Permalänk
Medlem

Server eller NUC&NAS

Hallå!

Vad jag vill göra:

  • Ha 2GB lagring för film, musik och backup (tänker mig 4GB RAID för redundans) som jag kommer veckovis att backup:a på en extern disk som ytterligare backup.

  • PLEX - Minimum krav: 1 stream på 1080p transcode. Helst: Framtidstro på 4K-stream till 1 källa. Jag tänker mig att en passmark på 3000 är minimum.

  • Kunna streama FLAC utåt när jag inte är hemma (vill ha mitt egna lilla lossless-Tidal-system utav mina CD-skivor)

Hur ska jag göra?
Jag har funderat på några alternativ:

  1. Köpa en Synology NAS (i en garderob) och en NUC/(eller en vivopc) som står vid TV-bänken. Minst i5 antar jag. Priset med diskar borda landa på ca ~8-9000

  2. Bygga en egen server, som då får max vara 450x320x250mm (b/d/h) och måste då ha i sig 2st 2GB diskar + en SSD systemdisk. Jag har tittat lite på CoolerMaster Elite 310, Silverstone HTPC-chassin och även Streacom-chassin. Ungefär samma budget, men helst billigare... Denna ska då stå i TV-bänken!

Jag har byggt datorer förut, men aldrig en HTPC. Vilken väg tror ni är bäst för mig att gå? Ni får gärna kommer med konkreta förslag på byggen.

Permalänk
Medlem

Personligen så anser jag att en NAS är ett måste i hemmet idag.
Med en NAS på plats så blir man ju otroligt flexibel i hur man vill sköta eventuell media uppspelning.

Permalänk

En synology och en nuc är aldrig fel, men vill du vara lite mer flexibel och gillar att grotta ner dig i nörderi så bygg en liten server/nas och ha en nuc i tv bänken

Permalänk
Avstängd

@Headman: Synology NAS vilket är både strömsnåla,driftsäkra och framförallt snygga.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Gillar du att pilla hade jag rekommenderat en egen server. Byggde en av reservdelar nu som kör plex och ska förhoppningsvis köra Owncloud snart när jag hinner fixa det. Har en pentium g3258 i den som ska kunna köra 2 st 1080p streams men inte testat mer än 1 än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Hallå!
Vad jag vill göra:

  • Ha 2GB lagring för film, musik och backup (tänker mig 4GB RAID för redundans) som jag kommer veckovis att backup:a på en extern disk som ytterligare backup.

  • PLEX - Minimum krav: 1 stream på 1080p transcode. Helst: Framtidstro på 4K-stream till 1 källa. Jag tänker mig att en passmark på 3000 är minimum.

  • Kunna streama FLAC utåt när jag inte är hemma (vill ha mitt egna lilla lossless-Tidal-system utav mina CD-skivor)

Hur ska jag göra?
Jag har funderat på några alternativ:

  1. Köpa en Synology NAS (i en garderob) och en NUC/(eller en vivopc) som står vid TV-bänken. Minst i5 antar jag. Priset med diskar borda landa på ca ~8-9000

  2. Bygga en egen server, som då får max vara 450x320x250mm (b/d/h) och måste då ha i sig 2st 2GB diskar + en SSD systemdisk. Jag har tittat lite på CoolerMaster Elite 310, Silverstone HTPC-chassin och även Streacom-chassin. Ungefär samma budget, men helst billigare... Denna ska då stå i TV-bänken!

Jag har byggt datorer förut, men aldrig en HTPC. Vilken väg tror ni är bäst för mig att gå? Ni får gärna kommer med konkreta förslag på byggen.

Skrivet av Peppar2014:

@Headman: Synology NAS vilket är både strömsnåla,driftsäkra och framförallt snygga.

Synologys nasar har svårt för transcoding pga sina atom-cpuer. Så om du väljer Synology kolla verkligen upp att den klarar transcoding i 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Synologys nasar har svårt för transcoding pga sina atom-cpuer. Så om du väljer Synology kolla verkligen upp att den klarar transcoding i 1080p.

ARM processorer, annars hade du rätt. Har själv en 212j som utan problem klarar av Transcoding i 1080p. Så man ska inte underskatta Synology NAS:ar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

ARM processorer, annars hade du rätt. Har själv en 212j som utan problem klarar av Transcoding i 1080p. Så man ska inte underskatta Synology NAS:ar.

Nu är det en fråga om vilken modell man menar, tex 1515+ kör med atom? Alla kör inte med ARM om du tror det.
Sen läs vad plex själva rekommenderar för 1080p transcoding och klarar din nas det är det bara att köra på.
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201373793-Is-Plex-M...-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Nu är det en fråga om vilken modell man menar, tex 1515+ kör med atom? Alla kör inte med ARM om du tror det.
Sen läs vad plex själva rekommenderar för 1080p transcoding och klarar din nas det är det bara att köra på.
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201373793-Is-Plex-M...-

Jag syftade på att ARM cpu:erna kan ha svårt att transcoda i 1080p.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Måste vara svårt att hitta så små diskar som nya idag... 2GB måste väl vara mest kortfilmer då, eller mkt dålig kvalitet..
Kör på en NUC och någon form av NAS. 2TB är inte så mycket och varför behöver du raid?
Kör på tre diskar med samma storlek men olika märken/batchar och backa disk 1 till antingen disk 2 eller tre varje vecka. Det borde vara säkert nog. Det mesta du har finns väl på nätet som backup 3

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite då jag har lite samma fråga.

Har nog kommit fram till att jag behöver en Server då det säkert kommer Transcodas en del. Men jag är inte så sugen på allt pill det kan innebära.

Är det möjligt att köra en NAS och sen genom en extern processor (då transcoding är nödvändigt) för att slippa köpa en snordyr NAS? OBS. Jag vill inte ha en burk vid TVn, utan min PLEX-ström ska transcodas innan (kör ChromeCast till vissa TV)

Min tanke två är: Det kanske är lättare att köpa nya TV-apparater som klarar alla filtyper (och slippa transcoding) eller att de kan transcoda själva?

Permalänk
Medlem

Behöver du transcoding? Det är ju en nödlösning när man spelar upp material på undermåliga enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Behöver du transcoding? Det är ju en nödlösning när man spelar upp material på undermåliga enheter.

Det är väl lite av min fråga också. Idag kör jag Plex och ChromeCast och då behövs det typ jämt. Men frågan är om man skaffar TV med Android TV inbyggd. Då skulle ju en NAS räcka. Men som sagt; det behöver ett varv i TV-generationen här hemma för att alla TV ska fixa detta. Och innan dess känns det som transcoding tyvärr....