Tips för att hålla datorn kall, med extrem hetta ute&inne?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tips för att hålla datorn kall, med extrem hetta ute&inne?

So många kanske vet, så ska det bli extremt varmt nu i veckan & funderade på hur man ska gå tillväga för att slippa klocka ner för att få ner temperaturen på främst processorn.

Tror jag har relativt bra flöde i chassit & det är en H80i som kyler. Grafikkortet har ett Xtreme Accelero & ligger på bra temp.

Men vad finns det man kan gå tillväga med för att hålla tempen nere?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Aug 2009

skugga är bra! Och korsdrag!

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Rensa damm.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB | AC66U

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av willaim:

skugga är bra! Och korsdrag!

Skrivet av Superlight:

Rensa damm.

Det är skugga vid chassit & damm är rensat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av gurkburk92:

So många kanske vet, så ska det bli extremt varmt nu i veckan & funderade på hur man ska gå tillväga för att slippa klocka ner för att få ner temperaturen på främst processorn.

Tror jag har relativt bra flöde i chassit & det är en H80i som kyler. Grafikkortet har ett Xtreme Accelero & ligger på bra temp.

Stäng av datorn i vecka när det är som varmast och gå ut för att få lite sol i ditt vita nylle? :0)

Eller åk till närmsta El-Giganten och köp en AC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av AxF:

Stäng av datorn i vecka när det är som varmast och gå ut för att få lite sol i ditt vita nylle? :0)

Eller åk till närmsta El-Giganten och köp en AC.

Det kan ju fortfarande vara varmt även fast det är molnigt / mörkt.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Pamudas:

Det kan ju fortfarande vara varmt även fast det är molnigt / mörkt.

Ja, fast sannolikheten är rätt hög att det är fint väder ute om det är så smällhett att man dåligt kan ha datorn igång utan att den blir överhettad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alunda
Registrerad
Jan 2006

Intel i7 5960x - custom loop , Asus x99-A, crucial 16gb , kingston ssd 240gb , r9 Fury tri-x , Evga g2 1300 , corsair air 540 ,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sösdala/Skåne/Sverige
Registrerad
Jul 2001

Både du och datorn får väl ha lite isbitar i vattnet

Som redan konstaterats så finns det inte så mycket att göra förutom det "uppenbara", vilket du redan har gjort. Skulle ju vara att ändra eventuella fläktkurvor för att tidigare varva upp. Alternativt att köpa en AC som redan nämnts och i sista hand slå av lite på överklockningen om det nu inte skulle gå att hålla systemet stabilt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av chapeR:

Hur ser utblåset ut på den? Tjocklek o längd..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alunda
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av SoilBleed:

Hur ser utblåset ut på den? Tjocklek o längd..

Menar du utblås för den varma luften?

Intel i7 5960x - custom loop , Asus x99-A, crucial 16gb , kingston ssd 240gb , r9 Fury tri-x , Evga g2 1300 , corsair air 540 ,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sösdala/Skåne/Sverige
Registrerad
Jul 2001
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av chapeR:

Menar du utblås för den varma luften?

Japp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alunda
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av SoilBleed:

Mellan tummen och pekfingret 20cm och slangens längd är kanske 2m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Bumpar min egen tråd efter en lång tid

När datorn iprincip "idlar" med Chrome och ett par tabbar uppe, ca 15~ kanske, så ligger processorn runt 50*C.

Med WoW igång, vilket verkar vara mitt mest CPU krävande spel jag har för tillfället, så ligger processorn runt 60*C.

När ingenting är igång, så är processorn fortfarande uppe i ungefär 50 grader.

Är detta bara fenomenet av 4xxx serien eller? Skiten är deliddad dessutom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedemora
Registrerad
Jun 2015

Stoppa ner datorn i mineralolja!

Skämt åsido, skaffa en portabel klimatanläggning. Fungerar utmärkt vid höga rumstemperaturer.

| CPU: i7 4790K @ 4,x GHz | MB: ASUS z97-AR | GPU: EVGA Geforce GTX 970 FTW+ ACX 2.0+ |
| RAM: 16 GB Corsair Vengeance PRO 1600 MHz | PSU: EVGA SuperNova G2 750 W |
| SSDs: Samsung EVO 850 250 GB | Kylning: beQuiet! Dark Rock 3 |
| Skärm: 24" AOC G2460FQ 144 Hz | Chassi: Fractal Design Define S |
| Snacka med mig på http://bit.ly/1iF7dmH |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Gör en hemmabyggd vattenloop som är bättre än skiten som säljs hos återförsäljare

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av gurkburk92:

Släpp inte in värmen?

Min cpu går då bara upp till 60c på sommaren, 26c~ i lägenheten som varmast.
Även om det blev 30c+ inne skulle då min dator inte överhetta.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av PatA0525:

Stoppa ner datorn i mineralolja!

Skämt åsido, skaffa en portabel klimatanläggning. Fungerar utmärkt vid höga rumstemperaturer.

Om jag inte köper en denna sommaren så gör jag de fan nästa. Flyttar snart & vet inte om min nya LGH är lika varm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

60 grader är väl inte direkt något att oroa sig för, börjar det komma upp mot 80-90 kanske man ska börja fundera men i ditt fall är det ju långt ifrån panik.

Men om du är jätteorolig, ta av sidan av chassit och ställ en bordsfläkt att blåsa rakt in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av gurkburk92:

Bumpar min egen tråd efter en lång tid

När datorn iprincip "idlar" med Chrome och ett par tabbar uppe, ca 15~ kanske, så ligger processorn runt 50*C.

Med WoW igång, vilket verkar vara mitt mest CPU krävande spel jag har för tillfället, så ligger processorn runt 60*C.

När ingenting är igång, så är processorn fortfarande uppe i ungefär 50 grader.

Är detta bara fenomenet av 4xxx serien eller? Skiten är deliddad dessutom.

60c är ju hur svalt som helst! Lite hög idle kanske men det spelar ju iofs ingen roll.

Kör du fast OC och eller fast vcore så har du ju svaret på varför den inte går lägre än 50c. Klockar den inte ner eller sänker spänning så kommer den heller aldrig att komma ner i några 25-30c

Köp en portabel AC att kyla rummet med eller köp vattenkylning till datorn för pengarna. Fördelen med en AC är att du även själv kan njuta av lägre temperatur och fördelen med att vattenkyla datorn är att den kommer gå tystare/svalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av AxF:

60c är ju hur svalt som helst! Lite hög idle kanske men det spelar ju iofs ingen roll.

Kör du fast OC och eller fast vcore så har du ju svaret på varför den inte går lägre än 50c. Klockar den inte ner eller sänker spänning så kommer den heller aldrig att komma ner i några 25-30c

Köp en portabel AC att kyla rummet med eller köp vattenkylning till datorn för pengarna. Fördelen med en AC är att du även själv kan njuta av lägre temperatur och fördelen med att vattenkyla datorn är att den kommer gå tystare/svalare.

Nu när du säger detta så får jag gå in o kolla i bios hur jag ställt in det. Men jag tror jag har rörlig Vcore så den kan klocka ner Vcore, däremot så vet jag inte om jag har så den kan klocka ner coreclocks.

Ska ta o checka detta, tack för tipsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av gurkburk92:

Nu när du säger detta så får jag gå in o kolla i bios hur jag ställt in det. Men jag tror jag har rörlig Vcore så den kan klocka ner Vcore, däremot så vet jag inte om jag har så den kan klocka ner coreclocks.

Ska ta o checka detta, tack för tipsen.

Om du har fast klock så spelar det ingen roll om du har rörlig spänning (vcore) har du låst CPUn till en fast hög klock så behöver den max spännig för att hålla den klocken = den kommer aldrig klocka ner sig och bli sval.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

@gurkburk92: vad skiljer det i värme mellan nu och när det är svalare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

@JSvanberg: Nu är de så längesen de va svalt, så jag minns inte. Det har ju varit permanent 20+ i flera månader nu känns det som.