Icke ljuddämpat chassi, ljudnivå?

Permalänk
Medlem

Icke ljuddämpat chassi, ljudnivå?

Hej, har nyss införskaffat ett nytt chassi och kom på i efterhand att jag kanske borde köpt ett ljuddämpat (som jag har till min nuvarande dator). Det jag då undrar är hur mycket mer ljud ett icke ljuddämpat avger? Förstår att det kan vara väldigt personligt men om det finns någon som haft båda och vill förklara skillnaden hade jag varit tacksam. Det nya chassit är ett Corsair Carbide 200R ifall det hjälper.

Permalänk
Skrivet av Slazen:

Hej, har nyss införskaffat ett nytt chassi och kom på i efterhand att jag kanske borde köpt ett ljuddämpat (som jag har till min nuvarande dator). Det jag då undrar är hur mycket mer ljud ett icke ljuddämpat avger? Förstår att det kan vara väldigt personligt men om det finns någon som haft båda och vill förklara skillnaden hade jag varit tacksam. Det nya chassit är ett Corsair Carbide 200R ifall det hjälper.

Ljuddämpade chassin lämpar sig väldigt bra för att avleda vibrationer som kan uppstå från diverse komponeter. Då ljudämpade chassin oftast har färre ventilationshål så kan det innebära att fläkterna behöver arbeta hårdare för att hålla temperaturen nere.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Proffsmobbare

Jag är relativt ljudkänslig när det kommer till datorer, och i min erfarenhet är det en försumbar skillnad mellan ett ljuddämpat Define och ett icke ljuddämpat, som exempel.

Skulle du vilja dämpa din egen låda finns det mycket bättre kit att köpa än vad som sitter förmonterat i många chassin.

https://www.caseking.de/king-mod-premium-daemmset-corsair-car...

Kört detta i två Lian Li-lådor och det ger en riktig tyngd, med bra tjocklek på materialet.

Vibrationsdämpande är ljuddämpningen däremot inte, det ska till rejäla bitumenmattor med mycket vikt för att dämpa låga frekvenser. Höga frekvenser dämpas väl.

Samma dämpkit som ovan, fast du får skära till efter egna mått.

http://www.inet.se/produkt/6901704/ljuddampningskit-for-bigto...

http://www.inet.se/produkt/6901705/ljuddampningskit-for-midit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kört detta i två Lian Li-lådor och det ger en riktig tyngd, med bra tjocklek på materialet.

http://www.inet.se/produkt/6901704/ljuddampningskit-for-bigto...

http://www.inet.se/produkt/6901705/ljuddampningskit-for-midit...

Hur fäster man bäst sådana, limma med nåt?

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren!

Skrivet av Rickybobby:

Då ljudämpade chassin oftast har färre ventilationshål så kan det innebära att fläkterna behöver arbeta hårdare för att hålla temperaturen nere.

Har också funderat på det, så låt säga att jag köper ett ljuddämpat. Skulle jag då behöva extra kylning utöver det som följer med chassit, om det följer med 2 fläktar.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är vilka komponenter du har i chassit. För tillfället har jag ett Define R4 men innan dess hade jag ett HAF 932 samt ett Carbide 500R som båda är väldigt öppna chassin.. Ljudnivån har varit ungefär samma på alla 3. Om man har ett icke-ljuddämpat chassi rekommenderar jag många fläktar i så låg hastighet som möjligt, om man vill ha det tyst. För det är inte fläktljud man vanligtvis stör sig på utan vibrationer och andra missljud.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Hur fäster man bäst sådana, limma med nåt?

" Mattorna levereras med självhäftande baksida och de är lätta att skära till med en kniv eller sax. "

Står det på produkten Sen om det är bra häftande förmåga eller inte är öppet för spekulation.

Permalänk
Medlem

har själv ett 200r chassi har dock endast 2 fläktar och med cpu fläkten upplever jag det inte som särskilt högljutt men jag är van vida datorljud då jag sover med den på.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Hur fäster man bäst sådana, limma med nåt?

Sitter lim på dem redan, så är bara att mäta, klippa och sedan ta bort plastfilmen på baksidan och fästa dem på en rengjord yta

edit: onoroc var före....
kan dock tillägga att klistret på dem är bra!

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av onoroc:

" Mattorna levereras med självhäftande baksida och de är lätta att skära till med en kniv eller sax. "

Står det på produkten Sen om det är bra häftande förmåga eller inte är öppet för spekulation.

Fick först skära bort mattorna med rakblad, sedan använda diskmedel tillsammans med en tapetskrapa för att få bort limmet.

King Mods-mattorna sitter något otroligt hårt.