Säkerhetskopiering/ominstallation efter en fri uppdatering

Permalänk

Säkerhetskopiering/ominstallation efter en fri uppdatering

Hej!

Av en datorförsäljare har jag blivit "lovad" (det grundar sig ju i Microsofts löfte som vid det här laget är vida känt) om en fri uppdatering av en befintlig Windowsversion. Jag kommer vid ett datorköp även få med Windowsskiva.

Vad jag sitter och funderar över - kanske är jag för tidig ute med dessa funderingar, men det är säkert bra att vara förberedd - är hur man gör för att blåsa rent datorn. Jag kommer ju då endast ha en Windows 7 skiva.

Har inte lyckats hitta någon information ute, men någon annan kanske vet?

Permalänk
Medlem

Efter att du har uppgraderat din aktiverade Windows 7 till Windows 10 och kontrollerat att den fortfarande är aktiverad kommer du att kunna hämta en ISO-fil på Microsofts webbplats. Den kan du bränna till en DVD eller lägga på ett USB-minne som du sen kan använda för att ominstallera Windows 10.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Efter att du har uppgraderat din aktiverade Windows 7 till Windows 10 och kontrollerat att den fortfarande är aktiverad kommer du att kunna hämta en ISO-fil på Microsofts webbplats. Den kan du bränna till en DVD eller lägga på ett USB-minne som du sen kan använda för att ominstallera Windows 10.

Tack!
Detta besvarar min fråga

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Efter att du har uppgraderat din aktiverade Windows 7 till Windows 10 och kontrollerat att den fortfarande är aktiverad kommer du att kunna hämta en ISO-fil på Microsofts webbplats.

Är detta fakta eller något du tror?
För varför gå över en uppgradering om man ändå ominstallerar datorn.
Är med i insiderprogrammet, men kan ha missat denna information därav min fundering.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Är detta fakta eller något du tror?
För varför gå över en uppgradering om man ändå ominstallerar datorn.
Är med i insiderprogrammet, men kan ha missat denna information därav min fundering.

//Freezer

Det har framgått av information som kommer från Microsoft, och har skrivits här i SweClockers förut också. Innan uppgraderingen kontrolleras att man har en giltig licensnyckel för Windows 7 eller 8.1 och när uppgraderingen är klar blir den nyckeln flaggad för att vara giltig även för Windows 10. Detta skulle inte gå att göra vid en ren installation.

Om du har Insider Preview på datorn idag se http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Det har framgått av information som kommer från Microsoft, och har skrivits här i SweClockers förut också. Innan uppgraderingen kontrolleras att man har en giltig licensnyckel för Windows 7 eller 8.1 och när uppgraderingen är klar blir den nyckeln flaggad för att vara giltig även för Windows 10. Detta skulle inte gå att göra vid en ren installation.

Om du har Insider Preview på datorn idag se http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Tack för infon. Jag hade missat det.
Men, det ger mig bekymmer och extra jobb inför uppdateringen av min fasta rigg. Har lagt hela "usermappen" på en annan disk. Så det lutar åt en ominstallation av 8.1 och sedan uppgradera till 10:an och sedan ominstallera 10:an igen.
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Tack för infon. Jag hade missat det.
Men, det ger mig bekymmer och extra jobb inför uppdateringen av min fasta rigg. Har lagt hela "usermappen" på en annan disk. Så det lutar åt en ominstallation av 8.1 och sedan uppgradera till 10:an och sedan ominstallera 10:an igen.
//Freezer

Kan du utveckla detta med usermappen? Och vilka konsekvenser en uppdatering har på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Haider of Sweden:

Kan du utveckla detta med usermappen? Och vilka konsekvenser en uppdatering har på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har följt denna guide.
flytta usersmappen
Problemet med det är att jag för närvarande inte kan installera två uppdateringar, vilket gör att jag misstänker stora bekymmer den dag jag vill uppdatera till win10. Det är alltså inget jag vet utan tror. Har jag tur så fungerar det utan bekymmer, men måste förbereda att det inte fungerar genom att se till att inget material jag vill ha kvar finns på de två diskarna.
Hoppas att det har klarnat.
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Tack @Freezer64Pro, ett intressant tips!

Så du menar att pga ingreppet så kommer du hindras från att uppgradera till Windows 10?
Eftersom du har usermappen utanför känns det ju som en enkel grej att plugga ur den disken och därmed försäkra sig om att inget kommer hända de filerna.
Såvida detta urpluggande i sig kommer hindra uppgraderingen... och det var kanske det du tänkte på i första taget..?

Permalänk
Skrivet av Haider of Sweden:

Tack @Freezer64Pro, ett intressant tips!

Så du menar att pga ingreppet så kommer du hindras från att uppgradera till Windows 10?
Eftersom du har usermappen utanför känns det ju som en enkel grej att plugga ur den disken och därmed försäkra sig om att inget kommer hända de filerna.
Såvida detta urpluggande i sig kommer hindra uppgraderingen... och det var kanske det du tänkte på i första taget..?

Nja, inte riktigt så. Jag hoppas att det kommer fungera direkt med uppgraderingen, men eftersom två säkerhetsuppdateringar inte vill installeras så misstänker jag problem vid uppgraderingen till win10. Vilket i sig gör att jag får extrajobb med att återställa/ominstallera först innan uppgraderingen. Självklart testar jag att uppgradera först utan att göra om, det enda jag gör innan är att flytta alla de filer jag är rädd om till annan plats.
Frågan är också vad borttagandet av DVDn gör till mitt lilla problem, då "usermappen heter e:" och om jag endast har två diskar i datorn, kommer den då att helt plötsligt att heta d:. Vad händer då med länkningen från c-disken?
Vi får se hur det hela löper efter 29 Juli.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Frågan är också vad borttagandet av DVDn gör till mitt lilla problem, då "usermappen heter e:" och om jag endast har två diskar i datorn, kommer den då att helt plötsligt att heta d:. Vad händer då med länkningen från c-disken?

Då går man till diskhanteraren, höger klickar på disken och byter tillbaka enhetsbokstaven.

Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser hela den nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Då går man till diskhanteraren, höger klickar på disken och byter tillbaka enhetsbokstaven.

Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser hela den nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

Jag vet hur man gör. Min fundering var hur Windows reagerar under uppdateringen till win10. Då lär inte diskhanteraren gå att få igång. Det är då jag ska ha två diskar i, övriga bortkopplade. Kommer den disken som nu heter e: byta till d: och kommer den hårdlänkning till e: från c: att göra att allt stannar upp. Men som sagt, det visar sig snart nog under uppdateringen.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Då går man till diskhanteraren, höger klickar på disken och byter tillbaka enhetsbokstaven.

Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser hela den nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

Här hade jag velat ha kontroll över enhetsbeteckningen redan vid installation så att man inte behöver ändra något i efterhand. Kanske ska man plugga ur DVD enheten. Har nämligen varit med om att det trasslat till sig när man ändrat enheten i efterhand och vissa av datorns funktioner fortfarande tror att DVD enheten är D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Här hade jag velat ha kontroll över enhetsbeteckningen redan vid installation så att man inte behöver ändra något i efterhand. Kanske ska man plugga ur DVD enheten. Har nämligen varit med om att det trasslat till sig när man ändrat enheten i efterhand och vissa av datorns funktioner fortfarande tror att DVD enheten är D:

Ska inte vara några problem i Windows 7 och nyare iaf och göra det på diskar som inte har program installerade på sig. På sin höjd skulle du kunna få dvd-drive missing eller något i ett program och få gå till inställningarna och välja den nya bokstaven. Men programmen brukar lösa det själva

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden ilte.

@CeciliaB: Du verkar ha koll på hur uppgraderingen av Windows kommer att gå till efter den 29 july. Nu till min fråga. Just nu har jag windows 7 home premium och jag kommer således bli uppgraderad till motsvarande windwos 10 version. Vilka möjligheter har jag att i efterhand uppgradera min windows verison?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Ursäkta att jag lånar tråden ilte.

@CeciliaB: Du verkar ha koll på hur uppgraderingen av Windows kommer att gå till efter den 29 july. Nu till min fråga. Just nu har jag windows 7 home premium och jag kommer således bli uppgraderad till motsvarande windwos 10 version. Vilka möjligheter har jag att i efterhand uppgradera min windows verison?

Jag har inte sett något om det, men nog tror jag att det kommer att gå att betala för att få en Pro-version av Windows 10 precis som för 7:an och 8:an. Om du startar en ny tråd och frågar kan ju någon annan ha sett något om det.