Antivirus & Antimalware i ett program

Permalänk
Medlem

Antivirus & Antimalware i ett program

Jag sitter just med Bitdefender antivirus plus och malwarebytes premium, men skulle vilja få ihop detta till 1 program för enkelhetens skull, och möjligen kostnaden

Efter lite googlande så är tydligen inte anti-spyware det samma som anti-malware, som då Bitdefender och dem andra antivirus programmen har, stämmer detta? behöver jag oroa mig, när malwarebytes ploppar upp så handlar det mest om att den blockerar hemsidor och ip adresser

Vad jag vet så har jag inte haft ett virus program på flera år (får inga varningar om det iallafall) men vill ändå ha antivirus program på datorn, men är det värt att t.ex uppgradera till Bitdefender internet security där man får en "two way firewall"

Hur gör ni, vad använder ni för att skydda er så gott det går?

Permalänk
Medlem

Antimalware är antivirus/antispyware. Plus, du vill inte ha något virusprogram i din dator. Du vill ju skydda dig mot virusprogram.

Jadu. Det är värt att uppgradera till Bitdefender Internet Security.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det är väl positivt att MBAM blockerar webbsidor och IP-adresser, det innebär ju att den jobbar förebyggande och gör så att du minskar risken att få ner ett skadligt program som vare sig det programmet eller ditt antivirusprogram kan detektera.

En två-vägs brandvägg är ett skydd när man har ett skadligt i program i datorn.

Om du vill minska kostnaden så är mitt förslag att du betalar för MBAM men går över till ett gratis antivirusprogram.

http://www.av-test.org/en/news/news-single-view/internet-secu...

Permalänk
Medlem

Sitter på gratisvarianterna av både Avast och MBAM och det funkar strålande, men det bästa skyddet är som alltid sunt förnuft när det gäller nedladdningar och vilka webbsidor man besöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Antimalware är antivirus/antispyware. Plus, du vill inte ha något virusprogram i din dator. Du vill ju skydda dig mot virusprogram.

Jadu. Det är värt att uppgradera till Bitdefender Internet Security.

Malwarebytes säger att dem inte är ett antivirus, utan dem är bara antimalware/anti spyware, hade annars kört helt på dem

Skrivet av CeciliaB:

Det är väl positivt att MBAM blockerar webbsidor och IP-adresser, det innebär ju att den jobbar förebyggande och gör så att du minskar risken att få ner ett skadligt program som vare sig det programmet eller ditt antivirusprogram kan detektera.

En två-vägs brandvägg är ett skydd när man har ett skadligt i program i datorn.

Om du vill minska kostnaden så är mitt förslag att du betalar för MBAM men går över till ett gratis antivirusprogram.

http://www.av-test.org/en/news/news-single-view/internet-secu...

Jo gillar klart att den blockerar och visar ju att den fungerar, det låter faktiskt vettigt att gå över till gratis antivirus efter man läst av-test.org så känns det som att det finns mindre virus nu, och mer malware/spyware. Om jag inte missuppfattar vad dem skriver

Och en två-vägs brandvägg känns ju meningslöst

Skrivet av Mieriola:

Sitter på gratisvarianterna av både Avast och MBAM och det funkar strålande, men det bästa skyddet är som alltid sunt förnuft när det gäller nedladdningar och vilka webbsidor man besöker.

Jo, kör ublock på alla sidor förutom ett fåtal, och man öppnar ju aldrig random länkar folk skickar i mail eller postar på forum, lite den biten jag gillar med bitdefender den scannar varje länk/hemsida innan jag trycker på den alternativt stoppar den helt om jag skulle råka trycka på något

-------------------------------------------------------------

Men kort och gott så finns det inget som fixar vad dem här 2 programen gör i 1 program? förutom Norton, behöver bara 2 enheter, men hade varit trevligt om man hade hittat någon att dela kostnaden med då man har 3 enheter över, för Norton verkar ju inte slöa ner ens dator så som den gjorde för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Men kort och gott så finns det inget som fixar vad dem här 2 programen gör i 1 program? förutom Norton, behöver bara 2 enheter, men hade varit trevligt om man hade hittat någon att dela kostnaden med då man har 3 enheter över, för Norton verkar ju inte slöa ner ens dator så som den gjorde för

Inte ens Norton hittar samma saker som MBAM utan det behöver också kompletteras med MBAM för att få ett bättre skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Malwarebytes säger att dem inte är ett antivirus, utan dem är bara antimalware/anti spyware, hade annars kört helt på dem

Citat:

Malwarebytes Anti-Malware's industry-leading scanner detects and removes malware like worms, Trojans, rootkits, rogues, spyware, and more.

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Sitter på gratisvarianterna av både Avast och MBAM och det funkar strålande, men det bästa skyddet är som alltid sunt förnuft när det gäller nedladdningar och vilka webbsidor man besöker.

Sitter med samma combo, dock har jag MBAM Premium. Kostade inte mycket för Lifetime license så slog till. Bra med realtime protection.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Inte ens Norton hittar samma saker som MBAM utan det behöver också kompletteras med MBAM för att få ett bättre skydd.

Då fortsätter jag nog köra på den combon jag har, billigare än Norton. Var väl lite av en dröm att kunna ha samma skydd fast i ett