Kasserade min telefon utan att kontakta mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Nu får alla ge sig, reklamationsrätt gäller alltid endast ursprungsköpare.
Garantin gäller efter de krav garantigivaren (LG i detta fall) har skrivit ut i sitt avtal, sedan att det är vanligt att garantin endast gäller ursprungsköparen är en annan sak.
T.ex. kräver Microsoft att du som återförsäljare även ska supporta andrahandskunder för att få sälja deras produkter.

Vad ett företag som MS kräver är irrellevant i denna situation då det inte är garanti som omfattas av våra konsumentlagar. Lagen säger bara att ursprungliga ägaren har garanti, inget annat. Finns inga krav, eller något för att andra hand ska ha några som helst rättigheter.

Sen är det så att de flesta företag (som är seriösa och vettiga) gärna tar sig an detta trots att ägarbyte har skett, men då åligger kravet på den nya ägaren att meddela att så har skett, tydligt, för annars kan företaget som utför garantin omöjligt veta detta.

@Lloldrin Ursprungliga fabriksgarantier även på bilar gäller bara också första ägaren. Även om företag som tex Toyota och Mercedes har infört ett sk andra hands garanti alternativ som ger dig skydd även på en bil efter detta, så är det inget som krävs enligt lag.
Minns tex vissa Volvo bilar hade fel på ett relä till sin Zeon drivning, och brev gick ut till ursprungliga ägarna till dessa. För någon som dock hade sålt denna och pappren inte var behandlade hos transportstyrelsen så kom dessa fel. Därför slängde vissa ursprungliga detta då de hade sålt bilen. När sedan nya ägarna kom in och felsökte detta så såg man att det var denna som var fel, och om han hade kommit in inom utbytes tiden så hade det lagats gratis. Men eftersom tidsfristen hade gått ut så skulle det nu kosta 12kkr att laga.

Sen har du som @Toivo83 påpekat papper och registrering, så de kan och brukar alltid ta kontakt med nuvarande ägaren. I detta fallet så hade felet varit att TS missat att få detta officiellt ändrat, vilket gör att firman kontaktar fel ägare. Och samma sak kan ske vid ägarbyte med bilar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vad ett företag som MS kräver är irrellevant i denna situation då det inte är garanti som omfattas av våra konsumentlagar. Lagen säger bara att ursprungliga ägaren har garanti, inget annat. Finns inga krav, eller något för att andra hand ska ha några som helst rättigheter.

Sen är det så att de flesta företag (som är seriösa och vettiga) gärna tar sig an detta trots att ägarbyte har skett, men då åligger kravet på den nya ägaren att meddela att så har skett, tydligt, för annars kan företaget som utför garantin omöjligt veta detta.

@Lloldrin Ursprungliga fabriksgarantier även på bilar gäller bara också första ägaren. Även om företag som tex Toyota och Mercedes har infört ett sk andra hands garanti alternativ som ger dig skydd även på en bil efter detta, så är det inget som krävs enligt lag.
Minns tex vissa Volvo bilar hade fel på ett relä till sin Zeon drivning, och brev gick ut till ursprungliga ägarna till dessa. För någon som dock hade sålt denna och pappren inte var behandlade hos transportstyrelsen så kom dessa fel. Därför slängde vissa ursprungliga detta då de hade sålt bilen. När sedan nya ägarna kom in och felsökte detta så såg man att det var denna som var fel, och om han hade kommit in inom utbytes tiden så hade det lagats gratis. Men eftersom tidsfristen hade gått ut så skulle det nu kosta 12kkr att laga.

Sen har du som @Toivo83 påpekat papper och registrering, så de kan och brukar alltid ta kontakt med nuvarande ägaren. I detta fallet så hade felet varit att TS missat att få detta officiellt ändrat, vilket gör att firman kontaktar fel ägare. Och samma sak kan ske vid ägarbyte med bilar också.

Fast nu är det helt irrelevant. Jag har redan erkänt att billiknelsen var dålig. Men ditt exempel är ännu sämre.

-- Fall A (det vi hanterar här) ) Individ 1 går till en firma för att få hjälp med sin trasiga produkt. Firman godkänner att kolla om produkten går att laga kostnadsfritt och om inte kommer de ta kontakt med individen. Det har nu upprättats ett avtal mellan firman och individen. Firman kontrollerar produkten, inser att det kommer kosta pengar och kollar sitt register istället för att kolla det aktuella avtalet. Pga det kontaktar de fel person, invidid 2 SOM DE INTE HAR ETT AVTAL MED, och kasserar individ 1 telefon.

Var har de laga grund att bryta sitt serviceavtal? För att de flera månader innan ingått ett försäljningsavtal med en individ som numera är totalt irrelevant för allt som har att göra med telefonen? Det skulle vara väldigt märkligt och borde vara egenmäktigt förfarande av antingen individ 2 eller firman. Som "bäst" är det att utföra en brottslig handling i god tro.

-- Fall B (det som du tog upp med Volvo) ) Individ 1 köper en vara av en firma. Individ 1 säljer varan till Individ 2. Firman upptäcker ett fel på varan och bestämmer sig för att hjälpa sina kunder med felet. Firman kollar sina register och hittar att Individ 1 har köpt en vara hos dem. De tar då kontakt med individen och har därmed uppfyllt sitt ansvar. De har aldrig på något sätt ingått ett avtal med individ 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Fast nu är det helt irrelevant. Jag har redan erkänt att billiknelsen var dålig. Men ditt exempel är ännu sämre.

-- Fall A (det vi hanterar här) ) Individ 1 går till en firma för att få hjälp med sin trasiga produkt. Firman godkänner att kolla om produkten går att laga kostnadsfritt och om inte kommer de ta kontakt med individen. Det har nu upprättats ett avtal mellan firman och individen. Firman kontrollerar produkten, inser att det kommer kosta pengar och kollar sitt register istället för att kolla det aktuella avtalet. Pga det kontaktar de fel person, invidid 2 SOM DE INTE HAR ETT AVTAL MED, och kasserar individ 1 telefon.

Var har de laga grund att bryta sitt serviceavtal? För att de flera månader innan ingått ett försäljningsavtal med en individ som numera är totalt irrelevant för allt som har att göra med telefonen? Det skulle vara väldigt märkligt och borde vara egenmäktigt förfarande av antingen individ 2 eller firman. Som "bäst" är det att utföra en brottslig handling i god tro.

-- Fall B (det som du tog upp med Volvo) ) Individ 1 köper en vara av en firma. Individ 1 säljer varan till Individ 2. Firman upptäcker ett fel på varan och bestämmer sig för att hjälpa sina kunder med felet. Firman kollar sina register och hittar att Individ 1 har köpt en vara hos dem. De tar då kontakt med individen och har därmed uppfyllt sitt ansvar. De har aldrig på något sätt ingått ett avtal med individ 2.

Tror du behöver läsa TS poster igen.
Han nämnde detta ägarbyte endast över telefon till NetonNet. Han lämnade aldrig in det skriftligt, utan lämnade bara in det, i tron att det nu var ändrat. Mao, Netonnet kan omöjligt ha vetat ägarbytet, och om jag kan ringa in och säga att din produkt är nu min (så de ändrar registret över telefon) så är det betydligt mer allvarligt då de kan ge produkten till mig när den egentligen är din.

Läs: #15504898

Så du har helt rätt att de ska göra detta om avtal görs... problemet är att TS gjorde ett grovt fel när han gjorde detta avtal. Han glömde ändra så det var rätt kontakt info, vilket hur du än vrider det, är kundens ansvar.

Ang Fall B, då brukar tillverkarna kontakta folk genom Transportstyrelsens register. Jag fick en återkallelse på min 12 år gamla Toyota... hf tror du det skulle gått till när jag var typ 4:e ägaren, om de bara följer din väg?
Sen är det skillnad så klart på allvarligt fel (som typ Nvidias brandfarliga vara) och en enkelt garantifel. Men återkallar man saker bör man med bilar göra det med vettigt register. Speciellt när man med ett enkelt fax och ett reg nummer kan får reda på registrerade adressen även som privatperson.

Permalänk

Om det inte ändrats de senaste 10 åren eller nått

Det som gäller när man köper begagnat är att ev kvarstående garanti brinner inne iom att de bara behöver lämna denna till den ursprungliga köparen.

Va ett repotage om detta på plus för massa år sedan om nån barnvags som någon köpt i andrahand och gett nästan nypris för att garanti och i princip oanvänd.

Men sen när den gått sönder och kontaktat återförsäljaren med garanti kvarså nekade de dem detta med den förklaringen och allt annat var bara good will och bara lämnade garanti till orginalägaren.

Dock i detta fall känns de lite konstigt iom att de äns tagit emot den.

Men för framtiden ja iag ger inte ett öre för garanti på en begagnad produkt. Och brukar informera om detta om de e nått ja ska köpa speciellt elektronik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Hada liknande med Dustinhome, det sköttes som sagt att det namn som står på kvittot får motsvarande vara eller pengarna för varan tillbaka. Vilket vill säga att jag blev kontaktad av köparen för hörlurarna hade gått sönder, men att de skulle få pengar i utbyte då varan inte fanns längre. De pengarna dök in på mitt konto, eftersom mina uppgifter stod på garantin/kvitto. Jag som sålt lurarna skickade pengarna till personen som köpt dem, så han kunde skaffa nya.
Det verkar vara standard att skicka sådana grejer till den som köpt varan från början.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon8870: Pengar som retuneras vid återköp måste alltid tillbaka till ursprunglig köpare. Absolut helst via samma betalningsmetod som köpet genomfördes.

Detta då bokföringen måste bli rätt och pengatvättslagen inte skall brytas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

@DavidtheDoom: Ah så det är till och med lag på det, då gjorde ju iallafall Dustinhome rätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon8870: De får inte skicka pengar till höger och vänster utan pengarna måste tillbaka till samma individ. Är det elektroniska transaktioner och inte typ faktura eller kontant så finns det ingen möjlighet att skicka till någon annan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Verkar som många inte läst vad Ts skrivit utan hittat på helt egna scenarion. Han skriver ju klart och tydligt att enda gången han nämt att han inte är ursprunglig ägare är när han ringde och frågade om garantin fortfarande gäller. han bad inte om att ändra några uppgifter utan jag antar att han avslutade det samtalet för att sedan göra ett nytt garanti-ärende. Personen som tog emot detta kan omöjligt veta om detta telefonsamtal. denna gången uppgavs ingen information om att personen och adressen på kvittot inte stämmer.

Egentligen borde det även finnas ett handskrivet kvitto på att TS numera är ägare, annars kan ju TS lämna in den med nya uppgifter och adress, säga åt dom att kassera telefonen. Sen en vecka efter kan ursprungliga ägaren undra vad som hänt med sin telefon som han enligt kvitto äger ? Har ts ingen som bevisar att han äger telefonen har han ju heller ingen beslutande rätt om den ?

Det är helt enkelt en dyrköpt läxa, dock så kunde ju ursprungliga ägaren varit lite smartare kanske, ganska oansvarigt. Så det är ju otur x2.