Blir DC så fort pappa använder internet.

Permalänk
Medlem

Blir DC så fort pappa använder internet.

Tjena! Nu är det så att för ca en vecka sedan så hände det något med vårat internet. Jag har fiber, Moder > Router > Tråd till min dator. Pappa kör trådlöst via routern. Han kör trådlöst, och jag använder sladd. MEN så fort han börjar ladda ner/ens använder spotify (har hänt när även jag själv använder spotify) så blir jag dc på CSGO. Står tex "failed to load "någon fil"". Har ominstallerat och verifierat filerna men det hjälper inte. Men även streams och internet blir oanvändligt ibland. Blir som att jag blir undanknuffad och inte kan använda internet för någon annan gör det typ. Vi har typ 40/10 på vårat trådlösa och jag har liknande för jag använder en

Har använt denna i typ 5 år och det har inte varit några problem. Så sjukt irriterande, tror ni att ni kan hjälpa mig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jespero:

Tjena! Nu är det så att för ca en vecka sedan så hände det något med vårat internet. Jag har fiber, Moder > Router > Tråd till min dator. Pappa kör trådlöst via routern. Han kör trådlöst, och jag använder sladd. MEN så fort han börjar ladda ner/ens använder spotify (har hänt när även jag själv använder spotify) så blir jag dc på CSGO. Står tex "failed to load "någon fil"". Har ominstallerat och verifierat filerna men det hjälper inte. Men även streams och internet blir oanvändligt ibland. Blir som att jag blir undanknuffad och inte kan använda internet för någon annan gör det typ. Vi har typ 40/10 på vårat trådlösa och jag har liknande för jag använder en http://support.netgear.se/product/XAV1101 Har använt denna i typ 5 år och det har inte varit några problem. Så sjukt irriterande, tror ni att ni kan hjälpa mig?

Det första ni borde göra är att koppla in via en nätverkskabel så ni vet om det beror på homeplugenheterna, de kan ju ev reagera på wifitrafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det första ni borde göra är att koppla in via en nätverkskabel så ni vet om det beror på homeplugenheterna, de kan ju ev reagera på wifitrafiken.

Jag har testat nu utan homeplugenheterna och det var ingen skillnad, blev dc lika snabbt ändå :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jespero:

Jag har testat nu utan homeplugenheterna och det var ingen skillnad, blev dc lika snabbt ändå :/

Vad har ni för uppkoppling och är problemet begränsat till wifi eller dör det även om någon mer kör via kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hans dator kanske tankar några större filer i bakgrunden?

Dold text
Permalänk
Medlem

Vi har 100/10 Fiber från Banhoff. Och jag är den enda som använder kabel. Pappa kör trådlöst till hans stationära via en förstärkare typ. Men igår så satte han igång Spotify på sin telefon och då blev jag dc direkt. Alltså inga problem med hans dator (stora bakgrundsfiler) eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vad har ni får router?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en repeater du menar med "via en förstärkare" vad heter apparaten ? Har ni många andra trådlösa nät i närheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5402098/cisco-ea6500-ac1750-smart-... är routern vi använder.
Och den andra var en wifi range extender från netgear. Och vi bor i ett radhusområde så ja, det är ju en hel del nät här

Permalänk
Medlem

Kolla qos inställningarna på routern. Du kan ju också sätta upp några egna regler. Kanska prioritera din dators trafik över andras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jespero:

http://www.inet.se/produkt/5402098/cisco-ea6500-ac1750-smart-... är routern vi använder.
Och den andra var en wifi range extender från netgear. Och vi bor i ett radhusområde så ja, det är ju en hel del nät här

Ok modern router men dåliga förutsättningar för wifi, en repeater kan ställa till med mycket så det vore intressant om ni kollade om det fungerar utan den, ni kan väl plocka bort den temporärt och bara använda routerns wifi ? det är ju bara att flytta klienterna närmare.

Att använda nån form av trafikprioritering i routern är som tidigare skrivet inte heller så dumt om man har funktionen och det borde ni ha.

Kan något ha uppdaterats i samband med att problemen började, ny firmware i routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi har satt upp prioritering faktiskt men det hjälpte inte ett skvatt
Grejen är att vi har fibern installerad i förrådet. Så för att det trådlösa ska fungera någorlunda bra på övervåningen så behövs denna range extender. Och om vi ska flytta routern närmare så måste vi ha sladd genom hela huset vilket inte kommer att accepteras här hemma.
Vi har inte installerat ny firmware på den alls vad jag vet.
Fick höra av grannen nyss att han inte ens hade kommit in på internet för 2 dagar sedan. Så kanske är ostabilt i hela området? Men det har ju lixom varit i 2 veckor, känns ganska orimligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att testa att flytta nån wifiklient närmare så att ni kan undvika repeatern ?
Det handlar om att testa inte köra så hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dom åker iväg imorgon så då kan jag testa för fullt utan tjafs. Men jag kan säga det att jag blev dc när pappa använde sin spotify på mobilen och då var den kopplad till nätverket därnere (inte nätverket från repeatern alltså).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jespero:

Dom åker iväg imorgon så då kan jag testa för fullt utan tjafs. Men jag kan säga det att jag blev dc när pappa använde sin spotify på mobilen och då var den kopplad till nätverket därnere (inte nätverket från repeatern alltså).

En repeater påverkar allt inom radioräckvidd, men testa om du får möjlighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter och starta test innan din pappa kopplar upp sig. När testet är ingång så ber du din pappa att logga in. Ladda upp en bild

Kontrollera att IPv6 är avstängd på routern

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Låter som ni har 2st enheter so kör NAT samtidigt, alternativt 2st som kör DHCP för att dela ut ip adresser.

Jag har comhem-fiber o vi kör många enheter samtidigt ( 10 på wifi, 4 på LAN ) minst + kompisar som kommer o går. Har aldrig några problem. Kör ComHem-Modem med NAT avstängt -> Asus NC66U router.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Har ni även kollat på firmware uppdateringar till eran router?
http://www.linksys.com/ca/support-article?articleNum=148365