Billig ESXi? server för hemmalabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Okej, kikade lite och det verkar ju vara UDIMM 1333 MHz minnen till den. Dom va rätt dyra..

Jo tyvärr, 820:-/st kostar 8GB stickorna jag har i min, lyckades dock få tag när dom för under en dag såldes för under 400:-

Skrivet av Milky Way:

Dock har de precis höjt priset på den till 2488 kronor, så inte lika prisvärd längre.

Varierar väldigt i pris hos dustin, den är snart nere i 1890-2100:- igen. Finns för 2195:- hos komplett, fraktfritt.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Skippa en riktigt "server" och använd en vanlig PC jag har en AMD Black 3,3 6core och 32gb ram tror jag gav under 6k när jag köpte allt - diskar för 3-4 år sedan.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska labba så rekommenderar jag en "riktig" server - visst, dom kommer låta mycket men du får mer för pengarna. Kolla typ Tradera;
http://www.tradera.com/item/1210/216203759/dell-cloudserver-c...
http://www.tradera.com/item/1210/233836989/supermicro-6016-1u...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Tack för all info. Svinbra info allting!
Kollar upp alla inlägg även fast ja inte svarat på allt.
Känslan nu efter alla diskussioner är att det spelar mindre roll vilken Host-miljö man väljer, det kommer funka med alla varianter. Speciellt när mitt huvudfokus är att labba med Windows server 2012 m.m.
Håller på och kollar upp alla hårdvaru förslag nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är inte riktigt sant dom flesta Outsourceing förtagen är på väg att lämna vmware och går mot hyper-v. det kommer ta lite tid men hyper-v kommer vinna.

Jo det är sant som det är sagt. Aldrig satt upp någon av dem andra i någon produktionsmiljö.
Och när det väl är uppsatt och investerat i licenser osv så byter man inte bara sådär

Permalänk
Medlem

Vad valde du till slut?

Går själv i tankarna att köpa en burk för virtualisering med Linux, Windows och OSX.
Har mest tittat på Intel Nuc tillsammans med ESXi men efter att läst denna tråden så går jag nog ifrån ESXi.

En sak som jag vill skall fungera är att om jag stoppar i något i usb porten i min client dator så skall den kunna accessas i den virtuella miljön som körs på hosten. Pratar inte om usb minne utan en usb sticka för annan kommunikation.
Citrix har jag för mig fixar detta, iaf med usb minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pdais97:

Vad valde du till slut?

Går själv i tankarna att köpa en burk för virtualisering med Linux, Windows och OSX.
Har mest tittat på Intel Nuc tillsammans med ESXi men efter att läst denna tråden så går jag nog ifrån ESXi.

En sak som jag vill skall fungera är att om jag stoppar i något i usb porten i min client dator så skall den kunna accessas i den virtuella miljön som körs på hosten. Pratar inte om usb minne utan en usb sticka för annan kommunikation.
Citrix har jag för mig fixar detta, iaf med usb minne.

Fungerar även i ESXi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pdais97:

Vad valde du till slut?

Går själv i tankarna att köpa en burk för virtualisering med Linux, Windows och OSX.
Har mest tittat på Intel Nuc tillsammans med ESXi men efter att läst denna tråden så går jag nog ifrån ESXi.

En sak som jag vill skall fungera är att om jag stoppar i något i usb porten i min client dator så skall den kunna accessas i den virtuella miljön som körs på hosten. Pratar inte om usb minne utan en usb sticka för annan kommunikation.
Citrix har jag för mig fixar detta, iaf med usb minne.

Ska du köra OSX på ESX så får du vara beredd att hacka det rejält då det inte fungerar lika smidigt som exempelvis virtualpc, OSX kan du bara köra om din host är en mac eftersom Apple inte tillåter det

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Gör det redan idag på min vanliga laptop via virtualbox och workstation.
Hackar ingenting där.
Alternativt så fr jag väl fortsätta att köra det där.

@Danne: Vet du inställningarna för det? Hittar nämligen inte det på en installation som vi har på jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

Fungerar även i ESXi

Hur kör du OSX i ESXi?

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Tolkade att det var usb som funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Hur kör du OSX i ESXi?

Som standard kan du inte köra OSX som VM. Det finns patchar till både Workstation och ESXi för att få det att fungera. Kör OSx på en VMware Workstation hemma fungerar kalas. Bra när man ska prova nya versioner av något tex OSet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Som standard kan du inte köra OSX som VM. Det finns patchar till både Workstation och ESXi för att få det att fungera. Kör OSx på en VMware Workstation hemma fungerar kalas. Bra när man ska prova nya versioner av något tex OSet

Visst kan du köra det som standard om du kör på licensierad hårdvara men visst det finns cracks för att komma förbi licensbegränsningen

Permalänk
Medlem

Om du ändå inte tänkt köra något mer än labb räcker ju VMworkstation mer än väl.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Visst kan du köra det som standard om du kör på licensierad hårdvara men visst det finns cracks för att komma förbi licensbegränsningen

aha är det så det är

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kör esxi 6.0 på min Mac Mini med 16GB RAM och det funkar kanon. Behöver man ett till NIC fungerar det med thunderbolt ethernetdongeln. Har inte testat att köra OSX i VM men enligt Apple så ska det ju gå att göra då den körs på Apple HW.
Funkar rakt av utan att man behöver modda eller patcha något.