På vilka sätt kommer man kunna installera Windows 10?

Permalänk
Medlem

På vilka sätt kommer man kunna installera Windows 10?

Som rubriken lyder.. Hur kommer man kunna installera Windows 10? Genom optisk disk såklart, USB?, Nedladdning direkt från BIOS? Har det kommit några nya varianter? Med tanke på att många chassin inte längre byggs för optisk disk och jag inte har någon så skulle det vara intressant med nya möjligheter.

Permalänk
Medlem

Jag kör win 7 via USB sticka sen kan man köpa en USB dvd för runt 300 - 360 kr och ha i reserv
Win 10 kan man uppgradera från Microsoft hem sida eller via windows update
När dom släpper den helt kan man nog ladda ner den och installera sen den på en USB sticka
de kan man göra med win7 och win8/8,1 om man har en laglig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Windows 8 köper man ju smidigast på nätet enbart som nyckel och en länk till ett program som laddar ner och installerar på en egen USB-sticka. Samma kommer väl gälla W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Windows 8 köper man ju smidigast på nätet enbart som nyckel och en länk till ett program som laddar ner och installerar på en egen USB-sticka. Samma kommer väl gälla W10.

Då kommer den befintliga nyckeln man redan har för Windows 8 gälla som Windows 10 sedan, vid tex en nyinstallation?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Men kommer man att kunna installera Win 10 direkt på tom HDD genom att t.ex. ladda ner direkt? Jag tänker som man kan göra med mac, det är så vansinnigt smidigt. Om jag inte tidigare har något windows kommer man troligen då vara tvingad till optisk enhet iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Om jag inte tidigare har något windows kommer man troligen då vara tvingad till optisk enhet iallafall?

Det går bra att skapa ett installationsmedium på USB-sticka, så du behöver ingen optisk enhet.

Permalänk
Medlem

@dagbro:

Men det måste jag skapa på en annan dator då som redan har ett operativ system installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

@dagbro:

Men det måste jag skapa på en annan dator då som redan har ett operativ system installerat?

Ja

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man inte kan ladda ner det direkt från bios? Borde inte det va en ganska basal sak 2015 när man inte längre använder fysiska skivor etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Hur kommer det sig att man inte kan ladda ner det direkt från bios? Borde inte det va en ganska basal sak 2015 när man inte längre använder fysiska skivor etc?

Hm första bios är inte så stort skulle dom göra det så stort skulle moderkort kosta skjortan av en
Men vist om du har ftp ip så kan du ställa in så den botar mot de men de skulle vara drygt att få intalera op varje gång man startar datorn

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Men kommer man att kunna installera Win 10 direkt på tom HDD genom att t.ex. ladda ner direkt? Jag tänker som man kan göra med mac, det är så vansinnigt smidigt. Om jag inte tidigare har något windows kommer man troligen då vara tvingad till optisk enhet iallafall?

Tvivlar på det. De har inte nämnt några nya sätt att göra en ren Windows installation.

Misstänker att man första gången måste uppgradera ett äldre Windows så att gamla licensen blir till en Win 10 licens. Sen få ned iso filen på nått sätt och gå om vägen via DVD eller USB minne för att göra en ren installation.

http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...
Förstår inte Microsoft att när folk frågar om ren installation så är det INTE via ISO fil, DVD och USB minne som folk undrar över.

Vi får nog vänta och se runt den 29 Juli om det blir nått nytt sätt att installera.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Tvivlar på det. De har inte nämnt några nya sätt att göra en ren Windows installation.

Misstänker att man första gången måste uppgradera ett äldre Windows så att gamla licensen blir till en Win 10 licens. Sen få ned iso filen på nått sätt och gå om vägen via DVD eller USB minne för att göra en ren installation.

http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...
Förstår inte Microsoft att när folk frågar om ren installation så är det INTE via ISO fil, DVD och USB minne som folk undrar över.

Vi får nog vänta och se runt den 29 Juli om det blir nått nytt sätt att installera.

USB är dock snabbt och smidigt. Går på 10 minuter på usb.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Hur kommer det sig att man inte kan ladda ner det direkt från bios? Borde inte det va en ganska basal sak 2015 när man inte längre använder fysiska skivor etc?

Självklart går det. Finns något som kallas PXE boot. Dock används detta mest för installationer av datorer på sitt egna nätverk med en egen server som har installationsfilerna.

Skulle microsoft stå får dom servrarna skulle det nog gå lite segt när många vill installera och har man inte snabbt internet så skulle det ta väldigt lång tid oavsett.

Så installation av OS via internet är nog inte många redo för ännu.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hamre:

Skulle microsoft stå får dom servrarna skulle det nog gå lite segt när många vill installera och har man inte snabbt internet så skulle det ta väldigt lång tid oavsett.

De flesta Linux-distar har ju netinst så varför skulle MS inte kunna göra det? Tanka hem en liten WinNetInst och få en fullpatchad installation istället för att vänta ett par dygn innan alla saknade uppdateringar lagts på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke W:

Hur kommer det sig att man inte kan ladda ner det direkt från bios? Borde inte det va en ganska basal sak 2015 när man inte längre använder fysiska skivor etc?

Direkt från UEFI menar du väl? BIOS är inte särskilt avancerat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

De flesta Linux-distar har ju netinst så varför skulle MS inte kunna göra det? Tanka hem en liten WinNetInst och få en fullpatchad installation istället för att vänta ett par dygn innan alla saknade uppdateringar lagts på.

Jo går säkert att göra men linux-distar brukar ju i regel inte vara lika stora som Windows.

Med alla patchar brukar ju Windows ta upp lite plats och tanka ner det kan ju ta sin tid.

Men omöjligt är det ju absolut inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke W:

Hur kommer det sig att man inte kan ladda ner det direkt från bios? Borde inte det va en ganska basal sak 2015 när man inte längre använder fysiska skivor etc?

Undrat det samma ett tag.

Inte för att jag är så förtjust i Apple's MacBooks egentligen, och jag har ändå en själv. Men den funktionen är riktigt bra.

Varför Windows inte kunde använda sig av samma installationsförfarande beror iallafall inte på tekniska hinder.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Självklart går det. Finns något som kallas PXE boot. Dock används detta mest för installationer av datorer på sitt egna nätverk med en egen server som har installationsfilerna.

Skulle microsoft stå får dom servrarna skulle det nog gå lite segt när många vill installera och har man inte snabbt internet så skulle det ta väldigt lång tid oavsett.

Så installation av OS via internet är nog inte många redo för ännu.

Intressant information, jag visste inte alls vad PXE boot var tidigare. Jag tänker mig en lösning där man kan ladda ned ett "skal" från Microsoft som inprincip är ett installations program där man väljer sitt program man vill köpa. Det här skalet är ett enkelt operativsystem som kan driva nätverk, enkel grafik, enkelt ljud t.ex. Därifrån borde man sedan kunna ladda ner hela operativ systemet med höghastighet.

Jag är inte tekniskt kunnig, men jag stör mig på att det här inte går. Det kanske är extremt tekniskt svårt eller dyrt att ha servrar för att vara värd för operativsystemen. En stor skillnad på OSX och Windows är ju att OSX användare nästan direkt uppdaterar till det nya operativsystemet, i Windows miljön är det ju fortfarande en förvånande stor del som använder XP fortfarande (18% av de totala operativsystemen till datorer 2014, Wikipedia) Tror en sådan här lösning skulle göra det enklare för en snabb billigare uppdatering.

Skrivet av nackskägg:

Direkt från UEFI menar du väl? BIOS är inte särskilt avancerat...

Ja det stämmer, hänger kvar lite vid gamla benämningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke W:

Intressant information, jag visste inte alls vad PXE boot var tidigare. Jag tänker mig en lösning där man kan ladda ned ett "skal" från Microsoft som inprincip är ett installations program där man väljer sitt program man vill köpa. Det här skalet är ett enkelt operativsystem som kan driva nätverk, enkel grafik, enkelt ljud t.ex. Därifrån borde man sedan kunna ladda ner hela operativ systemet med höghastighet.

Jag är inte tekniskt kunnig, men jag stör mig på att det här inte går. Det kanske är extremt tekniskt svårt eller dyrt att ha servrar för att vara värd för operativsystemen. En stor skillnad på OSX och Windows är ju att OSX användare nästan direkt uppdaterar till det nya operativsystemet, i Windows miljön är det ju fortfarande en förvånande stor del som använder XP fortfarande (18% av de totala operativsystemen till datorer 2014, Wikipedia) Tror en sådan här lösning skulle göra det enklare för en snabb billigare uppdatering.

Ja det stämmer, hänger kvar lite vid gamla benämningar.

Att man inte uppdaterar direkt beror inte på metoden utan på att det oftast inte finns nått verkligt behov av det och förmodligen blir det fruktansvärt dyrt i utbildningskostnader.
Microsoft var (är) dessutom dåliga på att följa standarder så många företag kan inte byta bort xp utan att behöva byta ut en massa annan mjukvara vilket kan bli oerhört dyrt i sig, så länge personalen kan göra det de ska så finns det ju absolut ingen anledning till att uppdatera "bara för att det kommit nått nytt"

Dessutom så är det relativt vanligt att man kan köra via pxe på ett företag, men man byter ju inte gärna os ändå utan håller sig till ett och samma om det går pga kostnaderna, se bara på fiaskot för win 8, att MS gjorde om designen så brutalt mycket att alla måste lära om totalt för att kunna använda datorn gjorde att företagen avstod från det just pga kostnaderna. Det nya måste ju innebära en förbättring och inte bara en förändring eller en kraftig försämring som i fallet med win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Hur kommer det sig att man inte kan ladda ner det direkt från bios? Borde inte det va en ganska basal sak 2015 när man inte längre använder fysiska skivor etc?

Skulle vara bekvämt, men man får tänka på att med Apple så kör man nästan alltid enbart också Apples egen OS, även om Windows är möjligt så vill ju Apple att man kör Apples OS...

Med PC så är moderkorten mer neutrala över vilka OS som kan köras, finns inte samma starka koppling mellan hårdvara och OS som i Apples fall.

Skrivet av Jocke W:

Intressant information, jag visste inte alls vad PXE boot var tidigare. Jag tänker mig en lösning där man kan ladda ned ett "skal" från Microsoft som inprincip är ett installations program där man väljer sitt program man vill köpa. Det här skalet är ett enkelt operativsystem som kan driva nätverk, enkel grafik, enkelt ljud t.ex. Därifrån borde man sedan kunna ladda ner hela operativ systemet med höghastighet.

Jag är inte tekniskt kunnig, men jag stör mig på att det här inte går. Det kanske är extremt tekniskt svårt eller dyrt att ha servrar för att vara värd för operativsystemen. En stor skillnad på OSX och Windows är ju att OSX användare nästan direkt uppdaterar till det nya operativsystemet, i Windows miljön är det ju fortfarande en förvånande stor del som använder XP fortfarande (18% av de totala operativsystemen till datorer 2014, Wikipedia) Tror en sådan här lösning skulle göra det enklare för en snabb billigare uppdatering.

Ja det stämmer, hänger kvar lite vid gamla benämningar.

Då kommer det knepiga, hur ska "skalet" laddas ner? OK skulle kunna ligga i Bios/UEFI, men jag tycker moderkorten ändå ska vara OS neutrala inom x86 arkitekturen.
Ska det finnas ett skal för windows, bör det även finnas skal som kan ladda ner och installera många andra OS också, blir snabbt komplicerat och antagligen ohållbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ggustavsson:

Ska det finnas ett skal för windows, bör det även finnas skal som kan ladda ner och installera många andra OS också, blir snabbt komplicerat och antagligen ohållbart.

Det behöver nödvändigtvis inte bli så krångligt. Att fjärrboota från en ssh-tunnel borde inte vara allt för svårt, t.ex. via nåt liknande https://en.wikipedia.org/wiki/SSHFS Även iPXE har en del fiffigheter man kanske kan bygga vidare på.

Permalänk
Medlem

För att få datorn att boota via PXE så behövs fördefinierade drivrutiner just för datorn du kör det ifrån.

Det behövs även utpekat i DHCP scoopet var PXE servern befinner sig och vilken PXE image som skall köras vid nätverksboot.

Det är ingenting som går att lösas annat än om man kör massinstallationer av tusentals datorer på te.x företag med en fördefinierad image.

Jag vet vad jag snackar om det är väldigt krångligt och ingenting man utan kunskap om nätverk, servrar, klienter, drivrutiner och operativsystem på företagsnivå kan implementera.

Tekniskt sett skulle Microsoft kunna göra detta. Men tänk då på att de måste förse ALLA datorer som skall installeras på detta viset med rätt drivrutiner och DHCP scoop. Vilket i praktiken inte är möjligt.

Visa signatur

| 7800X3D | ROG B650E-F | RTX4070 | Crucial P5Plus 2TB|
| Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Kingston Fury DDR5 6000MHz 2x32GB / 64GB
| EVGA SuperNOVA G2 750W | Acer 34" X34P G-Sync IPS |
| Unraid server 12700K | 64GB Ram | 2x 1TB SSD| 4x 8TB |
| Onkyo TX-NR676E-B | Dynavoice Dynamite 2x S-61 + C62 + 2xMAGIC FX-4 EX V.3 |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Quist:

För att få datorn att boota via PXE så behövs fördefinierade drivrutiner just för datorn du kör det ifrån.

...och det är just därför man har knåpat ihop iPXE @ http://ipxe.org/ (open source) som kan boota via wide-area network dvs internet som inte PXE (definierat 1998 av Intel) gör. Att fortfarande år 2015 endast erbjuda ISO-filer att skrivas till DVD (anno 1995) eller USB (anno 1997) låter lite väl ålderdomligt. Så smutt det vore att installera operativ direkt från EFI bios-menyn. T.ex. Debian är utlagt på nätet på sådant sätt redan idag att iPXE kan användas för wide-area installation.

Hm, jag erkänner - jag hatar fysiskt installationsmedia!

Permalänk
Permalänk

Står på swecs första sida med.

Det jag är mest besviken på är att dom som varit med i preview inte får licens till win10. Vad som nämns nu.

Drabbar inte mig, har licenser redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Står på swecs första sida med.

Det jag är mest besviken på är att dom som varit med i preview inte får licens till win10. Vad som nämns nu.

Drabbar inte mig, har licenser redan.

Att det är gratis att uppgradera under en begränsad tid innebär dock inte att Windows 10 är gratis.

Ser inget konstigt med att de inte ger bort skarpa versioner till de som kört preview.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Att det är gratis att uppgradera under en begränsad tid innebär dock inte att Windows 10 är gratis.

Ser inget konstigt med att de inte ger bort skarpa versioner till de som kört preview.

Självklart, men lova en sak och sen byta åsikt i nästa sek. Jaja är ju flesta företag i ett nötskal, ska inte klaga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men lova en sak och sen byta åsikt i nästa sek. Jaja är ju flesta företag i ett nötskal, ska inte klaga.

Är det inte så att det har florerat mängder av rykten i diverse kanaler, som senare inte visat sig stämma?

Typ allt från gratis Windows till alla, till att Windows kommer bli abonnemangsbaserat?

Permalänk
Vila i frid

Major leap forward. Man hoppade från 1995 (DVD) till USB (1996). Var P2P (1999, dvs Naptser) för nytt och svårt att impla för installation så man nöjde sig med updates? Hoppas man inte "glömmer" att ta bort ad/spy-ware som man fick med Pando Networks teknologi man köpte upp 2013.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte så att det har florerat mängder av rykten i diverse kanaler, som senare inte visat sig stämma?

Typ allt från gratis Windows till alla, till att Windows kommer bli abonnemangsbaserat?

jo, kan ju varit rykte vem vet. Hade dock varit kul med abonnemang Windows Fan vad folk hade blivit arga

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar