Tystaste nätaggregat till 980Ti under full belastning(nybörjare köpråd)

Permalänk

Tystaste nätaggregat till 980Ti under full belastning(nybörjare köpråd)

Hej

Jag ska bygga min första dator i Aug/sep och är nybörjare. Jag har satt mig in så mycket det går i komponenter och kompatibilitet, men jag behöver råd från erfarna datorbyggare eller användare om ett tyst nätaggregat under full belastning, semi-passivt är alltså ganska onödigt om jag förstått det rätt.

Har kikat på en del nätaggregat från Be Quiet i deras Power Zone serie, men lite recensioner säger att detta inte är det tystaste. EVGA ska tydligen också ha bra nätaggregat, men jag hittar tyvärr ingen recension som jämför med andra på exakt hur tyst det är. Är därför tacksam för lite expertis.

Krav

  • 80+ Bronze(minimum) (prioritet 3)

  • Tystast möjligt vid full belastning (prioritet 1)

  • Framtidssäkert, alltså kvalitet(hållbart)

  • Ska driva 980Ti samt 4790K med rum för överklockning(prioritet 1)

  • Kunna driva en extra SSD och en extra Hårddisk för framtida uppgradering

  • Kosta runt 1500-2000 kr, gärna mindre (prioritet 2)

Här är systemet hitintills utan nätagg
Länk till Inets kundvagn

jag har försökt att få datorn så ''framtidssäker'' som möjligt genom att kunna återanvända kylaren, nätagget och chassit länge, samt att dessa ska vara så tysta som möjligt. Har som sagt aldrig byggt en dator, men tänkte göra det nu och då ska det göras ordentligt, är därför oerehört tacksam för alla som kan tänkas ta sin tid och hjälpa mig så jag slipper min 30 fps konsol(ps4) och att mitt första datorbygge blir riktigt bra.

Med Vänlig Hälsning
Florian

la till en bild
Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem

Evga Supernova G2 750W är ett grymt agg, som många här på SC rekommenderar.

Jag skulle kika på ett par lowprofile minnen. Den där kylaren täcker det mesta på moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

föreslår ett byte av grafikkort till en eftermarknadsvariant, kanske evga acx 2.0.

vad gäller nätagg så är det i mina ögon corsair hxi som gäller om du är väldigt kräsen med ljudnivå. du betalar rätt mycket mer jämfört med något som ett evga supernova g2 750 så det är inte lika prisvärt men tycker du att det är värt några hundra till så kan det vara vettigt.

tänk på att det lär bli lite struligt med en d15 och höga minnesmoduler. rekommenderar ett byte till låga moduler, exempelvis corsair vengeance lp, hyperx fury eller crucial ballistix sport.

Skrivet av murzoo:

Ett Evga Supernova G2 750W är ett grymt agg, som många här på SC rekommenderar.

Jag skulle kika på ett par lowprofile minnen. Den där kylaren täcker det mesta på moderkortet.

problemet med g2 750 i det här fallet är att ts vill ha ett nätaggregat som är tyst under full load och han ska sätta ett gtx 980ti i datorn. strömförbrukningen kommer därmed ligga högre än den skulle med något som ett gtx 980 och fläkten lär därmed börja snurra. tyvärr lär g2 750 låta lite mer än hx750i (dock inte så farligt mycket naturligtvis) men å andra sidan får man betala lite extra för hx750i så det är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

föreslår ett byte av grafikkort till en eftermarknadsvariant, kanske evga acx 2.0.

vad gäller nätagg så är det i mina ögon corsair hxi som gäller om du är väldigt kräsen med ljudnivå. du betalar rätt mycket mer jämfört med något som ett evga supernova g2 750 så det är inte lika prisvärt men tycker du att det är värt några hundra till så kan det vara vettigt.

tänk på att det lär bli lite struligt med en d15 och höga minnesmoduler. rekommenderar ett byte till låga moduler, exempelvis corsair vengeance lp, hyperx fury eller crucial ballistix sport.

problemet med g2 750 i det här fallet är att ts vill ha ett nätaggregat som är tyst under full load och han ska sätta ett gtx 980ti i datorn. strömförbrukningen kommer därmed ligga högre än den skulle med något som ett gtx 980 och fläkten lär därmed börja snurra. tyvärr lär g2 750 låta lite mer än hx750i (dock inte så farligt mycket naturligtvis) men å andra sidan får man betala lite extra för hx750i så det är upp till var och en.

http://tpucdn.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_750/images/fan_noise.jpg
http://tpucdn.com/reviews/Corsair/HX750i/images/fan_noise.jpg

Absolut är det är tystare nätagg. Men grafikkortet låter nog mer än agget vid full load.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Uppdaterad dator

Tack för alla svar. Här är den uppdaterade versionen efter era rekommendationer:

alternativt att jag byter till EVGAs supernova. ÄR det 750 Watt eller kanske 850 watt som gäller för min del?
Tack för så snabba svar, återkommer ikväll efter jobbet igen. Detta är den senaste versionen, men fler rekommendationer och diskussioner för den som har tid och ork är otroligt uppskattat! Samlar på mig all kunskap jag kan.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Tack för alla svar. Här är den uppdaterade versionen efter era rekommendationer:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8138221/tyst-kraftig-speldator

alternativt att jag byter till EVGAs supernova. ÄR det 750 Watt eller kanske 850 watt som gäller för min del?
Tack för så snabba svar, återkommer ikväll efter jobbet igen. Detta är den senaste versionen, men fler rekommendationer och diskussioner för den som har tid och ork är otroligt uppskattat! Samlar på mig all kunskap jag kan.

750 Watt kommer räcka utan problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Absolut är det är tystare nätagg. Men grafikkortet låter nog mer än agget vid full load.

det är möjligt att du har rätt där, var ett tag sedan jag hade ett luftkylt grafikkort nu. 980ti acx 2.0 ska åtminstone vara ett väldigt tyst grafikkort.

Skrivet av FlyingKiwibird:

Tack för alla svar. Här är den uppdaterade versionen efter era rekommendationer:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8138221/tyst-kraftig-speldator

alternativt att jag byter till EVGAs supernova. ÄR det 750 Watt eller kanske 850 watt som gäller för min del?
Tack för så snabba svar, återkommer ikväll efter jobbet igen. Detta är den senaste versionen, men fler rekommendationer och diskussioner för den som har tid och ork är otroligt uppskattat! Samlar på mig all kunskap jag kan.

750w är mer än tillräckligt för ett kort. skulle du vilja köpa dig ett till i framtiden skulle jag satsa på 850w istället men då måste du även byta moderkort då du har valt en ganska enkel modell som saknar stöd för sli. om du skulle välja att köpa 850w så skulle jag inte välja evga g2 då g2 850 inte är lika tyst som g2 750.

Permalänk
Medlem

Corsair RMi skulle jag säga är det ett av de tystaste.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Corsair RMi skulle jag säga är det tystaste.

kanske är vettigt. är det samma nivå som på den vanliga rm-serien eller lite finare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kanske är vettigt. är det samma nivå som på den vanliga rm-serien eller lite finare?

Av det jag läst/sett ska det vara mycket bra. Det görs av CWT visserligen, men det behöver inte betyda någonting.

http://www.overclock3d.net/reviews/power_supply/corsair_rmi_r...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ser väldigt bra ut om det erbjudandet står fast i slutet av aug/sep när datorn ska byggas. Föredrar annars Inet då de har en fysisk butik nära mig, men detta ser ju otroligt prisvärt ut. Stort tack!

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlyingKiwibird:

Ser väldigt bra ut om det erbjudandet står fast i slutet av aug/sep när datorn ska byggas. Föredrar annars Inet då de har en fysisk butik nära mig, men detta ser ju otroligt prisvärt ut. Stort tack!

Only time will tell.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|