Nu får alla ge sig, reklamationsrätt gäller alltid endast ursprungsköpare.
Garantin gäller efter de krav garantigivaren (LG i detta fall) har skrivit ut i sitt avtal, sedan att det är vanligt att garantin endast gäller ursprungsköparen är en annan sak.
T.ex. kräver Microsoft att du som återförsäljare även ska supporta andrahandskunder för att få sälja deras produkter.
Vad ett företag som MS kräver är irrellevant i denna situation då det inte är garanti som omfattas av våra konsumentlagar. Lagen säger bara att ursprungliga ägaren har garanti, inget annat. Finns inga krav, eller något för att andra hand ska ha några som helst rättigheter.
Sen är det så att de flesta företag (som är seriösa och vettiga) gärna tar sig an detta trots att ägarbyte har skett, men då åligger kravet på den nya ägaren att meddela att så har skett, tydligt, för annars kan företaget som utför garantin omöjligt veta detta.
@Lloldrin Ursprungliga fabriksgarantier även på bilar gäller bara också första ägaren. Även om företag som tex Toyota och Mercedes har infört ett sk andra hands garanti alternativ som ger dig skydd även på en bil efter detta, så är det inget som krävs enligt lag.
Minns tex vissa Volvo bilar hade fel på ett relä till sin Zeon drivning, och brev gick ut till ursprungliga ägarna till dessa. För någon som dock hade sålt denna och pappren inte var behandlade hos transportstyrelsen så kom dessa fel. Därför slängde vissa ursprungliga detta då de hade sålt bilen. När sedan nya ägarna kom in och felsökte detta så såg man att det var denna som var fel, och om han hade kommit in inom utbytes tiden så hade det lagats gratis. Men eftersom tidsfristen hade gått ut så skulle det nu kosta 12kkr att laga.
Sen har du som @Toivo83 påpekat papper och registrering, så de kan och brukar alltid ta kontakt med nuvarande ägaren. I detta fallet så hade felet varit att TS missat att få detta officiellt ändrat, vilket gör att firman kontaktar fel ägare. Och samma sak kan ske vid ägarbyte med bilar också.