm".
Men vad vet jag?

Förvisso. Dock skulle jag också bli förvånad ifall målbrottet kom tillbaka efter 30. Men visst lite suspekt min har han.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

...och jag som i stort sett hade en LG Watch R i varukorgen.
Kanske fortsätta med Pebble i alla fall, synd bara Time är så dyr än.

Permalänk

@27.57 - "Ingen kommer sitta hemma med fem VR-headsets på väggen liksom.."

Och i denna stund så sitter någon och planerar ett år framåt hur bevisbilden ska laddas upp och länkas tillbaka till det här klippet

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Så nästa generation från Pebble kommer bli perfekt?

Kanske, kanske inte.

Handlar ju som sagt mycket om vad man är ute efter, många uppskattar det "funktionsspäckade" konceptet som Google och Apple satsar mot. Pebble går sin egen väg, där jag personligen känner att de för mina behov är mest rätt ute. Ytterligare en iteration kan med andra ord ge något i det närmaste "perfekt", men.. den som lever får se.

Skrivet av Peterboxy:

...och jag som i stort sett hade en LG Watch R i varukorgen.
Kanske fortsätta med Pebble i alla fall, synd bara Time är så dyr än.

Är du ute efter vad Wear ger ställt mot Pebble är det ju intressant! Själv verkar jag helt enkelt vara fel målgrupp, för mig väger fördelarna med Pebble över ordentligt trots de begränsningar som finns. Smarta klockor känns lite som tangentbord eller möss, där det "aldrig" kommer bli något som passar alla. @99Jakob på 99mac är väldigt nöjd med sin Apple Watch, samtidigt som jag mest skakar på huvudet..

Skrivet av Tinardirith:

@27.57 - "Ingen kommer sitta hemma med fem VR-headsets på väggen liksom.."

Och i denna stund så sitter någon och planerar ett år framåt hur bevisbilden ska laddas upp och länkas tillbaka till det här klippet

Haha, det är då man skickar både kaka och någon form av folder till behandlingshem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lite sent inlägg (såg panelen först nu i samband med att den nya släpptes), men;

Bästa "featturen" på en SmartWatch; att kunna få en angivelse av vad aktuell tid är (först på plats #2 så kommer notifieringar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/