Papperslöst liv, eller så nära man vågar komma.

Permalänk
Medlem

Papperslöst liv, eller så nära man vågar komma.

Jag har kollat runt lite bland olika skanners som erbjuder möjligheten att slippa spara på alla papper.
Inspirationen kommer från den här sidan på lifehacker:
http://lifehacker.com/5973033/how-i-turned-three-years-of-pap...
(Öhm, det finns inga regler mot beskrivande länkar om jag minns rätt..eller?)

Men det finns ett flertal olika skanners och väldigt blandad information om vilken som kan tänkas vara bäst. Recensionssidorna är inte alls överens. Det vore så trevligt om Sweclockers hade lust att kolla på det och kanske kunde göra ett test. Men om inte så kan jag alltid hoppas att någon av alla forum-hangarounds har kunskap i ämnet.

Tanken är att den skall vara så liten och smidig som möjligt, men så självgående som går att få. Alltså ingen variant av skannerpennor eller liknande. Om den kan skicka över direkt i ett program som Evernote eller liknande för vidare hantering och lagring, vore det bäst.
Jag har testat med olika skanner/fotoappar till mobilen men är inte helt nöjd. Det är svårt att få rätt ljus och slippa grynigheten, samt att jag måste stå stilla osv. inte det minsta självgående.

Jo, jag är medveten om att vissa papper måste sparas för att de endast är giltiga i originalformat, men en digital kopia i molnet skulle vara en trevlig backup för eventuell brand eller liknande. Och desto fler som använder ett sådant här system desto lättare skulle det nog vara att få företag och myndigheter att hänga på för att erbjuda oss att slippa papper. Som t.ex. Michael Kors-butiken skickar digitalt kvitto till mailen. Fantastiskt trevligt tilltag.

Så, någon som vet något?

(Om jag har lag har lagt den här tråden på fel plats så var vänlig flytta den rätt, men jag kunde inte se något mer passande.)

Permalänk
Medlem

Finns skanners i var och varannan printer. Sånna där småsaker är inte praktiska för fem öre.
Du lägger bara det du vill skanna i en hög och så matar maskinen in dem och skannar automatiskt till vald mapp.

Permalänk
Medlem

Du har ju en "scanner" med dig varje dag i form av mobilen med tillhörande kamera.
Finns väl appar för 50lappen som ger "OCR" funktion om det är ett krav.

Hur högupplösta behöver dina räkningar egentligen vara? Behöver du verkligen en riktig scanner?

Mobilen tar ju dessutom själv backup bilder till molntjänst om man har det konfigurerat.
Vad har du för mobil idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du har ju en "scanner" med dig varje dag i form av mobilen med tillhörande kamera.
Finns väl appar för 50lappen som ger "OCR" funktion om det är ett krav.

Hur högupplösta behöver dina räkningar egentligen vara? Behöver du verkligen en riktig scanner?

Mobilen tar ju dessutom själv backup bilder till molntjänst om man har det konfigurerat.
Vad har du för mobil idag?

Äh, jag kan vara med TS på den punkten, det får fan göras ordentligt Inget fotograferande osv, låt en redig scanner göra jobbet!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Problemet är att de är för stora. Jag vill kunna packa undan den. på ett smidigt sätt.. Klarar mig fint utan skrivare än så länge.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Fast nu skrev jag ju faktiskt att jag inte vill använda mobilen. Jag har en iPhone 5 i dagsläget, men det spelar liksom ingen roll. det är fortfarande en väldigt manuell metod.
Räkningar, jo visst. Men det finns väldigt mycket fler papper som ska skannas, hyreskontrakt, lånepapper, äktenskapsbevis, födselattest, kvitton i låg kvalitet, handskriva anteckningar, osv.

Permalänk
Skrivet av Basseba:

@Bozzeta: Problemet är att de är för stora. Jag vill kunna packa undan den. på ett smidigt sätt.. Klarar mig fint utan skrivare än så länge.

Skrivet av Basseba:

@henkiii: Fast nu skrev jag ju faktiskt att jag inte vill använda mobilen. Jag har en iPhone 5 i dagsläget, men det spelar liksom ingen roll. det är fortfarande en väldigt manuell metod.
Räkningar, jo visst. Men det finns väldigt mycket fler papper som ska skannas, hyreskontrakt, lånepapper, äktenskapsbevis, födselattest, kvitton i låg kvalitet, handskriva anteckningar, osv.

Låter som ditt problem är att du vill åt de fördelarna som just en scanner har men inte vill ha en scanner för att den är osmidig, lite som att både vilja äta kakan och ha den.
Vill du ha något litet så kommer du aldrig få något automatiserat utan det blir manuellt arbete med varje sida som ska scannas in.

Nu vet jag inte var du bor men mitt tips är nog att du tar alla papper du vill scanna in och beger dig till ett bibliotek eller studiecenter eller liknande där det brukar(?) finnas stora professionella scanners som kan scanna in otroliga mängder papper snabbt och sen maila över dom till dig gratis eller eventuellt för en låg kostnad, skriva ut brukar däremot vara rätt dyrt.
Vet som sagt inte hur mycket du vill scanna in men kollar jag på bara vad jag samlat på mig så är det flera pärmar och tusentals? papper som står på förvaring så kanske smidigare att bara köpa en ordentlig scanner än att stå på biblioteket i ett par timmar

När du väl tagit dig igenom den gamla bulken borde det inte bli så otroligt mycket nya papper om du inte är typ egenföretagare eller liknande så det som kommer nytt borde gå att ta hand om manuellt med en liten smidig scanner utan automatisering.

Permalänk
Medlem

Några erfarenheter:

  1. välj med viss omsorg en framtidssäker lösning

  2. reducera mängden manuellt arbete

  3. när du väl börjat, var konsekvent.

Poängen med en dokumentskanner är huvudsakligen punkt 2, att det inte ska vara så hög tröskel att scannandet aldrig blir av. Beroende på vilken lösning du väljer (själv kör jag på huvudsakligen svartvita PDF (~50kB/A4) i mappsystem, låter mig inte bli inlåst i någon molntjänst) kan du bli mer eller mindre beroende av tillverkarens ofta usla programvara. En hel del går att automatisera bort, som att scanna till TIFF och batchkonvertera till PDF om tillverkarens program ger dålig kvalitet eller få inställningsmöjligheter.

En av Doxie-modellerna kanske passar dig, de scannar till minneskort helt utan dator. Ett annat förslag: verkar vara lite rea just nu på en Brother DS-620 som tycks ha TWAIN-stöd och då funkar med många program. En del scanners från Fujitsu och Canon scannar direkt till Evernote, om det skulle vara något du är ute efter. Då poppar resultatet upp som en ny anteckning, redo att taggas. Fundera också på hur du ställer dig till vikten av duplex-scanning, alltså att scannern läser av båda sidorna samtidigt (ofta med en funktion för att ignorera tomma sidor).

Och just det: OCR är aldrig helt tillförlitlig, bara så du vet. Även här lämnar tillverkarnas medföljande program ofta en del att önska (som exempelvis svenska!). OCR går alltid att göra i efterhand, så lägg inte för mycket krut på att hitta en lösning som gör det i scanningsfasen, om det är något du tänkt använda dig av.

Permalänk
Medlem

Älska/hatar att bli missledd utav rubriker. Trode TS skulle testa livet som papperslös flykting, kanske sömn bristen som talar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d-mart:

Några erfarenheter:

  1. välj med viss omsorg en framtidssäker lösning

  2. reducera mängden manuellt arbete

  3. när du väl börjat, var konsekvent.

Poängen med en dokumentskanner är huvudsakligen punkt 2, att det inte ska vara så hög tröskel att scannandet aldrig blir av. Beroende på vilken lösning du väljer (själv kör jag på huvudsakligen svartvita PDF (~50kB/A4) i mappsystem, låter mig inte bli inlåst i någon molntjänst) kan du bli mer eller mindre beroende av tillverkarens ofta usla programvara. En hel del går att automatisera bort, som att scanna till TIFF och batchkonvertera till PDF om tillverkarens program ger dålig kvalitet eller få inställningsmöjligheter.

En av Doxie-modellerna kanske passar dig, de scannar till minneskort helt utan dator. Ett annat förslag: verkar vara lite rea just nu på en Brother DS-620 som tycks ha TWAIN-stöd och då funkar med många program. En del scanners från Fujitsu och Canon scannar direkt till Evernote, om det skulle vara något du är ute efter. Då poppar resultatet upp som en ny anteckning, redo att taggas. Fundera också på hur du ställer dig till vikten av duplex-scanning, alltså att scannern läser av båda sidorna samtidigt (ofta med en funktion för att ignorera tomma sidor).

Och just det: OCR är aldrig helt tillförlitlig, bara så du vet. Även här lämnar tillverkarnas medföljande program ofta en del att önska (som exempelvis svenska!). OCR går alltid att göra i efterhand, så lägg inte för mycket krut på att hitta en lösning som gör det i scanningsfasen, om det är något du tänkt använda dig av.

Ah, men tack. Det här var användbar information. Angående OCR:en så tänkte jag nog använda mig av Evernotes inbyggda, Den har inte svikit mig hittills.
Väldigt bra svar, tack så mycket för dina insikter!

Skrivet av philipborg:

Älska/hatar att bli missledd utav rubriker. Trode TS skulle testa livet som papperslös flykting, kanske sömn bristen som talar.

Haha, jag beklagar. En fantastiskt rolig feltolkning. Fast inte så konstig.

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår att försöka bli av med alla dessa papper. Eller just det att ha möjligheten att enkelt kunna sortera, strukturera och söka bland dem. Var först inne på fujitsus S1300i men snöade senare in mig på Doxie go.

S1300i: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1333877
Doxie go: http://www.amazon.co.uk/Doxie-Go-Rechargeable-Paper-Scanner/d...

Fördelen med S1300i är att man kan sätta upp till 10 ark eller vad det var i den och så matar den på själv samt att den tar både fram och baksida samtidigt. Nackdelen är väl priset som ligger strax över 3000kr (från en butik som jag kan tänka mig beställa ifrån) och att den kräver en dator.

Det jag o andra sidan gillar med Doxien är att den är mindre, kräver ingen dator och kan köras på batteri samt att den från Amazon.co.uk kostar ca 1700kr inkl. frakt. Nästan häften mot S1300i.

Ser t ex. att man skulle kunna ha den liggandes strategiskt placerad i någon låda och vartefter post/kvitton/etc. kommer in är det bara starta scannern och köra igenom pappret så är det klart och den kan åka ner i lådan igen. Pappret kan man sen arkivera bort någon arkivlåda så det finns kvar om det skulle behövas.
Sen kan man ta ur minneskortet när man har lite tid över och dra in allt på datorn och sortera upp det. Det är visionen jag har i alla fall och det är ju inga överdrivna mängder papper som kommer så jag tror att det skulle fungera.

Tror även den skulle komma till användning dom gånger man är iväg på tjänsteresa då det brukar kunna bli en hel del kvitton som är ganska viktiga att ha samt diverse anteckningar på papper från möten som man gärna inte vill bli av med.

Är bra nära ett köp av en Doxie go nu men ska nog suga på det en liten stund till innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Älska/hatar att bli missledd utav rubriker. Trode TS skulle testa livet som papperslös flykting, kanske sömn bristen som talar.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, samma här. Tänkte vafan, ska han gå under jorden eller? Detta måste läsas!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Problemet med flatbäddsskanner är att de inte har någon dokumentmatare. Annars är de ofta riktigt bra. Enklast är alltså en multifunktionell maskin. Många multifunktionella har dokumentmatare om man går upp till ett par tusenlappar och uppåt. Eller tja, vissa av de enklare bärbara dokumentskannrarna har dokumentmatare upp till några sidor, IRIScan Pro 3 Wi-Fi har upp till 8 sidor. Sen kan man "skriva ut" det man behöver ta med sig till t.ex. e-ink/e-pappers läsplattor. Vill man bara fånga anteckningar så finns det (digitala) pennor och papper eller mottagare som anoto/livescribe, irisnote, equil med flera. Sen kan man ju alltid skaffa surfplattor med wacom-digitizer (aktiv) eller tablet-pcs med dito om man vill anteckna direkt på den.

Sen är ju kruxet att man inte får kopiera många saker, t.ex. böcker, manualer eller tidskrifter.

När det gäller giltighet så är mycket bara giltigt i originalformatet, t.ex. något som mottages digitalt ska sparas digitalt. Myndigheter kräver fakturering digitalt (EDI, svefaktura – att skicka en PDF till mail räcker inte där) om man driver företag som jobbar mot dem. Det är mot privatpersoner de ska skicka pappersfakturor på 5krs avgifter.

Permalänk
Medlem

Varför skaffar du massor av papper från början? Är det inte smart att dessutom försöka få så mycket information digitalt istället? Räkningar, kontrakt, tidningsprenumerationen och liknande. Bara E-faktura hos försäkringsbolag, telefon, bostad och liknande har minskat hur mycket papper jag får i brevlådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basseba:

Jag har kollat runt lite bland olika skanners som erbjuder möjligheten att slippa spara på alla papper.
Inspirationen kommer från den här sidan på lifehacker:
http://lifehacker.com/5973033/how-i-turned-three-years-of-pap...
(Öhm, det finns inga regler mot beskrivande länkar om jag minns rätt..eller?)

Men det finns ett flertal olika skanners och väldigt blandad information om vilken som kan tänkas vara bäst. Recensionssidorna är inte alls överens. Det vore så trevligt om Sweclockers hade lust att kolla på det och kanske kunde göra ett test. Men om inte så kan jag alltid hoppas att någon av alla forum-hangarounds har kunskap i ämnet.

Tanken är att den skall vara så liten och smidig som möjligt, men så självgående som går att få. Alltså ingen variant av skannerpennor eller liknande. Om den kan skicka över direkt i ett program som Evernote eller liknande för vidare hantering och lagring, vore det bäst.
Jag har testat med olika skanner/fotoappar till mobilen men är inte helt nöjd. Det är svårt att få rätt ljus och slippa grynigheten, samt att jag måste stå stilla osv. inte det minsta självgående.

Jo, jag är medveten om att vissa papper måste sparas för att de endast är giltiga i originalformat, men en digital kopia i molnet skulle vara en trevlig backup för eventuell brand eller liknande. Och desto fler som använder ett sådant här system desto lättare skulle det nog vara att få företag och myndigheter att hänga på för att erbjuda oss att slippa papper. Som t.ex. Michael Kors-butiken skickar digitalt kvitto till mailen. Fantastiskt trevligt tilltag.

Så, någon som vet något?

(Om jag har lag har lagt den här tråden på fel plats så var vänlig flytta den rätt, men jag kunde inte se något mer passande.)

Efter att ha jobbat med bokföring i 5 år kan jag säga följande:

-Ett företag måste spara sin bokföring i 7 år (innan 2011 var detta 10 år) Obs!

-Ett företag måste ha all bokföring som papperskopia.

-Ett företag har 6 år på sig att skicka och kräva in pengar för produkter eller tjänster som utförts, går detta över tiden utan påminnelse, kan kund se beloppet som makulerat. (förutsatt att kund ej blivit påmind om sin skuld)

-En påminnelse gäller även den i 6 år.

------------------------------------------------------------------------------------

Nu om jag förstått det rätt är du privatperson, och då finns de inga krav, bara rekomendationer. (vad jag kommer ihåg, hade bara med företag att göra.)

Men rekomendationen från mig är att man ska spara alla orginal och även skriva ut digitala.
Blir de en diskussion, kan man alltid hänvisa till orginal.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Efter att ha jobbat med bokföring i 5 år kan jag säga följande:

-Ett företag måste spara sin bokföring i 7 år (innan 2011 var detta 10 år) Obs!

-Ett företag måste ha all bokföring som papperskopia.

-Ett företag har 6 år på sig att skicka och kräva in pengar för produkter eller tjänster som utförts, går detta över tiden utan påminnelse, kan kund se beloppet som makulerat. (förutsatt att kund ej blivit påmind om sin skuld)

-En påminnelse gäller även den i 6 år.

------------------------------------------------------------------------------------

Nu om jag förstått det rätt är du privatperson, och då finns de inga krav, bara rekomendationer. (vad jag kommer ihåg, hade bara med företag att göra.)

Men rekomendationen från mig är att man ska spara alla orginal och även skriva ut digitala.
Blir de en diskussion, kan man alltid hänvisa till orginal.

Okej, det känns som bra information att ha i bakhuvudet...Men skulle det t.ex. bli en brand så kan de ju inte kräva att alla privatpersoner skall ha 6 års dokumentation av sitt liv i ett brandsäkert skåp.