Hur konverterar jag till en dropdown lista i php?

Permalänk
Medlem

Hur konverterar jag till en dropdown lista i php?

Hej SweC.
Jag skulle vilja konvertera denna sträng till en drop down lista.

<form action="" method="post"> <div> <strong>Hardware: *</strong> <input type="text" name="hardware" value="<?php echo $hardware; ?>"/><br/> <input type="submit" name="submit" value="Submit"> </div> </form>

Just nu så hämtas datan från en Databas och klistrar in den datan den har hämtat i ett textfönster.
Jag vill alltså konverta denna rad så att den visar en drop down lista samt att den även förvalt vad det är för typ av hårdvara.

dvs Jag lägger till ett nytt objekt "Hårdvara = Mobil" spara.
Sedan när jag vill editera den så ska det alltså automatiskt förhandsvalt "Mobil" i drop down menyn.
Jag har labbat runt lite och jag får det inte att fungera, jag har då satt Dator och Mobil i dropdown, men den visar alltid "Dator" när man editerar objektet fast det är en mobil jag har lagt till.

Databasstruktur: en tabell med 3 kolumner: ID, Hardware och Serialnumber.

I hardware så vill jag att det endast ska stå "Dator" eller "Mobil".

Permalänk
Medlem

<select> <?php //Hämta vald preferens för den du editerar och vill ha förhandsvald.... $myValue //Hämta hela listan från databasen... $result foreach($result as $data) { explode($data) //generar de tre variabler du har i din databas och kan användas enskilt $id, $hardware, $serialnumber (kan vara case-sensitive) } ?> <option id="<?php echo $id; ?>" <?php echo ($myValue == $id) ? 'selected' : null; ?>><?php echo $hardware; ?></option> <?php } ?> </select>