Behöver batteri, tycks inte finnas !

Permalänk
Medlem

Behöver batteri, tycks inte finnas !

Hej kära Sweclockers,

Jag ska börja plugga nu till hösten och behöver uppgradera min laptop en aning.
Jag har köpt mig en SSD och tänkte nu köpa mig ett batteri eftersom min nuvarande batteritid ligger på 30min.
Min laptop är en HP Pavilion G6 - 1116so. På batteriet står det att batteriet bör bytas ut till ett HP orginalbatteri med serienummer: 593553-001.

Min första fråga är om det är värt att köpa ett batteri som inte är ett HP-batteri, vågar man det?
Min andra fråga är, var sjutton hittar man detta batteri någonstans? Jag har letat som en galning och får några träffar på batteriets nummer men då står det inte någonstans att min datormodell stödjer batteriet. Alla andra datorer står med utom just min.

Nu vädjar jag till er. Finns det någon änglasjäl där ute som är en fena på laptopbatterier och vet vad jag ska göra?

Tack på förhand!
/Blivande student

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är mycket intressant! MEN,.... under titeln: "Batteriet är kompatibelt med följande modeller" så nämns inte min modell 1116so

Permalänk

Jag har köpt nya batterier till mina laptops ett flertal gånger.

Kolla på ditt nuvarande batteri vad det har för modellbeteckning, och utgå från det. När du hittar ett batteri med rätt modellnummer och det finns en lista med kompatibla datormodeller, och din laptop inte skulle finnas med där så betyder det inte så mycket egentligen. De där listorna skiljer sig hela tiden är ofta inte inte up to date.

Jag har köpt kopior på ebay tre gånger för ca halva priset. Kvaliten kan variera. Första gången var det 100%. Andra gången funkade det inte alls och jag fick pengarna tillbaka. Tredje gången var det ett halvtaskigt batteri, så senast köpte jag ett originalbatteri hos dustin.

Min erfarenhet med kopior på ebay är att man ska hålla sig till säljare som är Top Rated Sellers, då brukar de alltid lösa klagomål direkt. De är väldigt måna om sin rating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har köpt nya batterier till mina laptops ett flertal gånger.

Kolla på ditt nuvarande batteri vad det har för modellbeteckning, och utgå från det. När du hittar ett batteri med rätt modellnummer och det finns en lista med kompatibla datormodeller, och din laptop inte skulle finnas med där så betyder det inte så mycket egentligen. De där listorna skiljer sig hela tiden är ofta inte inte up to date.

Jag har köpt kopior på ebay tre gånger för ca halva priset. Kvaliten kan variera. Första gången var det 100%. Andra gången funkade det inte alls och jag fick pengarna tillbaka. Tredje gången var det ett halvtaskigt batteri, så senast köpte jag ett originalbatteri hos dustin.

Min erfarenhet med kopior på ebay är att man ska hålla sig till säljare som är Top Rated Sellers, då brukar de alltid lösa klagomål direkt. De är väldigt måna om sin rating.

Tack för bra svar! Det verkar logiskt att batterinummret är det som spelar roll. Jag köpte mig ett batteri från www.batteryupgrade.se som snart trillar in på posten. Det var inte något orginalbatteri men jag tycker det kan vara värt att prova. Jag skulle kunna återkomma senare om hur jag upplevde det för kommande google-sökningar i ämnet.

Tack igen Bosendorfer!