Permalänk
Medlem

"Nybygge" av en Xperia Z2

Hej SweClockers!

Nu tänkte jag komma med ett litet annorlunda galleri, som kommer uppdateras med bilder från min bygglogg (läs där vad projektet går ut på ). Galleriet kommer uppdateras under projektets gång med bilder lite hur jag går tillväga, och hur resultatet blir.

Jag hoppas ni tycker det ska bli roligt att se och följa projektet.

Börjar med lite bilder här:

Besök galleriet här

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Du borde göra en logg istället för att sedan lägga ut galleri när det är klart!

Lycka till!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Du borde göra en logg istället för att sedan lägga ut galleri när det är klart!

Lycka till!

Hmm ja det är sant hehe.
Ursäkta för konstig fråga, men det är en vanlig tråd man skapar då va? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Hmm ja det är sant hehe.
Ursäkta för konstig fråga, men det är en vanlig tråd man skapar då va? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Yes

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Hehe tack! Får fixa när jag kommer hem från jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ZyntaaX:

Hej SweClockers!

Nu tänkte jag komma med ett litet annorlunda galleri, som jag hoppas ni kan tycka är intressant.

Kan börja med lite historia:
Jag äger en Sony Xperia Z2, köptes på releasedagen i Sverige (som förövrigt är min födelsedag, 29e april). Efter bara 2 månader ungefär tappade jag den, inte speciellt högt, men såklart på ett betonggolv. Displayen sprack, och då la naturligtvis touchen av också. Jag kollade upp hos 3 som jag har som operatör, och de skulle ha 2800kr för reparation av det. Kollade med drulleförsäkringen, och de skulle ersätta 1850kr av dessa 2800kr. Glatt fick jag dessa pengar, men snål som man är hittade jag naturligtvis ett ställe som istället skulle ha 2000kr för jobbet.

Allt fungerade prima, men efter ett tag märkte jag hur övre högra hörnet på bakglaset började lossna. Trodde bara det var att trycka dit, men då sprack glaset istället.
Och som sagt, snål som jag är tänkte jag inte lämna in telefonen. Köpte istället en egen baksida på ebay och bytte själv, vilket fungerade galant.

Men återigen efter bara 1 vecka lossnade samma hörn igen, för att sedan spräcka baksidan. Köpte då ännu en baksida, bytte själv, samma sak hände igen.

Köpte en sista baksida, satt perfekt i början, för att sedan bli exakt samma sak igen. Denna baksida har jag på just nu, tejpad och sitter lös i många hörn.
Min slutsats? Själva ramen/chassit/stommen blev sne när jag tappade den i betonggolvet.

Projekt:
Därför bestämde jag mig nu för några dagar sen att byta ut hela stommen i telefonen, alltså ta bort baksidan, displayen, alla komponenter inuti, flytta till nya stommen och sätta ihop. Kollat en hel del "guider" på youtube och dyl. och måste ändå säga att jag känner mig rätt säker på att det kommer gå bra, är bara rädd för att stommen ska va ren skit då den är köpt från ebay (dock från UK, men ändå ).
Har beställt ny baksida, stomme, 3mm bred dubbelhäftande tejp, polymide (värmetålig) tejp och nya klisterlappar för att sätta dit baksidan och displayen på nytt.
Bara dessa jag väntar på innan jag kan börja pilla

Så ja, antingen fungerar det perfekt, eller så pajar jag hela telefonen och blir tvungen att köpa ny, vilken känns lite surt då jag får byta telefon om ca 6-7 månader. Men har du en Z2/Z3 liggandes hemma i bra skick kanske jag blir en kund om några få veckor hehe.

Lägger upp galleriet nu då sakerna bör komma inom 2 veckor för att se om det finns något intresse för er att se hur det går. Kommer lägga upp bilder där ni får se åtminstone lite hur processen går till.

Skriv gärna vad ni tycker eller om det är något specifikt ni vill se, och hoppas ni kommer tycka det blir roligt att se!

Besök galleriet här

jag kommer med spänning följa ditt projekt här! all lycka till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelseriesFTW:

jag kommer med spänning följa ditt projekt här! all lycka till dig

Tack tack, lär behövas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med att baksidan släpper. Är inne på min tredje nu, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Även jag har problem med att baksidan släpper. Är inne på min tredje nu, suck.

Bytte du själv från början?
Jag har iallafall lärt mig att inte snåla när det handlar om några hundralappar. Hade jag inte gjort det hade jag haft garantin kvar, och alltså sparat in flera tusen nu (om jag blir tvungen att köpa ny telefon) och dessutom massa tid och jobb.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX: näe jag känner en som har butik där dom lagar telefoner, så okunnig är han inte. Det är dock en baksida från eBay UK. Nu ska han få laga den igen och sätta den med superlim eller nåt haha. Sen blir det kolfiberdekor på baksidan så ser man inga sprickor sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@ZyntaaX: näe jag känner en som har butik där dom lagar telefoner, så okunnig är han inte. Det är dock en baksida från eBay UK. Nu ska han få laga den igen och sätta den med superlim eller nåt haha. Sen blir det kolfiberdekor på baksidan så ser man inga sprickor sen

Haha känner igen det. Köpt baksidor där med, försökt med både original lim, superlim och karlssons klister, men den sitter fanimej inte fast ändå!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sådär, har gjort en bygglogg nu!

Ändrade även galleridelen, men läs gärna byggloggen iallafall, är där jag i första hand kommer uppdatera under tiden projektet är igång!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!