Pci-e 16x i lägre slot på Asrock Z97 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Pci-e 16x i lägre slot på Asrock Z97 Extreme 6

Hej!

Har ett Asrock Z97 Extreme 6 som enligt hemsidan ska ha 2st PCIe Gen 3 16x slot, antar att detta gäller när ena platsen används och inte både då Z97 har begränsat antal pcie lanes.

Nu till min fråga. Då jag kör med en NH-D15 kylare som är ganska stor och även har en rejäl kylning på grafikkortet så får inte grafikkortet plats i övre sloten. Därför kör jag det i den under (Benämnd som PCIE4 enligt specarna).

Jag har inga andra platser använda men när jag kollar i GPU-Z så körs mitt kort (780ti) endast i 8X.

Tänkte höra om det finns något knep på hur jag kan lösa detta, har kollat runt i bios efter lösningar men inte funnit något.

Tacksam för hjälp!
Vet att det inte gör så stor skillnad men känns som jag vill ha bästa möjliga förutsättningarna med den hårdvaran jag kör.

//Per

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk

ignorera det bara... du använder inte bara drygt halva bandbredden ändå såvida den kör 3.0 den också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad GPU-Z säger under belastning?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ignorera det bara... du använder inte bara drygt halva bandbredden ändå såvida den kör 3.0 den också.

den kör 3.0 då kan jag med andra ord vara lugn, såg någon gammal tråd när jag googlade (från gtx280-tiden) då gjorde det några fps men det kan ju ha varit betydligt mycket tidigare pcie-versioner också.

Skrivet av SCORPIUS:

Har du kollat vad GPU-Z säger under belastning?

samma, iaf när jag nu testade med BLPS

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Hedersmedlem

Utan belastning kan grafikkortet underklocka sig själv för att spara ström. Mitt GTX780 går till exempel ner till PCIE x16 1.1 när det inte belastas. Klicka på lilla frågetecknet till höger om den spalten och sedan på "Start Render Test" så kommer programmet att belasta grafikkortet. Då kommer informationen i den lilla rutan att ändras väldigt fort och då kan du se hur ditt grafikkort är installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Utan belastning kan grafikkortet underklocka sig själv för att spara ström. Mitt GTX780 går till exempel ner till PCIE x16 1.1 när det inte belastas. Klicka på lilla frågetecknet till höger om den spalten och sedan på "Start Render Test" så kommer programmet att belasta grafikkortet. Då kommer informationen i den lilla rutan att ändras väldigt fort och då kan du se hur ditt grafikkort är installerat.

körde renderingstest men den är kvar på x8 3.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Skrivet av bjuhr:

den kör 3.0 då kan jag med andra ord vara lugn, såg någon gammal tråd när jag googlade (från gtx280-tiden) då gjorde det några fps men det kan ju ha varit betydligt mycket tidigare pcie-versioner också.

jo finns några tester på det de flesta är dock gamla och härstammar en generation bak i PCI-E utvecklingen dvs PCI-E 2.0
och då var ju förlusten med ett single GPU kort i en x8 istället för x16 bara några enstaka fps vilket lika gärna kan varit felmarginal.

nu har vi ju givetvis kort so kräver snabbare överföring men inte så pass att det kör över den höjning vi fick ihop med PCI-E 3.0 dvs dubbla bandbredden jämfört med 2.0 generationen och skulle tippa att en x8 3.0 är overkill för single gpu fortfarande och knappt strypa ett dubbel gpu kort.

dvs en x8 3.0 motsvarar gamla x16 2.0 och en x16 3.0 skulle motsvarat en x32 2.0 port om sådan funnits.

Skrivet av bjuhr:

körde renderingstest men den är kvar på x8 3.

tror det beror på hur man ställt in energibesparingarna på moderkortet mitt z97 kort klockar heller inte ner i pci-e bandbredd vid vila har i princip stängt av besparingar totalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows