DayZ får svart skärm? (ASUS G501JW)

Permalänk
Medlem

DayZ får svart skärm? (ASUS G501JW)

Hej!
Jag har nyligen installerat DayZ via Steam på min ASUS G501JW-CN030H. En relativt godkänd bärbar speldatoer med följande spec:

i7 - 4720HQ
16 GB ram
GF-GTX 960M - 4 GB - drivrutin 345.05
128 GB SSD/HD 1000 GB

Jag är fullt medveten om att jag inte kan köra DayZ i full upplösning och med alla detaljer, men det överlever jag.

Jag har installerat Steam och spelet på C: på SSD:n, nu till problemet:

En kort stund(mellan 20 sek - 3 min) efter att jag kommit in i menyn eller
spelet blir skärmen svart men bakgrundljudet och ljudet av mina
rörelser fortsätter. Om jag stänger av datorn och sätter på den igen
kommer jag in i spelet där det blev svart. MEN så går dock inte att
hålla på! HJÄLP!!!

Vänligen
Mattias

§3.1
Permalänk
Hedersmedlem

Har du verifierat alla DayZ-filer via steam? Högerklicka på DayZ i ditt spelbibliotek, properties, local files sen knappen verify integrity of game cache.

Har du Windows 7 så ligger det en config-fil här. C:\Users\USERNAME\Documents\DayZ\DayZ.cfg.

Där finner du olika inställningar som kan vara av intresse.

Fungerar datorn felfritt med andra spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dd1973:

Hej!
Jag har nyligen installerat DayZ via Steam på min ASUS G501JW-CN030H. En relativt godkänd bärbar speldatoer med följande spec:

i7 - 4720HQ
16 GB ram
GF-GTX 960M - 4 GB - drivrutin 345.05
128 GB SSD/HD 1000 GB

Jag är fullt medveten om att jag inte kan köra DayZ i full upplösning och med alla detaljer, men det överlever jag.

Jag har installerat Steam och spelet på C: på SSD:n, nu till problemet:

En kort stund(mellan 20 sek - 3 min) efter att jag kommit in i menyn eller
spelet blir skärmen svart men bakgrundljudet och ljudet av mina
rörelser fortsätter. Om jag stänger av datorn och sätter på den igen
kommer jag in i spelet där det blev svart. MEN så går dock inte att
hålla på! HJÄLP!!!

Vänligen
Mattias

dayz är så man kan få vänta 10 minuter innan servern laddat klart så sitt och vänta så löser det sig:) inget fel på din dator det är bara att vänta:)
får man fråga vilka servrar du vill in på? många har ju egna launchers?

Permalänk
Medlem

blytat på datorn nyligen?
ananrs testa att ominstallera grafikortsdrivrinerna. OC H VÄLJ CEAAN INSTALL
Sen kolla hdmi kabeln.(byt den t.ex) HDCP eller drivestreanght
.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har ni två som svarade ovan överhuvudtaget läst hans inlägg? En server "laddar" inte klart något när en klient ansluter, och han har alltså redan fått bild en gång innan det blir svart vilket bör göra det uppenbart att han redan är ansluten.

Och om du (hACmAn) kan vägleda oss i hur han ska hitta sin HDMI kabel inuti sin bärbara dator, så tror jag det skulle vara mycket intressant läsning som många skulle uppskatta.

Skrivet av dd1973:

Hej!
Jag har nyligen installerat DayZ via Steam på min ASUS G501JW-CN030H. En relativt godkänd bärbar speldatoer med följande spec:

i7 - 4720HQ
16 GB ram
GF-GTX 960M - 4 GB - drivrutin 345.05
128 GB SSD/HD 1000 GB

Jag är fullt medveten om att jag inte kan köra DayZ i full upplösning och med alla detaljer, men det överlever jag.

Jag har installerat Steam och spelet på C: på SSD:n, nu till problemet:

En kort stund(mellan 20 sek - 3 min) efter att jag kommit in i menyn eller
spelet blir skärmen svart men bakgrundljudet och ljudet av mina
rörelser fortsätter. Om jag stänger av datorn och sätter på den igen
kommer jag in i spelet där det blev svart. MEN så går dock inte att
hålla på! HJÄLP!!!

Vänligen
Mattias

Jag har en något äldre (och klenare) modell än den laptop du har, och där fungerar det fint. Men jag vet att det brukade vara strul med en viss drivrutinstyp och fick byta ett par gånger innan det blev bra. Har du provat att uppdatera till senaste, alternativt en äldre modell av drivrutinen?

Permalänk
Medlem

Hej på er och tack för alla svar! (speciellt HDMI-kabeln )
MEN problemet kvarstår och det jävliga är att jag ibland kan köra upp emot fem minuter utan problem!?
Har gjort följande sedan sist:

* Verifierat DayZ-filerna i Steam
* Dragit ner kvalitén i spelet på nästan lägsta
* Stämt av att jag har senaste officiella drivisen från NVIDIA dvs 345.05

* Upptäckt ett nytt problem: När jag startar "NVIDIA GeForce experience" får jag W8 nya roliga blåskärm med felmeddelandet: VIDEO_DXGKRNL_FATAL_ERROR - kan det vara något att gå vidare med? Datorn startar självfallet om och efter det kan jag starta programmet utan problem.

Jag har inte nedgraderat drivisen! Detta för att det var över ett decennium jag gjorde det sedan! Jag är nämligen plus 40 och vill bara att allt ska fungera!!! MEN det kanske är dags att nedgradera eller vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Det skadar inte att göra en komplett avinstallation av drivrutinerna och sen lägga in på dem nytt.

Driver Uninstaller

Du kan både testa med de senaste drivrutierna och någon äldre version.

Jag skummade runt lite på andra forum där användare haft samma problem.

En användare löste det genom att resetta sina BIOS-inställningar till Default.
En annan genom att ställa ner skärmens hz. Documents/Dayz/DayZ.cfg refresh=60;
Byta till en äldre grafikkortdrivrutin. Byta minnes-stickor i datorn.
FPSen blev så låg i spelet att Windows trodde grafikkortet slocknat och försökte resetta drivrutinerna. Youtube-lösning

Citat:

The "solution" is to press shit+"-" (numpad), then "flush" and enter. This will flush your video memory (I think) and reload your game. You will not be able to see the UI properly: the numbers will not appear as well as the items descriptions. No way to see how many bullets you got left or if something is ruined or not.

Har du testat spela i window-mode?

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Nu blir jag tokig på detta!

Jag har idag testkört DayZ på jobbet. Låtit spelet "stå" i menyn över en timme i window-mode. Sedan spelat dryg fem minuter utan några problem!? Det är självklart samma dator jag använder på jobbet som hemma enda skillnaden är extern skärm och jobbets trådade nätverk. Hemma kör jag också trådat bara för att utesluta alla skillnader. Har Comhem som leverantör. Men hemma blir det svart nästan på en gång!!?

Har även avinstallerat drivrutinerna och uppdateras några siffror till 353.30.

När jag kör i window-mode blir hela skärmen svart, inte bara DayZ-fönstret. Och detta kan ibland ske efter ett par sekunder i huvudmenyn, inte bara inne i spelet. Jag har även provat att "flushat" men utan resultat. Andra spel som tex Company of H 2 funkar.

Kan det vara nätverket och i sådant fall hur?

????

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i Bärbara datorer: Support och övrigt.
Välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...