Är Kloning tillräckligt eller behöver jag något mer?

Permalänk
Medlem

Är Kloning tillräckligt eller behöver jag något mer?

Använder Macrium Reflect för att klona min hårddisk. På denna hårddisk ligger även operativsystemet.

Så här står det på följande länk: http://www.macrium.com/help/v5/reflect_v5.htm

"Cloning
Clone your system disks to ensure that you are able to hot swap failed disks out of your system and get things back up and running again in minutes."

Så med jämna mellanrum så klonar jag från "Lokaldisk (C:)" till "Lokaldisk (J:)". Har reagerat på att den senare disken inte får samma storlek som den jag klonar från. Efter kloning finns det mer ledigt på J än C. Så det finns mera på C, men jag gissar att det kan vara att jag har en del projekt och filer på diverse molntjänster och då ligger dom kanske inte direkt på min dator (är osäker, kanske ligger någon kopia där).

Är det då tillräckligt att bara klona min hårddisk?

Så att om "Lokaldisk (C:)" kraschar så väljer jag sedan att datorn ska starta från "Lokaldisk (J:)". Borde vara så tycker man, men det finns även detta alternativ:

"Recovery Media - Windows PE 3.1 and 4.0
In the event of a total loss of the Windows operating system, a PC can be started using the Macrium Reflect recovery media on CD, DVD, or USB stick. The recovery media starts a compact operating system with a familiar mouse and graphical interface called Windows Preinstallation Environment (PE). You can then recover partitions, entire disk images or individual files with just a few clicks of the mouse."

Så frågan är då om jag även måste göra det sista steget?

Har ingen betald version, men ska ordna det snart. Tills vidare får jag ingen support från Macrium Reflect, annars hade jag ställt fråga direkt till dom.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl testa ? Koppla om fysiskt eller välj i bootmenyn på moderkortet att bota från klonen och se vad som händer, det måste vara den bästa metoden att ta reda på om din metod fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Jo, det har du nog rätt!

Permalänk
Medlem

Test också att helt koppla ur din vanliga disk så du vet att klonen funkar om den vanliga disken skulle dö.

Permalänk
Medlem

Hmm. Om man klonar en disk till en annan och har båda mountade i Windows så brukar alltid disksignaturen ändras på klonen för att inte kollidera (då Windows kopplar enhetsbeteckning till signaturen). Det är inget problem i vanliga fall, förutom när det gäller en systemdisk. Sedan Vista så går det inte att boota en systemdisk som fått sin signatur ändrad.

Jag misstänker därför att om du testar kopplar bort din systemdisk och försöker boota på klonen så kommer det inte att fungera, och du kommer få ett udda felmeddelande (som inte avslöjar att det är signaturen som är problemet, utan påstår något annat korkat som jag just nu inte kommer ihåg).

Ett sätt att slippa det problemet är att klona till en imagefil istället.

Mer information om disksignaturen i Windows finns här:

http://multibooters.com/articles/hard-drive-disk-signature.ht...

Visa signatur

5950X, 3090