Permalänk

Ny Dator

Nu efter att ha haft en gammal laptop i 5 år så har jag bestämt mig för att köpa en ny stationär dator. Jag har hittat två st datorer, men jag vet inte vilken som jag ska köpa så jag behöver lite råd. Min gamla laptop specs är:
Processor : AMD Athlon(tm) II P320 Dual-Core Processor 2.10 GHz
RAM: 3 GB
64 bitars system.

Min laptop är från 2010 och den är väldigt gammal och seg nu, fast den har klarat av att köra LoL och Minecraft.
På min nya dator vill jag kunna köra Minecraft iallafall, och bara ha en decent dator som klarar det mesta.
De två som jag inte kan bestämma mig för är en ACER och en ASUS, båda kostar 8990, men jag kan få dem för 7000 då jag känner en som jobbar där. Deras specs är:

ASUS G20BM-NR010S

PROCESSOR
Processor: AMD FX-770K
Processorhastighet: 3.5 GHz
Antal processorkärnor: 4 st

RAM
RAM-konfiguration: 1 x 8 GB
Minneshastighet: 1600 MHz
Lediga RAM-minnesplatser: 1 st
Antal RAM-platser: 2 st
Max RAM-minne: 16 GB

GRAFIKKORT
Grafikkortstillverkare: AMD
Grafikkort: AMD R9 255
Dedikerat grafikminne: 2 GB GDDR5

HÅRDDISK
Typ av hårddisk: HDD, SSD
Hårdiskkapacitet: 1128 GB
Antal hårddiskar: 2 st
Kapacitet per hårddisk (GB): 128 GB SSD + 1000 GB HDD

Operativsystem: Windows 8.1

ACER G3-605 DT.SQYEQ.109

PROCESSOR
Processor: Intel® Core™ i5-4460 Processor (6M Cache, up to 3.40 GHz)
Processorhastighet: 3,2 GHz
Antal processorkärnor: 4st

RAM

RAM-konfiguration: 2 x 4 GB
Minneshastighet: 1600 MHz
Lediga RAM-minnesplatser: 2 st
Antal RAM-platser: 4st
Max RAM-minne: 32 GB

GRAFIKKORT

Grafikkort: AMD R9-270
Dedikerat grafikminne: 2 GB

HÅRDDISK

Typ av hårddisk: HDD, SSD
Hårdiskkapacitet: 1000 GB + 120 GB SSD

Operativsystem: Windows 8.1

Båda dessa datorer är väl ganska lika varandra, men jag vet inte om någon av dem är lite bättre än den ena, så jag frågar er nu eftersom jag inte är så bra med datorer.
Här är länkarna
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ACER-G3-605-DT-SQYEQ-10...

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ASUS-G20BM-NR010S,90952...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Acern är snäppet bättre. Men ingen av dem är jättebra så att säga. Om det endast är en dator, själva burken du är ute efter, så finns det säkert bättre alternativ. Om du är säker på att du får någon av dem där för 7000kr, så får man en rätt sjyst dator man plockar delar till själv också för den summan.

Men vi kanske kan utgå ifrån att din budger är 7000:- då... finns säkert någon som är villig att lägga ihop en kundvagn åt dig om du skulle önska. Men om du absolut inte orkar eller om du inte bryr dig om några andra alternativ än dem du angett, så säger iaf jag att Acern är bättre än Asus datorn...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Tack för snabbt svar, min budget är typ 9-10k så jag skulle kunna tänka mig köpa delar och bygga den (min polare är bra på att bygga) så om någon kan tänka sig lägga ihop delar i en kundvagn till mig så skulle det vara schysst. Men då ska ju den datorn som byggs vara bättre än dessa ofc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgreeableWorm:

Tack för snabbt svar, min budget är typ 9-10k så jag skulle kunna tänka mig köpa delar och bygga den (min polare är bra på att bygga) så om någon kan tänka sig lägga ihop delar i en kundvagn till mig så skulle det vara schysst. Men då ska ju den datorn som byggs vara bättre än dessa ofc

Ok. För 9-10K får du en riktigt bra dator! En fråga, ska du ha med ett windows till datorn? Och vilket i så fall? Windows 8.1 är senaste och föregångaren är Windows 7. Vilket du än väljer av dem två så kommer du få en gratis uppdatering till Windows 10 när det väl lanseras, så länge du uppgraderar själv till Windows 10 inom ett år efter det lanserats!

Och ja, den kommer bli bättre än dem du tittat på i sånt fall

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Ja jag vill ha Windows till. Jag har alltid haft det och just nu har jag Windows 7, så det spelar inte någon jättestor roll om det är 8.1 eller 7.

Permalänk

För 7000:- är Acer-datorn ganska svårslagen.

För uppåt 10 000:- skulle du kunna få ihop något i denna stil:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8136309/2015-06-29

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Tack så mycket GuyBrush82, ska kolla lite och bestämma mig imorgon om jag ska köpa Acer datorn eller om jag ska bygga en. Har en fråga, tror du Acer datorn klarar Minecraft? Och isf hur många fps tror du den kan få?

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Ok. För 9-10K får du en riktigt bra dator! En fråga, ska du ha med ett windows till datorn? Och vilket i så fall? Windows 8.1 är senaste och föregångaren är Windows 7. Vilket du än väljer av dem två så kommer du få en gratis uppdatering till Windows 10 när det väl lanseras, så länge du uppgraderar själv till Windows 10 inom ett år efter det lanserats!

Och ja, den kommer bli bättre än dem du tittat på i sånt fall

Har idag varit på MediaMarkt och kikat på Acern. När jag var där så hittade jag en likadan Asus dator som den som jag länka, fast den har ett gtx 750 grafikkort och kostar 300kr mindre, den har också ingen ssd, annars är den likadan som Acern. Ska jag fortfarande köra på Acern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgreeableWorm:

Har idag varit på MediaMarkt och kikat på Acern. När jag var där så hittade jag en likadan Asus dator som den som jag länka, fast den har ett gtx 750 grafikkort och kostar 300kr mindre, den har också ingen ssd, annars är den likadan som Acern. Ska jag fortfarande köra på Acern?

Acern har ett amd 270 + ssd = är bättre. Den kundvagn som tidigare lagts in i tråden kommer klara allt du gör mycket bättre än acern.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Acern har ett amd 270 + ssd = är bättre. Den kundvagn som tidigare lagts in i tråden kommer klara allt du gör mycket bättre än acern.

Har varit och köpt acer datorn igår, den är bättre än vad jag trodde och den får 500fps på minecraft, så jag är väldigt nöjd Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AgreeableWorm:

Har varit och köpt acer datorn igår, den är bättre än vad jag trodde och den får 500fps på minecraft, så jag är väldigt nöjd Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

För att sprida salt i såren så hade dessa alternativ varit mer prisvärda https://netonnet.se/Search?query=Lenovo+Erazer+X310

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgreeableWorm:

Har varit och köpt acer datorn igår, den är bättre än vad jag trodde och den får 500fps på minecraft, så jag är väldigt nöjd Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du den för 7000:- som du sa?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

För att sprida salt i såren så hade dessa alternativ varit mer prisvärda https://netonnet.se/Search?query=Lenovo+Erazer+X310

Om nu TS fick Acer-datorn för 7000:- så är väl inte Lenovo-datorn för samma pris "mer prisvärd"?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

Om nu TS fick Acer-datorn för 7000:- så är väl inte Lenovo-datorn för samma pris "mer prisvärd"?

Något pris har inte nämnts så jag går efter priset i länkarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgreeableWorm:

De två som jag inte kan bestämma mig för är en ACER och en ASUS, båda kostar 8990, men jag kan få dem för 7000 då jag känner en som jobbar där.

Skrivet av Peppar2014:

Något pris har inte nämnts så jag går efter priset i länkarna.

Inte för att sprida salt i såren men det har han

Alla missar vi saker eller så bläddrar vi lite snabbt Ingen skada skedd.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Något pris har inte nämnts så jag går efter priset i länkarna.

TS skrev "De två som jag inte kan bestämma mig för är en ACER och en ASUS, båda kostar 8990, men jag kan få dem för 7000 då jag känner en som jobbar där."

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Inte för att sprida salt i såren men det har han

Alla missar vi saker eller så bläddrar vi lite snabbt Ingen skada skedd.

Dold text
Skrivet av Guybrush82:

TS skrev "De två som jag inte kan bestämma mig för är en ACER och en ASUS, båda kostar 8990, men jag kan få dem för 7000 då jag känner en som jobbar där."

TS vän blir trots allt den stora förloraren om företagsledningen börjar utreda hans "rabatter".

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

TS vän blir trots allt den stora förloraren om företagsledningen börjar utreda hans "rabatter".

Min vän som fixade datorn för 7000 åt mig jobbar där, så han får anställdsrabatt eller vad det nu är, så han förlorar inget på det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AgreeableWorm:

Min vän som fixade datorn för 7000 åt mig jobbar där, så han får anställdsrabatt eller vad det nu är, så han förlorar inget på det

Personalrabatt, företagen dikterar alltid regler gällande personalrabatt som den anställde ifråga godkänner samma dag som han skrev på sitt anställningsavtal. Det är trots allt din vän som riskerar jobbet, allt som krävs om jag vill vara riktigt jävlig är ett e-mail till media markt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Personalrabatt, företagen dikterar alltid regler gällande personalrabatt som den anställde ifråga godkänner samma dag som han skrev på sitt anställningsavtal. Det är trots allt din vän som riskerar jobbet, allt som krävs om jag vill vara riktigt jävlig är ett e-mail till media markt.

Nu är du väl lite onödigt "ond". Först strör du salt i såren, och sedan "hotar" med att sätta dit TS vän. Nu förstår jag att du inte kommer göra detta och att det antagligen mer var en upplysning till TS, men tycker ändå att vi ska försöka hålla en god och trevlig ton.
Vi är väl här för att hjälpa folk?

Visa signatur

Citera för svar.