Bilden blir MYCKET skarpare med 24HZ istället för 60?

Permalänk
Medlem

Bilden blir MYCKET skarpare med 24HZ istället för 60?

Halloj!

Satt och pillade med hzen idag när jag kollade lite film, märkte då att 24hz blev mycket skarpare än om jag körde 60hz. Varför blir det så? Allt såg utsmetad ut på 60hz. Har en LED TV om det spelar någon roll

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Var den skarpare hela tiden eller bara när film spelas?
Film är ju inspelat i 23.976 (24p), så ställs skärmen på det så spelas ju filmen i "native".

Kan även ha med interpolering och diverse bild"förbättrings"funktioner att göra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fast skärpan borde inte påverkas alls. Flytet möjligtvis.

Din TV har förmodligen massa fräsiga funktioner för bildförstörelse, några av dessa kanske kopplades bort när du körde 24Hz.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Var den skarpare hela tiden eller bara när film spelas?
Film är ju inspelat i 23.976 (24p), så ställs skärmen på det så spelas ju filmen i "native".

Kan även ha med interpolering och diverse bild"förbättrings"funktioner att göra.

Vet inte om den blev skarpare utanför filmen, men färgerna tror jag blev mycket bättre...

Skrivet av Rattnalle:

Fast skärpan borde inte påverkas alls. Flytet möjligtvis.

Din TV har förmodligen massa fräsiga funktioner för bildförstörelse, några av dessa kanske kopplades bort när du körde 24Hz.

Jag har anslutit TVn i PC ingången, så alla funktioner är avstängda. Det enda som är igång är energisparfunktion!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
99:e percentilen

Var bilden pixelmappad när du körde 60 Hz?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du har inte en 4K skärm? Det är något grännsnitt (HDMI?) som inte klarar 4K i 60Hz men i 24Hz.

Permalänk
Medlem

Tydligen så var inte spelläget aktiverat. Det verkar vara skarpt i 50hz. Har inte provat med 60än! Har ingen aning om vad pixelmappad betyder.

Nej ingen 4k tv. En 5 år gammal Samsung led

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-apparater har ofta olika bildminnen associerade med olika signaltyper/modelines. Upplevelsen olika skärpa/färg/klarhet etc. handlar därför om att den läser in olika bildinställningar, inklusive overscan av/på. Det går att se bara genom att jämföra vilka inställningsvärden som används i menyerna.