RT-AC87U kommer ej åt admingränssnitt efter ett tag..

Permalänk
Medlem

RT-AC87U kommer ej åt admingränssnitt efter ett tag..

Hej!
Har lite besvär med min Asus RT-AC87U.. Den brukar fungera helt ok, men ibland segar det trådlösa nätverket ner sig. När jag då försöker ansluta till routerns admingränssnitt så får jag bara "waiting for 192.168.1.1" och routern svarar aldrig. När detta inträffat en gång så hjälper inga reboots, eller att dra strömmen. Jag får resetta hela routern så kommer jag åt routern sen igen. Detta har inträffat 3 gånger nu.. Jag kör inte https eller liknande för att komma åt admingränssnittet, jag har inte gjort några förändringar vad gäller anslutning mot routern mellan gångerna jag får resetta..
Efter en reboot funkar både trådlöst och trådat helt ok, så routern tuffar ju på och fungerar och svarar även på ping (från det interna nätverket) men admingränssnittet förblir stendött.. Svårt att administrera den då och det är ju lite småjobbigt att behöva resetta skiten för att webservern i routern dör av okänd anledning..

Någon mer som haft problem med detta??

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nope ha inte det problemet..
Men låna tråden lite...

Stöter du/ni på att den är mkt ostabilt trådlöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Tja gubbar,

Jag köpte RT-AC87U för två veckor sedan efter att ha RMA:at min AC66U och lagt en tusing i mellan. Utan att ge er några specifika lösningar så skulle jag rekommendera följande:

1. Kör Merlins senaste firmware. (https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68/Asuswrt-Merlin)
2. Innan ni trycker in det, se till att ni återställer routern till fabriksåterställningar genom att starta upp den med WPS-knappen nedtryckt. Installera sedan FW och gör sedan samma procedur igen. (http://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defaul...)
3. Fixa ett "cronjob" som varje morgon/natt startar om hela routern. Hur många gånger har man inte haft strul med sin router och löser det genom att boota? Med denna konf slipper man bry sig åtminstone mindre än innan. (http://www.snbforums.com/threads/scheduling-rebooting.11044/)
4. John9527's återställningscript. Som ni såg i ett är det rekommenderat att göra hårdresets innan och efter man bankar in ett nytt FW. Det är också rekommenderat att man därefter INTE laddar in sina nedsparade inställningar, då dessa återställer värden på en så djup nivå (bortom det grafiska gränssnittet) att det så att säga annullerar den nödvändiga fabriksåterställningen ni gjorde vid FW-update. Jahapp, kul att mata in alla inställningar manuellt varenda gång? Nej. Men det finns ett script som bara sparar ner det som är i GUI:t, och inte allting bakom. http://www.snbforums.com/threads/user-nvram-save-restore-util...

Utöver detta så finns det ju en herrans massor av inställningar att leka med för att få wifi-stabilitet och även om det finns rätt och fel är det nog rätt så flytande beroende på hur omständigheterna där ni bor ser ut. Jag har följt guiden nedan till 80% och sett till att all hårdvaruacceleration är aktiverad (FA och CTF). Nu har routern fungerat felfritt i en vecka.

http://www.rickygao.com/tuning-the-asus-wireless-router-to-be...

Avslutningsvis vill jag säga att en router för 2000-2500:- inte borde kräva åtgärder av den här kalibern. Personligen är jag ingen hacker och har väldigt lite erfarenhet av linux (som FW är baserat på) men communityn för Merlins FW (http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/) är så pass duktig och pedagogisk att jag inte tycker man ska bli avskräckt, bara man har lite tid över att mecka med det. Det är svårt att bricka en ASUS-router och i takt med att FW fortsätter komma ut blir den bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

testa annan webläsare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

testa annan webläsare ?

Redan gjort. Testat annan webläsare, annan dator, samt både trådad och trådlös upkoppling. Routerns webgränssnitt svarar inte nånstans..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kör själv på Merlins FW, som @Xerial rekommenderar lite längre upp, det på grund av att ASUS egna FW inte klarar av att leverera Gbit hastigheter från WLAN till LAN vilket är hemskt. Har varit i kontakt med deras tekniker men gav upp och kör Merlin sen dess.

I vilket fall, anledningen är antagligen för att routern har varit överbelastad med för många inkommande och utgående kopplingar, eller USB-problem som många stöter på med externa hårddiskar. Jag hade detta problemet med torrents ett tag och lösningen var att sätta max-gräns på antalet globala kopplingar (även inkommande och utgående) och använd inte ASUS program som Downloader Manager m.m.

Rekommenderar er att testa Merlin, det är superenkelt att installera (som en vanlig FW, gör dock en fabriksåterställning först) och ifall ni inte är nöjda med Merlin kan ni alltid återgå till ASUS FW.

Smallnetbuilders sub-forum för Merlin: http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/
Senaste FW för ASUS: http://www.snbforums.com/threads/asuswrt-merlin-378-54_2-is-n...
Lite läsning för er som har problem med det trådlösa: http://www.snbforums.com/threads/guide-troubleshooting-wifi-i...

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen något fel i ditt lokala nätverk och inte i routern. Berätta exakt hur allt är kopplat och konfigurerat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Antagligen något fel i ditt lokala nätverk och inte i routern. Berätta exakt hur allt är kopplat och konfigurerat.

Inget felkopplat i nätverket. Alla 3 enheter som just nu är inkopplade är kopplade direkt till routern och routerns admingränssnitt dör plötsligt från att ha funkat utan större problem. Så jo, det är något i routern som lägger av, inget fel i nätverket. Alla 3 enheter kör dhcp från routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Testa med en annan powersuplly. Samma volt men högre amperetal. Det låter som om den du har balanserar på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Testa med en annan powersuplly. Samma volt men högre amperetal. Det låter som om den du har balanserar på gränsen.

Kör ju den som Asus skickar med, standardadaptern alltså..
Alltså grejen är ju att routern fungerar som vanligt, bara det
att admingränssnittet inte går att nå förrän man resettar den..
Sen går det ett tag igen och plötsligt när man ska in i admingränssnittet
så fuckar nåt ur och sen när man försöker igen så är det tväromöjligt
att nå gränssnittet.. Inte ens om man rebootar routern och drar ut
strömsladden en stund och sedan försöker igen. Det enda som hjälpt
hittills är en reset och då hoppar admingränssnittet igång igen.
Ganska skumt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Kör själv på Merlins FW, som @Xerial rekommenderar lite längre upp, det på grund av att ASUS egna FW inte klarar av att leverera Gbit hastigheter från WLAN till LAN vilket är hemskt. Har varit i kontakt med deras tekniker men gav upp och kör Merlin sen dess.

I vilket fall, anledningen är antagligen för att routern har varit överbelastad med för många inkommande och utgående kopplingar, eller USB-problem som många stöter på med externa hårddiskar. Jag hade detta problemet med torrents ett tag och lösningen var att sätta max-gräns på antalet globala kopplingar (även inkommande och utgående) och använd inte ASUS program som Downloader Manager m.m.

Rekommenderar er att testa Merlin, det är superenkelt att installera (som en vanlig FW, gör dock en fabriksåterställning först) och ifall ni inte är nöjda med Merlin kan ni alltid återgå till ASUS FW.

Smallnetbuilders sub-forum för Merlin: http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/
Senaste FW för ASUS: http://www.snbforums.com/threads/asuswrt-merlin-378-54_2-is-n...
Lite läsning för er som har problem med det trådlösa: http://www.snbforums.com/threads/guide-troubleshooting-wifi-i...

Merlin ser intressant ut, ska absolut testas. Hade tidigare en Asus RT-N66U eller vad den heter och den var helt klockren. Aldrig ett enda problem med den. RT-AC87U:n har bara jäklats i princip hela tiden med ostabilt trådlöst nätverk och admingränssnitt som ger sig.
Vad är det som är så stor skillnad i RT-AC87U som gör att Asus så katastrofalt misslyckats med denna?

Jag har i vilket fall som helst uppdaterat firmwaren till senaste nu på asusen och får se om det gör nån skillnad. Tänkte att jag väntar med Merlin tills jag ser att det faktiskt inte är något hårdvarufel på routern. Då åker nog Merlin in.
Finns det exakt samma funktioner i Merlin som i ASUS fw? Vad finns mer i Merlin o.s.v.?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Merlin ser intressant ut, ska absolut testas. Hade tidigare en Asus RT-N66U eller vad den heter och den var helt klockren. Aldrig ett enda problem med den. RT-AC87U:n har bara jäklats i princip hela tiden med ostabilt trådlöst nätverk och admingränssnitt som ger sig.
Vad är det som är så stor skillnad i RT-AC87U som gör att Asus så katastrofalt misslyckats med denna?

Jag har i vilket fall som helst uppdaterat firmwaren till senaste nu på asusen och får se om det gör nån skillnad. Tänkte att jag väntar med Merlin tills jag ser att det faktiskt inte är något hårdvarufel på routern. Då åker nog Merlin in.
Finns det exakt samma funktioner i Merlin som i ASUS fw? Vad finns mer i Merlin o.s.v.?

Vad jag vet så är Merlins FW baserade på ASUS FW så det ska inte skilja alldeles för mycket, gränssnitten är nästan identiska förutom på vissa extra reglage med Merlin. Annars är det möjligheten att köra script, massor av bugg fixar, tweaks m.m. Du har flera valmöjligheter med Merlin och det flyter på bättre än ASUS egna FW.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Har du testat använda surfplatta/mobil för logga in när det inte går via datorn? Hänt några gånger innan med min AC66 och använder plattan för logga in/logga ut. Sen fungerar det via datorn igen. Sök på cant login ac66, så förklarar det lite om varför det inte fungerar ibland.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad är det som är så stor skillnad i RT-AC87U som gör att Asus så katastrofalt misslyckats med denna?

En väldigt förenklad förklaring är att den räknas som en router i slaget Wave 2 (av vissa Wave 2.5). Det innebär att tekniken är ultramodern och inte har hundraprocentig mjukvara än. Med andra ord får vi betala ett högt pris för att ligga i teknikens framkant, både i pengar för produkten och sedan i tid för att felsöka och tweaka. Jag tycker det är roligt men alla gör ju inte det. Ni som har instabilitetsproblem och inte testat ett cronjob som startar om routern vid angiven tid, gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hej!
Har lite besvär med min Asus RT-AC87U.. Den brukar fungera helt ok, men ibland segar det trådlösa nätverket ner sig. När jag då försöker ansluta till routerns admingränssnitt så får jag bara "waiting for 192.168.1.1" och routern svarar aldrig. När detta inträffat en gång så hjälper inga reboots, eller att dra strömmen. Jag får resetta hela routern så kommer jag åt routern sen igen. Detta har inträffat 3 gånger nu.. Jag kör inte https eller liknande för att komma åt admingränssnittet, jag har inte gjort några förändringar vad gäller anslutning mot routern mellan gångerna jag får resetta..
Efter en reboot funkar både trådlöst och trådat helt ok, så routern tuffar ju på och fungerar och svarar även på ping (från det interna nätverket) men admingränssnittet förblir stendött.. Svårt att administrera den då och det är ju lite småjobbigt att behöva resetta skiten för att webservern i routern dör av okänd anledning..

Någon mer som haft problem med detta??

Ser inte att du svarat någonstans på om du har uppdaterat firmware på routern?

Jag ser två alternativ, prova först att uppdatera till nyaste firmware för routern, hjälper inte de så prova istället någon öppen firmware som merlin, tomato eller dd-wrt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har du testat använda surfplatta/mobil för logga in när det inte går via datorn? Hänt några gånger innan med min AC66 och använder plattan för logga in/logga ut. Sen fungerar det via datorn igen. Sök på cant login ac66, så förklarar det lite om varför det inte fungerar ibland.

Jag har inte testat just surfplatta, men jag har testat flera olika datorer. Stendött gränssnitt på alla..
Jag hittade lite info när jag sökte på vad du sa, men det verkade ju relaterat till cachen i webläsaren vilket inte lär vara problemet i mitt fall. Tror snarare att routerns webserver på något sätt havererar.. Eller hade du något länk som beskriver något annat än cachproblem?

EDIT: Testat både trådat och trådlöst alltså och kommer då inte åt gui:t från varken eller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ser inte att du svarat någonstans på om du har uppdaterat firmware på routern?

Jag ser två alternativ, prova först att uppdatera till nyaste firmware för routern, hjälper inte de så prova istället någon öppen firmware som merlin, tomato eller dd-wrt.

Skrev ovanstående några inlägg upp:
"Jag har i vilket fall som helst uppdaterat firmwaren till senaste nu på asusen och får se om det gör nån skillnad. Tänkte att jag väntar med Merlin tills jag ser att det faktiskt inte är något hårdvarufel på routern. Då åker nog Merlin in."

Så som sagt så är senaste Asus fw inne nu och hade uppdaterat tidigare också, men den firmwaren var något äldre.. Nu har det rullat på sedan jag resettade den senast och uppdaterade, men å andra sidan brukar det ta ett tag innan routerna gui hänger upp sig helt.. Det brukar fungera bra ett tag..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Xerial:

Tja gubbar,

Jag köpte RT-AC87U för två veckor sedan efter att ha RMA:at min AC66U och lagt en tusing i mellan. Utan att ge er några specifika lösningar så skulle jag rekommendera följande:

1. Kör Merlins senaste firmware. (https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68/Asuswrt-Merlin)
2. Innan ni trycker in det, se till att ni återställer routern till fabriksåterställningar genom att starta upp den med WPS-knappen nedtryckt. Installera sedan FW och gör sedan samma procedur igen. (http://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defaul...)
3. Fixa ett "cronjob" som varje morgon/natt startar om hela routern. Hur många gånger har man inte haft strul med sin router och löser det genom att boota? Med denna konf slipper man bry sig åtminstone mindre än innan. (http://www.snbforums.com/threads/scheduling-rebooting.11044/)
4. John9527's återställningscript. Som ni såg i ett är det rekommenderat att göra hårdresets innan och efter man bankar in ett nytt FW. Det är också rekommenderat att man därefter INTE laddar in sina nedsparade inställningar, då dessa återställer värden på en så djup nivå (bortom det grafiska gränssnittet) att det så att säga annullerar den nödvändiga fabriksåterställningen ni gjorde vid FW-update. Jahapp, kul att mata in alla inställningar manuellt varenda gång? Nej. Men det finns ett script som bara sparar ner det som är i GUI:t, och inte allting bakom. http://www.snbforums.com/threads/user-nvram-save-restore-util...

Utöver detta så finns det ju en herrans massor av inställningar att leka med för att få wifi-stabilitet och även om det finns rätt och fel är det nog rätt så flytande beroende på hur omständigheterna där ni bor ser ut. Jag har följt guiden nedan till 80% och sett till att all hårdvaruacceleration är aktiverad (FA och CTF). Nu har routern fungerat felfritt i en vecka.

http://www.rickygao.com/tuning-the-asus-wireless-router-to-be...

Avslutningsvis vill jag säga att en router för 2000-2500:- inte borde kräva åtgärder av den här kalibern. Personligen är jag ingen hacker och har väldigt lite erfarenhet av linux (som FW är baserat på) men communityn för Merlins FW (http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/) är så pass duktig och pedagogisk att jag inte tycker man ska bli avskräckt, bara man har lite tid över att mecka med det. Det är svårt att bricka en ASUS-router och i takt med att FW fortsätter komma ut blir den bättre och bättre.

Kan säga att jag är bortskämt nöjd med min R7000 (ångar inte att jag tog den för 990 kr), R7500 och RT-AC87U som tester klagar på instabil WF och för dyra till det man får. Gått stabilt i månader utan reset, så är riktigt gött i detta fallet att låta bli att köpa toppmodellerna. Så mycket pillande för en router för över 2000kr är skrämmande när man får en för 500kr som går stabilt utan krångel.

Ett citrat får en recension "But if it were my money, I'd still buy neither one."

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar