Astro Gaming A40, Kingston HyperX Cloud II och Logitech G930

Permalänk
Medlem

G930, usch. Föll i bitar, stänger av sig självt på ingen tid alls, ett helvete att få den att connecta ordentligt till datorn, kräver ren tur att man inte behöver starta om program för att det ska bli rätt. Skulle inte rekommendera dom till någon.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

I samma prisklass finns ju Sennheisers "G4ME"-serie. Löjligt namn, men utan tvekan bland de bästa gaming-headsets jag testat. Är fortfarande väldigt nöjd med min gamla PC360, även om den snart ska uppgraderas till DT770Pro + modmic

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jeeez, mycket fanboy-ism i tråden alltså... Har dumpat mitt gaming headset i förmån för mina musiklurar(Sennheiser HD600) i kombination en MODMIC från Antlion. Just min kombo kostar ganska mycket mer än mitt gamla gamingheadset, men det finns ju en uppsjö riktigt bra musiklurar med relativt låg impedans och så kan man enkelt köpa till antingen en billig bordsmic eller slanta upp för en modmic t.ex.

Permalänk
Medlem

G930 använder sig av programmet som hör till för att varna för lågt batteri. Du har även en batterindikator i programmet med beräknad batterilängd, som förvisso stämmer sådär när man haft headsetet ett tag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Qpad QH-85s mic är riktigt bra (till priset) men annars håller jag med dig. De brukar sällan hålla någorlunda kvalite ens.

Håller med. I rätt ljudkort låter denna mic helt bra. (Sålde headsetet för 2 dagar sedan dock)

Av alla ljudkort jag har så har Asus Xonar u7 lätt den bästa mic in. Mitt Soundblaster X7 har löjligt mycket brus och sätter man på brusreduceringen låter dent skit rent ut sagt.

Märkligt nog har mitt SB X-Fi rätt ok signal. Så vad Creative sparar in på är väldigt varierande. Kör med Beyerdynamic MMX-300 annars sedan 2012. På huvudriggen kör jag Audio Technica AT2035 via PreSonus Tubepre V2.

Har haft Logitech G930. Såldes relativt snabbt för jag gillade inte alls hur det satt på huvudet.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Yooriitzz:

Nu är du ute och cyklar.

Någonstans omvandlas alltid ljudet från digitalt till analogt.

På moderkortet är ju vanligast, eller så har man externt ljudkort i headsetet (usb headset) eller en extern DAC o.s.v. Digitalt ljud går inte att höra. I slutändan är det alltid analogt.

Ontopic så har jag ännu inte hittat ett gamingheadset som inte låter anus. Var även på mediamarkt och testade i princip varenda hörlur där inne och inte en enda lät bättre än mina Superlux HD-660. Det skall vara extern DAC och ett par lurar med balanserad respons i hela frekvensomfånget.

Tror du missförstår mig, självfallet är ljudet digitalt speciellt via spdif till förstärkaren, men den omvandlar digitala till analogt. Alla olika digitala 3D versionshumbojumbo är bara rent ursäkta: bajs. Det är just ljud"förbättring" i program jag är emot. Jag gillar analoga lurar som inte behöver USB mjukvara.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

@str8forthakill: Har med tankar att köpa Sennhaiser HD 650 :D.har just Sennhaiser HD 598 med modmic 4.0.Fattar inte att fler satsar på Modmic med vanliga hörlurar med ett ljudkort och dom som verkligen vill ha bra ljudkvalite ska har separat hörlursförstärkare :D.

Hade audio technica ath-m50 under många år tillsammans med ett Soundblaster som jag nu har bytt till ett Xonar och HD650. Skillnaden är natt och dag. Har inte ångrat mig en sekund

Mitt enda klagomål är att HD650 har öppna kopor vilket gör att man kan höra mycket utanför, i.e fläktljud osv.
Jag använder dock lurarna mest i vardagsrummet direkt till förstärkaren för musik så det stör mig inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Anledningen till varför det där funkar så bra beror på att man har spelat in det med två mikrofoner som är intryckta i konstgjorda öron. Ljud studsar olika beroende från vilket håll det kommer från och detta snappar mikrofonerna upp. Kommer det framifrån så blir ljudet klarar, och kommer det bakifrån så blir det lite dovare ljud eftersom att det studsar mot baksidan av öronmusslan. Funkar bra för ljudinspelningar, men det funkar inte i spel.

Den här bilden förklarar nog bättre än vad jag kan beskriva. Det är så här en typisk mikrofonuppsättning ser ut när man vill skapa en virtuell frisörsalong eller vad man nu vill göra. Och hemligheten bakom det är alltså öronen.
http://www.kallbinauralaudio.com/wp-content/uploads/2012/03/IMGP2997.jpg

Borde ju inte vara omöjligt att få in i spel. Sen är fejk surround så mycket bättre?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Borde ju inte vara omöjligt att få in i spel. Sen är fejk surround så mycket bättre?

Så länge man inte kan få ljud att bete sig realistiskt i spel, alltså att det studsar och absorberas beroende på material osv och samtidigt ger spelaren virtuella öron så kommer det inte att gå. Fejad virtuellt surround är inte bättre än binaural inspelning, men det är bättre än vanligt 2.0 ljud. Med virtuell surround så mixtras frekvenser och volym så att ljudet förvrängs för att på så sätt ge dig en uppfattning om vart ljudet kommer ifrån. Detta är något som bearbetas genom mjukvara innan det når dina öron, och är därför inte helt felfritt jämfört med riktig surround.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trevligt test och det är kul att få lite test på kringprodukter. Men skall hörlurar recenseras så bör man ha med åtminstone en frekvenssvarskurva. Annars blir det helt enkelt bara lite snack om vilka hörlurar som råkar passa bäst åt recensenten och vad denne vill åt för ljudbild.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Köpte ett till par g930 för någon vecka sen. Då mitt andra headset snart ger upp efter (jag tror det är 5 år nu) 5 års slit...jag sitter vid datorn i alla fall en gång varje dag...tycker det är jävligt bra.

Men priset på g930 är helt fucking sjukt....mitt första par köpte jag för ca 900kr. Det var typ webhallen eller något annat större företag. Idag var dem så dyra så jag tappade hakan...

Beställde smärtfritt från ebay för under 800kr...var misstänksam

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlicker:

G930, usch. Föll i bitar, stänger av sig självt på ingen tid alls, ett helvete att få den att connecta ordentligt till datorn, kräver ren tur att man inte behöver starta om program för att det ska bli rätt. Skulle inte rekommendera dom till någon.

Du kör win 7 antar jag? Mina har aldrig disconnectat i mitt win 8.1 på 1,5 år iafall:-) Och det var på både mitt gamla asus sabertooth z77 och nu går dom kanon på mitt nya msi x99s sli plus:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Oj G930 kostar fortfarande så mycket. Jag köpte min för 1100 kr på ICA Maxi. Undra om de verkligen hade prismärkt rätt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Haft både G35, G930 och G430.
Väldigt hög byggkvalitet i G35 och G930, ljudkavaliten lämnar dock lite att önska för prisnivån.
Dock är det exakt samma element i G430 fast lite billigare tyg/skum och plasten känns inte lika högkvalitativ, man tappar snabbknapparna (som jag aldrig använde) Jämfört med G35 och Trådlöst mot G930, men i övrigt är det samma hörlurar alla 3.

Sedan jag gått upp en prisklass till musikgrejjer och inte gamingrejjer lär jag dock inte gå tillbaka till Logitech igen.

Skrivet av MiLeS:

Har rockat mitt G930 i flera år nu och den håller fortfarande bra kvalité. Många klagar på att den lätt går sönder men allt handlar ju om hur man hanterar sina prylar. När det kommer till ljudet så är det verkligen inte i toppen av vad som säkert finns men jag är nöjd med så väl vanligt stereoläge som dess "fejksurround". Det största skälet till varför jag valde just G930 var att dator och skärm står på två olika ställen så ville slippa dra en extrakabel.

Något som dock är lite störande är att de i stort sett aldrig går ner i pris. Köpte som sagt mina för flera år sedan och betalade runt 1300:- då, vilket om man kollar prisjakt, är nästan 300:- mindre än idag.

Ni två är nog de första jag hört påstå att G35/G930 har en hög byggkvalité, men det finns väl en första gång för allt!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@XHI:

Jaja, sånt är sjävfallet bara hittepå.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Köpte mitt G930 ifrån Inet 2011-06-11, rullar på fortfarande, 1549kr.

Dock! Så får man vara jävligt försiktig med det, kastar man det i backen är det storchans att lödningarna på micro usb kontakten pajar, detta går o löda om finns hur många videos som helst på Youtube.

Utöver det tycker jag det är bra gaming ljud, lite för plastiga för priset "känns inte som 1600 kr lurar, kuddarna slits lätt om du har skägg.

Men vafan, sen 2011-06-11 hur många kan säga att dom kört med samma så länge?

Visa signatur

[Cooler Master HAF 922] [Asus M4N98TD EVO SLI] [AMD Phenom2 X6 1090T] [Corsair H70] [GeForce GTX 470] [OCZ Vertex 250GB SSD] [(4x2048MB) corsair dominator 1600mhz] [Corsair TX 750W 80+]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anestic:

Men vafan, sen 2011-06-11 hur många kan säga att dom kört med samma så länge?

Är nog alla som köpt t.ex Sennheiser eller AKG.
Använt mina hd650 i just över 6000 timmar så kr/h börjar bli lågt nu

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ni två är nog de första jag hört påstå att G35/G930 har en hög byggkvalité, men det finns väl en första gång för allt!

Tänk dock på att folk som aldrig riktigt provat ett par hyffsade lurar heller inte har någon referens att relatera till, allt är relativt antar jag men visst det kostar nog inte många kronor i material att ta fram dessa plast-monster heller om jag nu får uttrycka mig så utan at någon tar illa vid i det nya PK Sverige?

Permalänk
Medlem

G930 är något jag verkligen inte kan rekommendera, äger två styckna.
Dessa ser dock j* lovande ut, http://www.inet.se/produkt/6607424/sennheiser-rs-175-wireless... hoppas på en SweC recension på den snart

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

G930 är något jag verkligen inte kan rekommendera, äger två styckna.
Dessa ser dock j* lovande ut, http://www.inet.se/produkt/6607424/sennheiser-rs-175-wireless... hoppas på en SweC recension på den snart

Det är ju dock hörlurar och inte headset

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är ju dock hörlurar och inte headset

Nämen det har du rätt i, dumt av mig

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Astro A40 är ju känt för att vara bra tillsammans med Astros Mixamp, så jag tycker att det är synd att ni inte använde den i testet!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Trevligt test och det är kul att få lite test på kringprodukter. Men skall hörlurar recenseras så bör man ha med åtminstone en frekvenssvarskurva. Annars blir det helt enkelt bara lite snack om vilka hörlurar som råkar passa bäst åt recensenten och vad denne vill åt för ljudbild.

Vet du hur mycket utrustningen för detta kostar om man vill ha ett vettigt resultat? Bara en HMS går säkert på 80-90 lök

http://www.innerfidelity.com/content/headphone-measurement-pr...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Köpte mina g930 2011, men de började krångla strax före 3 år och fick dem bytta på garanti. De jag fick då har kuddarna precis börjat gå sönder på så nu letar jag nya lurar, men det verkar ont om bra trådlösa så det kanske blir ett par nya g930 om utbyteskuddarna jag beställde inte passar.

Kan idag inte tänka mig att byta till lurar med sladd längre så personligen hade jag velat ha en recension av trådlösa gaminglurar även om de är lite dyrare (typ g930, mad catz freq9, turtle beach i60, astro a50).

Permalänk
Medlem

Hittade denna artikel från förra året men hoppas ändå att jag får någon respons under dagen

Jag sitter idag på ett part HyperX Cloud II som jag är nöjd med men är lite sugen på att gå över på den trådlösa sidan. Min fundering kommer till g930, just nu har nämligen elgiganten ett erbjudande på g930 för ungefär samma pris som ett Cloud 2. Så om man enbart jämnför ljud kvalitet och utgår att dom är i samma prisklass är det ett bra headset att gå över till? g930 alltså.

Vill inte köpa mig ett par lurar med sämre ljud enbart för att få de trådlöst men är inte heller beredd att betala nå enorma summor för att bli av med sladden (då cloud 2 fortfarande gör sitt jobb)

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -