Permalänk

Bygga Dator

Hej jag har länge vellat bygga en dator och jag tror det är rätt tillfälle.Men det jag undrar är vad är det vicktigaste sakerna att tänka på när man bygger en dator.

Här får ni även listan på vad ja tänkt köpa:

ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST SATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Power2Go 8, Retail, BLACK

Cooler Master CM Force 500 Midi Tower Fläktar: 1x 120mm Bak, mATX, ATX , 1x USB 3.0, 2x USB 2.0, Svart

Crucial BX100 250GB 2.5” SSD SATA 6GB/s, 535MB/370MB, with 9.5mm adapte

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT 16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24

Intel Core i5-4460 Socket-LGA1150, Quad Core, 3.2GHz, 6MB, 84W, 22nm, HD4600, Boxed w/fan

Microsoft Windows 8.1 Svensk, full, DVD

MSI B85M-E45, Socket-1150 m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI, Haswell

MSI GeForce GTX 750 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, DL-DVI-D, HDMI, VGA (D-Sub)

Här kommar bara lite annat ja tänkt köpa:

Samsung 24" LED LS24D340H 1920x1080, 2ms, 1m:1, VGA/HDMI

Patchkabel UTP CAT6 svart 5m RJ-45/RJ-45, AWG24

High Speed HDMI kabel, 1m v1.4, 3D, Deep Color, Audio Return, Ethernet

Grand Theft Auto V PC

Detta var allt jag hadde att komma med.

Permalänk
Medlem

Du saknar nätaggregat, det kunde vara smart att gå upp aningen i pris på moderkort + processor, för att framtidssäkra, men det beror på hur tajt din budget är :-).

Men det viktigaste är att allt är med:
CPU (Processor)
Moderkort
RAM
Nätaggregat
Hårddisk (SSD/Mekanisk)
GPU (Grafikkort)

Sen är det beroende på vad du ska göra med datorn, vilka krav och vilken budget.
Spelar du/Prioriterar du spel så är det nästan uteslutande GPU, med lite vikt på CPU.

Generellt så skulle jag tipsa om ett system baserat på Z97 moderkort + i5 4690K, 8 GB RAM, 600W nätaggregat (typ EVGA bronze) en Hårddisk, gärna SSD men inget krav + ett grafikkort i den klass som passar budget.

Permalänk
Medlem

bygg inte på matta/duk/texil, använd esd-armband eller lägg handen på ett element/eller kran innan för att jorda av innan du pillar på några saker. Tänk på var sladdarna ska gå innan du sätter dit sakerna så du drar sladdarna snyggt lättare.

@Nesvop: Tycker processor och grafikkort ligger på likvärd nivå. Bättre moderkort behöver han inte eftersom han inte ska klocka eller ha sli

Permalänk

@agitax: tack för hjälpen.

Permalänk

@Nesvop: 9500 för skärm och komponenter och 1500 på lite annat småt och gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

bygg inte på matta/duk/texil, använd esd-armband eller lägg handen på ett element/eller kran innan för att jorda av innan du pillar på några saker. Tänk på var sladdarna ska gå innan du sätter dit sakerna så du drar sladdarna snyggt lättare.

@Nesvop: Tycker processor och grafikkort ligger på likvärd nivå. Bättre moderkort behöver han inte eftersom han inte ska klocka eller ha sli

Hur vet du att han inte ska klocka eller ha SLI?
Jag tycker att det är en värd investering på 500 kr för att i framtiden kunna klocka processorn och köpa ett nytt grafikkort. Men är budgeten väldigt tajt eller han känner att han absolut inte vill klocka i framtiden så kan jag väl hålla med.

Permalänk

jag har tittat lite och kan skruva upp grafikkortet lite.

Permalänk

@Nesvop: tajt budjet men ska se om ja kan skruva upp grafiken:)

Permalänk

om jag kör med 750 ti?

Permalänk
Medlem

@Nesvop: han har ingen k-processor sen har han endast ett grafikkort i sitt inköp ganska bra indikationer på att han inte tänkt klocka

@martin stensson: skulle dra ner till 8gb ram minne och försöka iallafall få in ett 960 i din budget(2100kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

bygg inte på matta/duk/texil, använd esd-armband eller lägg handen på ett element/eller kran innan för att jorda av innan du pillar på några saker.

Skippa det där med kran/element för att "jorda av", det är inte bra.
Läs detta om ESD istället: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...
I avsnitt 4 står det hur man undviker ESD när man skruvar i datorn.

/ Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin stensson:

@Nesvop: 9500 för skärm och komponenter och 1500 på lite annat småt och gott

Något liknande det nedan, nu är jag dock osäker på om du ska ha operativsystem med i bygget, men detta skulle jag säga är ett fint bygge.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8133504/dator-8k-ovrigt

Sen finns det lite utrymme för skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Nesvop: han har ingen k-processor sen har han endast ett grafikkort i sitt inköp ganska bra indikationer på att han inte tänkt klocka

@martin stensson: skulle dra ner till 8gb ram minne och försöka iallafall få in ett 960 i din budget(2100kr)

Eftersom att tråden ligger i köpråd så antog jag att han ville ha synpunkter på listan :-).
960 eller 380 är lite hugget som stucket enligt mig, men annars var det en bra synpunkt.

Permalänk
Medlem

@Lalle-: Jobbar man inte på plåtbänk i Amazonas med jonisator, gummihandskar och esdband så kan man åtminstone jorda av sig innan bättre om man inte har de andra bekvämligheterna till hands. Fullt tillräckligt också enligt mina erfarenheter men man kan ju också ha otur om man inte helgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin stensson:

om jag kör med 750 ti?

http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17...

Ta en titt här och se vad du får för dina pengar i ett prestandatest. GTX 750Ti är lite snål i prestanda med tanke för vad det kostar, ett AMD kort i samma prisklass, typ R7 370 (ersättare för R9 270) ger bättre prestanda för samma pengar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hur vet du att han inte ska klocka eller ha SLI?
Jag tycker att det är en värd investering på 500 kr för att i framtiden kunna klocka processorn och köpa ett nytt grafikkort. Men är budgeten väldigt tajt eller han känner att han absolut inte vill klocka i framtiden så kan jag väl hålla med.

Ser inte hur klocka cpu har något överhuvudtaget att göra med att skaffa ett bättre grafikkort? Kanske inte var så du menade?
Att lägga 500 kr för att kunna klocka cpu är ju mer eller mindre helt bortkastade pengar enligt mig, dom 500 extra kronorna skall enbart gå till gpu i detta fallet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Ser inte hur klocka cpu har något överhuvudtaget att göra med att skaffa ett bättre grafikkort? Kanske inte var så du menade?
Att lägga 500 kr för att kunna klocka cpu är ju mer eller mindre helt bortkastade pengar enligt mig, dom 500 extra kronorna skall enbart gå till gpu i detta fallet!

Det jag menade var om han köper en aningen dyrare CPU nu som går att klocka så kan han i framtiden, om några år, köpa sig ett billigt uppgraderingspaket med ett grafikkort och samtidigt klocka CPUn om det behövs.

Kollar vi marknaden för CPU så är det nästan så att en 5 år gammal CPU som klockas faktiskt slår en ny som inte klockas.

Men visst, kan hålla med om att han bör försöka klättra upp lite på grafikkortet. Gärna 380 skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Lalle-: Jobbar man inte på plåtbänk i Amazonas med jonisator, gummihandskar och esdband så kan man åtminstone jorda av sig innan bättre om man inte har de andra bekvämligheterna till hands. Fullt tillräckligt också enligt mina erfarenheter men man kan ju också ha otur om man inte helgraderar.

Saxat från tidigare länkad artikel om ESD:

Citat:

Du kanske tillhör dem som jordar saker i elementet eller i diskbänken? Det är osäkert och farligt, för du vet inte hur rörledningssystemet är anslutet i andra änden (mät strömmen mellan en (avstängd) spisplatta och diskbänken under en längre stund ska du få se).

Jordpotential, det vill säga att din arbetsplats håller noll volt mot jorden runt om huset, är inte viktig. Det viktiga är att du, dina verktyg och datorlådan håller samma potential. Potentialutjämning är lösningen.

Det enklaste sättet att åstadkomma det är att alltid ta i datorlådan innan du stoppar ned händerna i den, att alltid slå skruvmejseln mot datorlådan innan du börjar skruva osv. Och visst, om du arbetar på diskbänken och lägger alla verktyg på diskbänken håller de alltid samma potential som datorlådan, men det blir aningen obekvämt.

Det jag försöker förmedla: Jorda inte i kran/element. Jorda dej mot chassit du ska montera komponenterna i.
Att ha diskbänken som arbetsbänk funkar bra.

Edit: förtydliganden.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

det viktigaste att tänka på är ju självklart att komponenterna passar ihop och sedan att man införskaffar allt som behövs för att få ihop datorn (delarna(verktyg) mm

sedan att ta det lugnt när man monterar ihop en dator första gången kan lätt hända en olycka
tappa processorn/ skruv/mejseln på någon känslig komponent eller sånt

sedan att tänka på ESD och förebygga det

men finns många bra how to på youtube vilket kan vara en fördel för nybörjare

mycket nöje med byggandet

//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Lalle-: Jobbar man inte på plåtbänk i Amazonas med jonisator, gummihandskar och esdband så kan man åtminstone jorda av sig innan bättre om man inte har de andra bekvämligheterna till hands. Fullt tillräckligt också enligt mina erfarenheter men man kan ju också ha otur om man inte helgraderar.

Ska du "jorda av dig" får du se till att "jorda av" chassi samt de komponenter du ska arbeta med också (liggandes i ESD-påsar såklart för långsam potentialutjämning). Det viktiga är alltså inte att ha samma potential som jord, utan som de komponenter du jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det jag menade var om han köper en aningen dyrare CPU nu som går att klocka så kan han i framtiden, om några år, köpa sig ett billigt uppgraderingspaket med ett grafikkort och samtidigt klocka CPUn om det behövs.

Kollar vi marknaden för CPU så är det nästan så att en 5 år gammal CPU som klockas faktiskt slår en ny som inte klockas.

Men visst, kan hålla med om att han bör försöka klättra upp lite på grafikkortet. Gärna 380 skulle jag säga.

Yes jag förstår, dock förstår jag inte riktigt överklockings-hypen om man faktiskt inte använder datorn till något extremt cpukrävande. tex. rendering som sker på cpu eller liknande där 10-20% prestandaökning på cpu kan spara flera timmars rendering. Kan ha fel men enligt mig är en överklockning på cpun helt meningslös för en gamer.

Permalänk
Medlem

@anderjo4: har en i5 2500k från sommaren 2011 och med överklockning kan jag få ut bra prestandard på den i många extra år innan jag uppgraderar. Överklockning kan vara bra för att förlänga prestandard-livslängden på din saker. Planerar ha den kvar i ett par år framöver!
Sen är det också roligt att få ut maximal kapacitet. Man delar väl inte en citron för att pressa ut ett par droppar man tar ju allt annars e d slöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Yes jag förstår, dock förstår jag inte riktigt överklockings-hypen om man faktiskt inte använder datorn till något extremt cpukrävande. tex. rendering som sker på cpu eller liknande där 10-20% prestandaökning på cpu kan spara flera timmars rendering. Kan ha fel men enligt mig är en överklockning på cpun helt meningslös för en gamer.

Skrivet av agitax:

@anderjo4: har en i5 2500k från sommaren 2011 och med överklockning kan jag få ut bra prestandard på den i många extra år innan jag uppgraderar. Överklockning kan vara bra för att förlänga prestandard-livslängden på din saker. Planerar ha den kvar i ett par år framöver!
Sen är det också roligt att få ut maximal kapacitet. Man delar väl inte en citron för att pressa ut ett par droppar man tar ju allt annars e d slöseri.

Jag menar exakt som @agitax säger, det förlänger livslängden med bra många år :-).