Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med blå skärmar!

Halloj!
Har börjat fått massa random blå skärmar från ingenstans och vet inte vad jag ska ta mig till, De dyker upp lite hur som helst.

Setup:
i7 3770k Stock med h80i vatten kylning, Kyler på bra
HD7970 från XFX, Blir någorlunda varm emellanåt men tror inte det är problemet då den inte når över 80 grader.
Crucial balistik sport minnen på 16gb 1600mhz.
Ett minne strula förut så använder endast 8gb nu i första av de fyra portar.
De minne som strula gav massa felmeddelanden i memtest så tog bort det helt.
Moderkortet är ett P8h77 från asus

Datorn är ca 3år gammal i sommar och får sig en städning regelbundet.

Använder mig utav " Blue Screen View " och här är resultatet på krasharna:
http://i.imgur.com/GxXTJMA.png?1

Jag har uppdaterat alla drivers nyligen och har Driver booster som kollar läget samt Autodetect utility från amd.
Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Det pekar rätt rejält ut ditt grafikkort. Antingen ostabil hårdvara på grafikkortet, buggiga AMD-drivare eller ostabilt nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Använd detta

WhoCrashed

http://download.cnet.com/WhoCrashed/3000-2094_4-75205821.html

Installera sedan trycker du på Analyze och posta ut resultatet här

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows sedan du tog bort det felaktiga minnet? Kan ju ligga filer som blivit korrupta när de skrivits till disk när det trasiga minnet satt i.

Nästan alla blåskärmar har DirectX som gemensam nämnare, skulle börjat med att installera om detta och sen kikat på det som hasenfrasen nämner.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det kan bli så fantastiskt kul ibland när folk särskriver, scenariot jag målade upp i mitt huvud fick mig att skratta högt

Även om blåskärmar inte är omöjliga med ett strulande grafikkort så brukar det av egna erfarenheter uppenbara sig i andra former. Har du kört memtest även på den kvarvarande stickan?

Autocorrect...
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Använd detta

WhoCrashed

http://download.cnet.com/WhoCrashed/3000-2094_4-75205821.html

Installera sedan trycker du på Analyze och posta ut resultatet här

Detta var resultatet, nästan alla krasher såg lika dana ut

On Tue 2015-06-30 11:10:46 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\063015-8034-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xB848)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA800829C4E0, 0xFFFFF88004505848, 0x0, 0x2)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Har du installerat om Windows sedan du tog bort det felaktiga minnet? Kan ju ligga filer som blivit korrupta när de skrivits till disk när det trasiga minnet satt i.

Nästan alla blåskärmar har DirectX som gemensam nämnare, skulle börjat med att installera om detta och sen kikat på det som hasenfrasen nämner.

Yes har installerat om Windows efter det felaktika minnen togs ur bruk. Kan felet ligga bland drivrutinerna eller är de gpun som börjar ge sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det kan bli så faktiskt kul ibland när folk särskriver, scenariot jag målade upp i mitt huvud fick mig att skratta högt

Satt och funderade lite över vilka blåa skärmar det handlade om också

Skrivet av Pzykozz:

Yes har installerat om Windows efter det felaktika minnen togs ur bruk. Kan felet ligga bland drivrutinerna eller är de gpun som börjar ge sig?

Det kan vara vilket som, har du testat med äldre drivers också eller har du bara uppdaterat till nyare?

Edit: hur städar du datorn då du skriver att du städar regelbundet?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det kan bli så faktiskt kul ibland när folk särskriver, scenariot jag målade upp i mitt huvud fick mig att skratta högt

Även om blåskärmar inte är omöjliga med ett strulande grafikkort så brukar det av egna erfarenheter uppenbara sig i andra former. Har du kört memtest även på den kvarvarande stickan?

En bra rubik får folk att bli intresserade, Vem äger ens en blå skärm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzykozz:

En bra rubik får folk att bli intresserade, Vem äger ens en blå skärm ?

Någon med en blå iMac G3?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Satt och funderade lite över vilka blåa skärmar det handlade om också

Det kan vara vilket som, har du testat med äldre drivers också eller har du bara uppdaterat till nyare?

Edit: hur städar du datorn då du skriver att du städar regelbundet?

Nästintil alltid kört med nyaste drivers, uppdaterat till nya ifall sånt släppts.

Kör luft på burk genom datorn för att få bort damm ev katthår, Samt skruvar bort alla fläktar och gör rent dom. Ca 2-3 gånger i månaden

Permalänk
Medlem

Avinstallerade gpu drivrutinerna och installerade en äldre version. Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzykozz:

Nästintil alltid kört med nyaste drivers, uppdaterat till nya ifall sånt släppts.

Kör luft på burk genom datorn för att få bort damm ev katthår, Samt skruvar bort alla fläktar och gör rent dom. Ca 2-3 gånger i månaden

Har du en eller flera skärmar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har du testat att manuellt avinstallera grafik drivrutinerna? Man går in i C:\ och tar bort amd relaterade filer i vissa mappar och sedan in i registret och pillar lite.

Guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har du en eller flera skärmar?

Kör endast en skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Har du testat att manuellt avinstallera grafik drivrutinerna? Man går in i C:\ och tar bort amd relaterade filer i vissa mappar och sedan in i registret och pillar lite.

Guide

Avinstallerade drivrutinerna genom Catalyst egna program. Är det bättre om man manuellt tar bort dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzykozz:

Avinstallerade drivrutinerna genom Catalyst egna program. Är det bättre om man manuellt tar bort dem?

Man ska använda ett speciellt program för att kunna rensa bort alla gamla drivrutiner. Innan man installerar dom nya

Inte använda Catalyst egna program

Det programmet tar bort allt i felsäkert läge.

Vad det heter har jag glömt

EDIT: driversweeper heter programmet du ska använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Man ska använda ett speciellt program för att kunna rensa bort alla gamla drivrutiner. Innan man installerar dom nya

Inte använda Catalyst egna program

Det programmet tar bort allt i felsäkert läge.

Vad det heter har jag glömt

EDIT: driversweeper heter programmet du ska använda

Skulle inte rekommendera Drivesweeper. Programmet är känt för att städa bort andra filer som den tror inte behövs som skapar problem.

Jag skulle rekommendera denna guide http://www.overclock.net/t/988215/how-to-remove-your-amd-ati-...

När det sedan är dags att installera drivrutinerna, installera dessa från felsäkert läge för att vara 100% säker.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Skulle inte rekommendera Drivesweeper. Programmet är känt för att städa bort andra filer som den tror inte behövs som skapar problem.

Jag skulle rekommendera denna guide http://www.overclock.net/t/988215/how-to-remove-your-amd-ati-...

När det sedan är dags att installera drivrutinerna, installera dessa från felsäkert läge för att vara 100% säker.

Körde på som guiden sade åt mig, Och installerat de nya rutinerna. Återkommer ifall jag fortsätter få blåskärmar

Permalänk
Medlem

Men nu använder dom flesta det på swec det programmet när dom städar bort sina grafik drivrutiner iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazisten:

Men nu använder dom flesta det på swec det programmet när dom städar bort sina grafik drivrutiner iaf

Nej de gjorde det men efter DDU släpptes så är det detta program som används iom att det uppdateras vilket inte är fallet med Drivesweeper vad jag känner till.

Edit: Har för mig att tom AMD rekommenderar DDU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej de gjorde det men efter DDU släpptes så är det detta program som används iom att det uppdateras vilket inte är fallet med Drivesweeper vad jag känner till.

Edit: Har för mig att tom AMD rekommenderar DDU.

Yup, de gör de. Har en kompis som har problem med sitt 390X och när man avinstallerar så rekommenderas DDU

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är på jobbet. Återkom gärna om det blev någon förbättring.

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen!

Inga blåskärmar efter 2-3tim spelande, med stream i bakrunden.

Jag rensade som sagt datorn på alla gpu drivrutiner och installera nya..

Hoppas på slippa möta fler " Blåa skärmar " så länge jag lever!

Permalänk
Medlem

Tror gpun dog igår, Fick en sista bluescreen sen fick jag ingen signal från gpun till skärmen. Testa koppla ut kortet och tillbaka o titta så alla kablar o allt satt i, vilket det gjorde. Testade koppla skärmen till moderkortets dvi utgång. Vilken gav mig bild.

Så kan jag anta att min gpu är helt död nu? Finns det något jag kan testa för att få igång det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pzykozz:

Tror gpun dog igår, Fick en sista bluescreen sen fick jag ingen signal från gpun till skärmen. Testa koppla ut kortet och tillbaka o titta så alla kablar o allt satt i, vilket det gjorde. Testade koppla skärmen till moderkortets dvi utgång. Vilken gav mig bild.

Så kan jag anta att min gpu är helt död nu? Finns det något jag kan testa för att få igång det?

Har du inte garanti kvar så testa att baka det i ugn. Det finns ett par trådar om detta i övrigt delen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)