För höga processor temperaturer? I7 4790k Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

För höga processor temperaturer? I7 4790k Noctua NH-U9B SE2

Hej,

Jag anar att min processor I7 4790K går lite väl varmt med tanke på att jag har en Noctua NH-U9B SE2..

Nedan bild så har jag spelat i ca 10 minuter, känns sjukt att den ska upp till 90 grader?
Jag har aldrig överklockat eller liknande, det är Inet som har byggt ihop datorn också så det borde ju inte vara nått fel på bygget.

http://s2.postimg.org/j8igbn4ix/speltemps.png

Även en bild när datorn är i idle:

http://s1.postimg.org/cw363ccvj/temps.png

Sorry, men kan bara länka bilderna (sitter på en annan dator just nu)

Om det har någon betydelse så skriver jag ner min dator spec:
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB
HyperX Fury 8GB (2x4GB) CL10 1600MHz Svart
ASUS STRIX GTX 970
Noctua NH-U9B SE2
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Fractal Design Define R5, Vit
ASUS Z97-A
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

Vore snällt om jag kunde få feedback på detta!

/Philip

Permalänk
Medlem

Ser lite väl varmt ut med en sådan kylare på en oöverklockad processor ja.
Kolla att fläkten/fläktarna på kylaren snurrar och att kylaren inte är full av damm, ser allt ok ut så skulle jag monterat om kylaren.
Monteras den om så rengör kylare samt processor ordentligt och applicera ny kylpasta

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare. Montera om kylaren.
Den kan vara monterad lite skevt, ha för lite kylpasta, för mycket kylpasta, dammigt, stillastående fläkt eller rent av felvänd fläkt.
Oavsett vilken av dessa så är lösningen montera om och rengör

(även om inet monterat så är dom också människor och kan göra fel så bara att dubbelkolla själv om du misstänker felmontering.)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

En till röst på att montera om kylaren!

Helt ärligt utan hat mot Inet (Handlar själv en del där) så har jag sett flera trådar med liknande problem där de har byggt ihop datorn. Är väl inte helt omöjligt att någon av deras anställda inte är så grym på att montera kylare, det är ju trots allt bara människor som jobbar där också

Permalänk
Inaktiv

ja det är för varmt testa och ta bort den och sätt tillbaka den igen. när jag körde stock kylaren så hade inte jag över 85 grader. så jag håller med dem andra att test montera om den. anas vet jag inte vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Hej,
Behöver jag ta ut moderkortet eller är det möjligt att bara ta bort fläkten?
Mvh

Skrivet av RainesX:

Instämmer med föregående talare. Montera om kylaren.
Den kan vara monterad lite skevt, ha för lite kylpasta, för mycket kylpasta, dammigt, stillastående fläkt eller rent av felvänd fläkt.
Oavsett vilken av dessa så är lösningen montera om och rengör

(även om inet monterat så är dom också människor och kan göra fel så bara att dubbelkolla själv om du misstänker felmontering.)

Skrivet av Trebsor:

En till röst på att montera om kylaren!

Helt ärligt utan hat mot Inet (Handlar själv en del där) så har jag sett flera trådar med liknande problem där de har byggt ihop datorn. Är väl inte helt omöjligt att någon av deras anställda inte är så grym på att montera kylare, det är ju trots allt bara människor som jobbar där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Hej,
Behöver jag ta ut moderkortet eller är det möjligt att bara ta bort fläkten?
Mvh

Det skall du inte behöva göra. Skall vara ett ordentligt hål i moderkortsplåten så du kan nå allt du behöver för ommontering.

pdf med monteringsanvisningar till din kylare.
www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u9b_se2_manual_en.pdf

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

HWmonitor visar fel temperaturer i min mening. Kör programmet "real temp" istället.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nu har en datorbutik lagt till ny kylpasta och tagit bort "lite damm"
Tempsen blev ju inte direkt bättre... Se nedan bild. Jag fattar inte vad som är fel? Blir fan deprimerad..
Nu har jag haft CS igång i 8 minuter cirka.

Vad ska jag göra?

Skrivet av Trebsor:

En till röst på att montera om kylaren!

Helt ärligt utan hat mot Inet (Handlar själv en del där) så har jag sett flera trådar med liknande problem där de har byggt ihop datorn. Är väl inte helt omöjligt att någon av deras anställda inte är så grym på att montera kylare, det är ju trots allt bara människor som jobbar där också

Skrivet av anon245686:

ja det är för varmt testa och ta bort den och sätt tillbaka den igen. när jag körde stock kylaren så hade inte jag över 85 grader. så jag håller med dem andra att test montera om den. anas vet jag inte vad det kan vara.

Skrivet av RainesX:

Det skall du inte behöva göra. Skall vara ett ordentligt hål i moderkortsplåten så du kan nå allt du behöver för ommontering.

pdf med monteringsanvisningar till din kylare.
www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u9b_se2_manual_en.pdf

Skrivet av xcluzive:

HWmonitor visar fel temperaturer i min mening. Kör programmet "real temp" istället.

Permalänk
Inaktiv

Det kan vissa fel som xcluzive sa. Testa real temp eller core temp
http://www.techpowerup.com/realtemp/
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Permalänk
Inaktiv

Testade nu att ladda ner HWmonitor och det vissa lika dant som core temp och real temp på min dator har i7 4790k. runt 30 grader idle.

Permalänk
Medlem

Här kommer temps med Realtemp..

Fortfarande för högt.. :/

Skrivet av anon245686:

Det kan vissa fel som xcluzive sa. Testa real temp eller core temp
http://www.techpowerup.com/realtemp/
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palme13:

Här kommer temps med Realtemp..

http://s15.postimg.org/ktujtg7az/realtemps.png

Fortfarande för högt.. :/

Det där ser bra ut, men det är antagligen inte vid belastning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hej,
Högsta kärnan är uppe på 93 C vid belastning enligt HWMonitor. Det är väl mkt? :/

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det där ser bra ut, men det är antagligen inte vid belastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palme13:

Hej,
Högsta kärnan är uppe på 93 C vid belastning enligt HWMonitor. Det är väl mkt? :/

syftade på Real Temp

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vad har du för fläktar i chassit? Har du testat så att de är monterade åt rätt håll (och fungerar)? Inblås fram och utsug bak om bara originalfläktarna sitter i. Testa med ett papper.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv

Idle tenp är inte så noga det är tenp vid belastning vi vill veta. Så kolla cpu tenp vid belastning i real temp och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

En till röst på att montera om kylaren!

Helt ärligt utan hat mot Inet (Handlar själv en del där) så har jag sett flera trådar med liknande problem där de har byggt ihop datorn. Är väl inte helt omöjligt att någon av deras anställda inte är så grym på att montera kylare, det är ju trots allt bara människor som jobbar där också

Om datorn skickas så kan det ju vara en anledning till att kylaren inte sitter så bra.. Det är inte utan anledning om inet väljer att inte montera kylaren om den är för stor/tung för frakt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Innan du börjar meka inne i lådan, kommunicera med Inets kundtjänst. De kommer vara mycket mer förstående utifall nåt går snett om du har haft god kommunikation. Glöm inte heller att det bör vara skrivet vad som sägs, t.ex. i emails.
Om det känns osäkert att fixa saken själv, så bör Inet kunna ta in lådan och hjälpa dig på kort tid (bättre att se till att de hanterar ev. risker mot garantier), annars om du inte har fixat om kylare själv så är min tips att fixa en "mentor" som hjälper dig att gå igenom stegen (så jag byggde min burk) eller värsta fall seriösa step by step klipps finns ju på youtube (rek. LinusTechTips).

TL:DR Snacka med Inet först för att undvika brutna garantier.... Kontrollera även om de ska ha stresstestat burken (tror det bör ingå i monteringstjänst??)

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Här kommer temps med Realtemp..

http://s15.postimg.org/ktujtg7az/realtemps.png

Fortfarande för högt.. :/

Är detta vid idle i windows bara?

Testa coretemp också bara för att samt kolla så att fläktarna blåser åt rätt håll. Går bra att kolla genom att bara hålla ett papper framför varje fläkt enligt en tidigare talare.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

En butik har gått igenom den som sagt och då la dom på ny kylpasta osv.

Nedan ser ni en bild när jag har spelat i ca 20 minuter.
Jag print screenade Direkt när jag tabbade ur och då såg tempsen ut enligt nedan bild:

Hur tycker ni att det ser ut? Kolla max tempen!
Det konstiga är att tempsen inte är runt 90 när jag tabbar ner. Eller hinner tempsen gå ner så pass mycket innan jag hinner trycka på print screen? Något som vore intressant skulle vara att ha ett program som
loggar alla temps under tex 10 minuter, då skulle man kunna se någon typ av värme kurva.

Vettefan vad jag ska göra...

Skrivet av SeF.Typh00n:

syftade på Real Temp

Skrivet av LucaBoo:

Vad har du för fläktar i chassit? Har du testat så att de är monterade åt rätt håll (och fungerar)? Inblås fram och utsug bak om bara originalfläktarna sitter i. Testa med ett papper.

Skrivet av anon245686:

Idle tenp är inte så noga det är tenp vid belastning vi vill veta. Så kolla cpu tenp vid belastning i real temp och se om det blir någon skillnad.

Skrivet av Pamudas:

Om datorn skickas så kan det ju vara en anledning till att kylaren inte sitter så bra.. Det är inte utan anledning om inet väljer att inte montera kylaren om den är för stor/tung för frakt

Skrivet av DaBaxter:

Innan du börjar meka inne i lådan, kommunicera med Inets kundtjänst. De kommer vara mycket mer förstående utifall nåt går snett om du har haft god kommunikation. Glöm inte heller att det bör vara skrivet vad som sägs, t.ex. i emails.
Om det känns osäkert att fixa saken själv, så bör Inet kunna ta in lådan och hjälpa dig på kort tid (bättre att se till att de hanterar ev. risker mot garantier), annars om du inte har fixat om kylare själv så är min tips att fixa en "mentor" som hjälper dig att gå igenom stegen (så jag byggde min burk) eller värsta fall seriösa step by step klipps finns ju på youtube (rek. LinusTechTips).

TL:DR Snacka med Inet först för att undvika brutna garantier.... Kontrollera även om de ska ha stresstestat burken (tror det bör ingå i monteringstjänst??)

Skrivet av RainesX:

Är detta vid idle i windows bara?

Testa coretemp också bara för att samt kolla så att fläktarna blåser åt rätt håll. Går bra att kolla genom att bara hålla ett papper framför varje fläkt enligt en tidigare talare.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte häller riktigt vad du skulle kunna testa men det är för höga temperaturer. Testa och ladda ner t.ex OCCT det är ett stres test där du kan se värme kurva osv. Men om du bara har spelat i 20 minuter och den nästan nåt upp till 100 grader så är det inte bra. När du tabar ut från spelet kan tempen gå ner snabbt.

Permalänk
Avstängd

Det är inte Inet som bygger datorerna, de har en annan firma som de beställer monteringstjänsten av.

Men det är ganska hög vcore på den processorn om du inte ändrat något. Så läs på om hur man klockar så lär du dig sänka vcore, tror jag kör 1.2 eller 1.3 på min. Jag hade också höga temps innan jag sänkte spänningen. Går den på auto så lägger den sig för högt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag skulle snacka med Inet om problemet. Om kylaren är ommonterad så skulle jag börja fundera på luftflödet i chassit.
Själv har jag en Noctua NH-D14 på min 4790K. Allt sitter i ett FT02 (som fläktar bra). MEn jag ligger på ca 56 grader när jag spelar arma 3...

Permalänk
Medlem

Kan jag näman för Inet att jag har byggt kylpasta eller hävs garantin då? xD

Skrivet av Markus Kleven:

Jag skulle snacka med Inet om problemet. Om kylaren är ommonterad så skulle jag börja fundera på luftflödet i chassit.
Själv har jag en Noctua NH-D14 på min 4790K. Allt sitter i ett FT02 (som fläktar bra). MEn jag ligger på ca 56 grader när jag spelar arma 3...

Permalänk
Skrivet av palme13:

Kan jag näman för Inet att jag har byggt kylpasta eller hävs garantin då? xD

Kör du på någon form av automatisk överklockning? Vcore ligger ganska högt som tidigare nämnts annars får du kanske klocka ned den lite.
Kylaren är väl kanske inget monster om du ska köra processorn i typ 4.6Ghz-4.5Ghz

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har aldrig överklockat eller så, fick datorn levererad såhär.. Nån som kan ändra min Vcore via teamwiever?

Skrivet av Brightsin:

Kör du på någon form av automatisk överklockning? Vcore ligger ganska högt som tidigare nämnts annars får du kanske klocka ned den lite.
Kylaren är väl kanske inget monster om du ska köra processorn i typ 4.6Ghz-4.5Ghz

Permalänk
Skrivet av palme13:

Hej,
Jag har aldrig överklockat eller så, fick datorn levererad såhär.. Nån som kan ändra min Vcore via teamwiever?

Du kan prova starta om datorn och sen gå in i bios(i princip så spamma "DEL" när datorn börjar starta upp sig) och välja att köra default settings/reset bios om de kanske har överklockat den?
Har du betalt för någon tjänst att de ska överklocka?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av palme13:

Kan jag näman för Inet att jag har byggt kylpasta eller hävs garantin då? xD

Skrivet av Brightsin:

Kör du på någon form av automatisk överklockning? Vcore ligger ganska högt som tidigare nämnts annars får du kanske klocka ned den lite.
Kylaren är väl kanske inget monster om du ska köra processorn i typ 4.6Ghz-4.5Ghz

Skrivet av Brightsin:

Du kan prova starta om datorn och sen gå in i bios(i princip så spamma "DEL" när datorn börjar starta upp sig) och välja att köra default settings/reset bios om de kanske har överklockat den?
Har du betalt för någon tjänst att de ska överklocka?

Ingen aning om garantin gäller då. Men har du ett kvitto på att det är gjort i databutik så borde det inte vara några konstigheter kan man tycka. Sen hänsvisa gärna till denna tråden där du lagt upp bilder på temps innan ommonteringen av kylaren. Tror btw att garantier gäller på respektive del och inte ett obrutet chassi (som det var för 15 år sen med företagsdatorer mm).

Tycker inte att du ska behöva gå in i bios och klocka ner processorn eller reset bios.
Har inet levererat ett komplett datorpaket så borde de montera/välja en kylare som passar den processorn. Min processor är också oklockad men står nog på en autoklock, och det misstänker jag för att den ligger oftast 4,4Ghz när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Volten på en oklockad 4790k (med vcore på auto) går max upp i 1.250vcore, vilket inte alls är farligt. Det är knappast det dina temps beror på, och då är alltså turbo-frekvensen på 4.4GHz.
Inte ens med stockkylaren ska du uppnå dessa temps.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB