Acers ultrabreda skärm XR341CK med AMD Freesync på väg till svenska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vidare så tycker jag själv att Freesync-intervallerna ofta är ganska dåliga. 40 Hz som lägstagräns på BenQ XL2730Z var för högt, och 90 Hz som högstagräns på Asus MG279Q var ju direkt pinsamt ur Freesync-perspektiv.

AMD har, precis som många gånger sagt, ingenting att varken säga eller att göra med freesync intervallen utan det är helt upp till skärmtillverkarna att implementera bättre scalers. Freesync i sig kan gå både högre och lägre än g-sync kan redan nu, så det är inte det i sig som har problem. Att det förvirrar folk och folk tror det är freesyncs fel med intervallen är sant och gör att AMD ser illa ut, men det kan inte AMD göra ett skit åt då det inte är deras ansvar eller fel.

Poängen är att Freesync intervallen, om man inte pratar om dem ultimata för tekniken, är inte relevant i diskussionen Freesync VS G-Sync utan hör hemma i skärm X vs Y diskussionen. Sedan är det relevant att utbudet på bra freesync skärmar i dagsläget inte är så jätte bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

Att X34 dvs g-syncversionen av denna skärm ska vara 100Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Jag har aldrig påstått det. Du måste ha blandat ihop mig med npgon annan.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Enkelt svar: De existerar inga konsument-skärmar med över 144hz på grund av att vi inte har den tekniken.

Om det nu mot förmodan skulle släppas en skärm imorgon, med 240 hz och en scaler av kvalité så klarar freesync av att driva den optimalt upp till 240 hz.

Det jag menade var att freesyncintervallerna sällan ligger på 144hz trotts att skärmen har den hzn.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

G-sync kommer väl knappast att bli billigare heller. Omständigt för tillverkare att stoppa i ett chip som egentligen inte behövs.

Enda anledgningen att G-sync funkar bättre är försprånget de haft på tekniken. Freesync är snart ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Det ända kortet som dom kallar världens snabbate GPU är kommande 395x2 och den äldre 295x2, vilket som råkar vara helt sant även om dom är dubbelkort.

Som tidigare har postat är det inget direkt fel på freesync förutom omogna drivisar, det är tillverkarna som snålar på scalern.

Hoppas 980Ti kortet gör dig nöjd och skärmen likaså.

#Taredapåfakta

Det är skilldnad på GPU och grafikkort. 295x2/395x2 är inte världens snabbaste GPU, dock världens snabbaste grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

AMD har, precis som många gånger sagt, ingenting att varken säga eller att göra med freesync intervallen utan det är helt upp till skärmtillverkarna att implementera bättre scalers. Freesync i sig kan gå både högre och lägre än g-sync kan redan nu, så det är inte det i sig som har problem. Att det förvirrar folk och folk tror det är freesyncs fel med intervallen är sant och gör att AMD ser illa ut, men det kan inte AMD göra ett skit åt då det inte är deras ansvar eller fel.

Var i mitt inlägg sa jag att det är AMDs fel att Freesync har dåliga intervall?

Skrivet av philipborg:

Poängen är att Freesync intervallen, om man inte pratar om dem ultimata för tekniken, är inte relevant i diskussionen Freesync VS G-Sync utan hör hemma i skärm X vs Y diskussionen. Sedan är det relevant att utbudet på bra freesync skärmar i dagsläget inte är så jätte bra.

Fast det är är väl klart att Freesync-intervallen (som för tillfället överlag är dåliga) är högst relevanta för en eventuell köpare i en jämförelse mellan Freesync och G-sync idag? Att säga något annat är ju bara att blunda för problemen som finns för tillfället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kan man vänta sig en smaskig recension av denna skärm framöver @Laxpudding ?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mrkhaglund:

Kan man vänta sig en smaskig recension av denna skärm framöver @Laxpudding ?

Vi tänker inte hoppa över dem i alla fall utan de ligger på radarn och i hårkorset så fort de börjar synas. Och det kan bli en intressant jämförelse mellan hur G-Sync och Freesync beter sig på två väldigt snarlika produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Var i mitt inlägg sa jag att det är AMDs fel att Freesync har dåliga intervall?

Det kanske du inte gjorde och jag missuppfattade. Ursäkta isf, är lite morgontrött.

Skrivet av MinscS2:

Fast det är är väl klart att Freesync-intervallen (som för tillfället överlag är dåliga) är högst relevanta för en eventuell köpare i en jämförelse mellan Freesync och G-sync idag? Att säga något annat är ju bara att blunda för problemen som finns för tillfället.

Jag tror det snarare är en fråga om hur vi ser på problemet med intervallen. Jag tittar på tekniken i sig när jag ser Freesync vs G-Sync, sedan att det är dåliga intervaller är enligt mig snarare ett utbuds problem. G-Sync har mycket bättre skärm utbud än det magra utbudet Freesync har med få kvalités skärmar. Kanske är jag som delar upp det en hel del, men anledningen till att jag anser att det hör hemma mer i skärm x vs y är då man kan jämföra deras intervall och det är skärmtillverkarnas ansvar. Det jag menar är alltså, att det är snarare värt att nämna att Freesync har dåligt skärmutbud för en köpare. Sedan är det självklart smart att varna om att intervallen kan skilja sig.

Helt enkelt, vi menar inte så olika, det är nog bara jag som delar upp det annorlunda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Enkelt svar: De existerar inga konsument-skärmar med över 144hz på grund av att vi inte har den tekniken.

Om det nu mot förmodan skulle släppas en skärm imorgon, med 240 hz och en scaler av kvalité så klarar freesync av att driva den optimalt upp till 240 hz.

För mig låter det som tomma PR ord. Vi har ingen teknik som kan styrka att så verkligen är fallet. sen att marknadsföra något med ord som, OM det kommer, EVENTUELLT, etc är illa enligt mig. Samma som att salja saker med ordet UPPTILL. Upptill 75% rea, säger absolut ingenting, mer än att det just inte är mer än 75% rabatt på något.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Bara jag som känner att det är fruktansvärt dyrt att vara entusiast? 10k för en skärm som man helst ska ha dubbla high-end-GPU:er för att få att rulla på bra upp mot 75hz. Upp emot 30 000 kr då för hela systemet (om inte mer).

Vettig prestanda på en 1080p-skärm får man väl för runt 10 000 kr. Hyfsat prisgap.

Jag håller tummarna inför nästa lönesamtal...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Va? Jag har aldrig påstått det. Du måste ha blandat ihop mig med npgon annan.

Nej det är nog du som snurrar till det "källa på det" frågade jag Tobbe och sen frågade du mig "källa på vad".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

Nej det är nog du som snurrar till det "källa på det" frågade jag Tobbe och sen frågade du mig "källa på vad".

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jaha. Då är jag åter med i matchen

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Det jag menade var att freesyncintervallerna sällan ligger på 144hz trotts att skärmen har den hzn.

Vad jag vet är den en skräm ute med udda intervall. Resten har exakt det skärmen kan prestera.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

För mig låter det som tomma PR ord. Vi har ingen teknik som kan styrka att så verkligen är fallet. sen att marknadsföra något med ord som, OM det kommer, EVENTUELLT, etc är illa enligt mig. Samma som att salja saker med ordet UPPTILL. Upptill 75% rea, säger absolut ingenting, mer än att det just inte är mer än 75% rabatt på något.

Tomma PR ord vettefan men däremot kan vi ju inte bevisa det. Det kan ju dock betyda att när vi väl når 240 Hz skärmar så slipper vi betala en tilläggssumma för utvecklingen att stödja 240 Hz freesync. Om G-sync fortfarande finns kvar så kommer den kräva vidare utveckling som vi kommer få betala för när den lanseras

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det jag menade var att freesyncintervallerna sällan ligger på 144hz trotts att skärmen har den hzn.

Ja? Jag har ju redan svarat på varför det är så. Skärmtillverkarn snålar med en billig scaler i skärmen så då klarar inte den inte av att driva freesync upp till 144hz. Detta har ENDAST med SKÄRMTILLVERKARN att göra så AMD har absolut inget att säga till om där.

BenQ har en 144hz skärm med freesync upp till 144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.twitter.com/TFTCentral
Dom håller på testar denna skärm nu så kolla där för senaste info.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Ja? Jag har ju redan svarat på varför det är så. Skärmtillverkarn snålar med en billig scaler i skärmen så då klarar inte den inte av att driva freesync upp till 144hz. Detta har ENDAST med SKÄRMTILLVERKARN att göra så AMD har absolut inget att säga till om där.

BenQ har en 144hz skärm med freesync upp till 144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är väl skit samma om det är tillverkarnas fel? De smutsar ju ned "brandet" FreeSync likförbannat och AMD har gett dom verktygen till det. Hur kan du inte förstå vad jag menar?

Med Gsync vet man vad man får.. finns inga krusiduller för att "lura" mindre insatta. Den stora massan har NOLL koll på intervaller och sådant tjaffs och kommer, efter att ha köpt en sämre freesync, att tycka att FREESYNC är dåligt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, det är väl skit samma om det är tillverkarnas fel? De smutsar ju ned "brandet" FreeSync likförbannat och AMD har gett dom verktygen till det. Hur kan du inte förstå vad jag menar?

Med Gsync vet man vad man får.. finns inga krusiduller för att "lura" mindre insatta. Den stora massan har NOLL koll på intervaller och sådant tjaffs och kommer, efter att ha köpt en sämre freesync, att tycka att FREESYNC är dåligt.

Jag fattar mycket väl vad du menar. Dock så kan du ju knappast se det som att AMD "gett dom verktygen" att förstöra deras varumärke genom att släppa en produkt i mjukvaruform som gör det den ska. Vad är det för verktyg som AMD ger i det fallet?. Men faktiskt är det också så att AMD måste godkänna skärmen för att få sätta freesync stämpeln på, det är ju ett jävulskt tveksamt beslut att tillåta en skärm som bara fungerar upp till 90hz.

Men du pratar som att detta gäller varenda freesync skärm som finns. Upp till 90 hz gäller EN skärm om inte jag sovit och missat resten. Isåfall ber jag om ursäkt, men vad jag vet så finns det bara en skärm från Acer om jag inte missminner mig som har 90hz grejen.

Absolut så vet man vad man får med G-sync, för 1000-2000 kr mer. Och noll möjlighet att använda det med andra märken. Freesync är öppen standard med DP 1.2a men Nvidia väljer att inte stödja den av någon märklig anledning (tjäna pengar på G-sync modulen?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

https://www.twitter.com/TFTCentral
Dom håller på testar denna skärm nu så kolla där för senaste info.

Skickades från m.sweclockers.com

spännande! blir intressant att se hur den skiljer sig åt från t.ex. Dell skärmen som också har en LG AH-IPS panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag fattar mycket väl vad du menar. Dock så kan du ju knappast se det som att AMD "gett dom verktygen" att förstöra deras varumärke genom att släppa en produkt i mjukvaruform som gör det den ska. Vad är det för verktyg som AMD ger i det fallet?. Men faktiskt är det också så att AMD måste godkänna skärmen för att få sätta freesync stämpeln på, det är ju ett jävulskt tveksamt beslut att tillåta en skärm som bara fungerar upp till 90hz.

Men du pratar som att detta gäller varenda freesync skärm som finns. Upp till 90 hz gäller EN skärm om inte jag sovit och missat resten. Isåfall ber jag om ursäkt, men vad jag vet så finns det bara en skärm från Acer om jag inte missminner mig som har 90hz grejen.

Absolut så vet man vad man får med G-sync, för 1000-2000 kr mer. Och noll möjlighet att använda det med andra märken. Freesync är öppen standard med DP 1.2a men Nvidia väljer att inte stödja den av någon märklig anledning (tjäna pengar på G-sync modulen?).

Ja, kanske kan tolkas så men det var absolut inte så jag menade. Jag menar bara att skärmarna av "sämre kvalitet" smutsar ned FreeSync. (tyvärr)

Och sen hjälper det inte att det är en öppen standard då det endast finns två (stora) aktörer på gpu-fronten. Öppet blev inte öppet alls. Men visst känns det lite som att Nvidia håller på bli hårdvaru-tillverkarnas Apple?

För mig så känns Gsync som den rätta vägen att gå då FreeSync med AMD känns "osäkert" och än så länge icke färdigutvecklad.. men har ändrat åsikt miljontals gånger förut så. Inget står skrivet i stjärnorna.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, kanske kan tolkas så men det var absolut inte så jag menade. Jag menar bara att skärmarna av "sämre kvalitet" smutsar ned FreeSync. (tyvärr)

Och sen hjälper det inte att det är en öppen standard då det endast finns två (stora) aktörer på gpu-fronten. Öppet blev inte öppet alls. Men visst känns det lite som att Nvidia håller på bli hårdvaru-tillverkarnas Apple?

För mig så känns Gsync som den rätta vägen att gå då FreeSync med AMD känns "osäkert" och än så länge icke färdigutvecklad.. men har ändrat åsikt miljontals gånger förut så. Inget står skrivet i stjärnorna.

Intel är ju med på ett GPU hörn också, dom var ju hyfsat med på "freesync båten". Och förmodligen så kommer diskreta grafikkort endast vara entusiast produkter i framtiden. Casuals kommer använda iGPU eller APUs.

Men jag håller med, Nvidia är på god väg till Apple standard. Höga priser och folk betalar gladeligen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Intel är ju med på ett GPU hörn också, dom var ju hyfsat med på "freesync båten". Och förmodligen så kommer diskreta grafikkort endast vara entusiast produkter i framtiden. Casuals kommer använda iGPU eller APUs.

Men jag håller med, Nvidia är på god väg till Apple standard. Höga priser och folk betalar gladeligen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Slippa strul är värt mycket!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Slippa strul är värt mycket!

Absolut! Men jag fattar verkligen inte vad grejen med att alla tycker att freesync strular, det är ju bara att inte köpa skärmen som har 90hz cappet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu finns recension på tftcentral http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xr341ck.htm

30-75Hz freesync.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem

Trevligt att de verkar fixat input lag biten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Läste recensionen precis. Hade köpt den direkt om det inte hade varit för det saftiga priset. Behöver en Freesync skärm som har ett minimum på 30hz och högre upplösningen än 1080p.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

Nu finns recension på tftcentral http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xr341ck.htm

30-75Hz freesync.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade dom någonsin att överklocka skärmen?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks