Synpunkter på min första gamling dator

Permalänk

Synpunkter på min första gamling dator

Hej!

Är ny till datorbyggande och har tänkt att bygga en speldator som mitt första datorbygge.
Spel som jag b.la. kommer spel är BF4 och GTA V och jag har en budget på 14, max 15 000.

Eftersom jag är gröngöling så önskar synpunkter på paketet som jag satt ihop nedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8139574

1. Funkar komponenterna ovan både till Windows 8.1 och Windows 10?
2. Kan jag i och med valet av processorn, om t.ex. 2-3 år uppgradera datorn utan några problem?
3. Behövs någon extra fläkt?
4. Är standardmåttet på bildskärmar 24 tum eller rekommenderar ni något annat?
5. Behöver jag köpa med något annat?

Som sagt uppskattar alla synpunkter som jag kan få

/theboxen21

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om du ska spela så rekommenderar jag att du tar en 4690K och tar ett bättre grafikkort istället.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

om du ska spela så rekommenderar jag att du tar en 4690K och tar ett bättre grafikkort istället.

Tack för svaret!
Tänkte att i7 hade bättre prestanda å tittade på SweClockers prestandaanalys av BF4 (vilket är tillsammans med GTA V de två spelen som kommer kräva mest som jag ska spela tror jag) och där var den näst bäst men om 4690K funkar så tar jag den istället. Har du någon rekommendation på ett grafikkort som kostar max 3400-3500?

/theboxen21

Permalänk
Medlem
Skrivet av theboxen21:

Hej!

Är ny till datorbyggande och har tänkt att bygga en speldator som mitt första datorbygge.

Eftersom jag är gröngöling så önskar synpunkter på paketet som jag satt ihop nedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8139574http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8139574

1. Funkar komponenterna ovan både till Windows 8.1 och Windows 10?
2. Kan jag i och med valet av processorn, om t.ex. 2-3 år uppgradera datorn utan några problem?
3. Behövs någon extra fläkt?
4. Är standardmåttet på bildskärmar 24 tum eller rekommenderar ni något annat?
5. Behöver jag köpa med något annat?

Som sagt uppskattar alla synpunkter som jag kan få

/theboxen21

Här har du ett bättre paket, ska se om det blir billigare att köpa motsvarande från andra återförsäljare senare idag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8139693/2015-06-30

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av theboxen21:

Hej!

Är ny till datorbyggande och har tänkt att bygga en speldator som mitt första datorbygge.

Eftersom jag är gröngöling så önskar synpunkter på paketet som jag satt ihop nedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8139574http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8139574

1. Funkar komponenterna ovan både till Windows 8.1 och Windows 10?
2. Kan jag i och med valet av processorn, om t.ex. 2-3 år uppgradera datorn utan några problem?
3. Behövs någon extra fläkt?
4. Är standardmåttet på bildskärmar 24 tum eller rekommenderar ni något annat?
5. Behöver jag köpa med något annat?

Som sagt uppskattar alla synpunkter som jag kan få

/theboxen21

1. ja
2. om du menar att du ska kunna köpa ny processor om 2-3 år så nej. processor+moderkort ja då det är ett ATX chassi så kan du nästan stoppa in vad som helst..
3. till processorn kan du byta till CM 212 EVO eller nån bättre kylare än original.
4 finns inget standardmått på skärmar. men 24" är helt ok
5. byt till en annan plattform ? 1151 och nya Skylake kommer ut om 1månad.. att köpa dator för 15k nu är inte så smart.. bättre vänta.

vad ska du med 16GB minne till ? GTX 960 är inte värt 2300kr sen samma där priserna kommer att falla rätt snart.
om det är till gameing så skulle ja tagit i5 och bättre grafikkort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8139702/littebattrelitedyrare

Sådär hade jag nog gjort istället.

Visa signatur

Cooltek w2, Seasonic 520w, i7 4790k, Crucial 16 gb & GTX 980 ti

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Här har du ett bättre paket, ska se om det blir billigare och köpa motsvarande från andra återförsäljare senare idag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8139693/2015-06-30http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8139693/2015-06-30

Tack för svaret!
Ser skitbra ut! Måste btw fråga varför du valde ASUS-skärmen istället för ACER-skärmen?

/theboxen21

Skrivet av Grönahunden:

1. ja
2. om du menar att du ska kunna köpa ny processor om 2-3 år så nej. processor+moderkort ja då det är ett ATX chassi så kan du nästan stoppa in vad som helst..
3. till processorn kan du byta till CM 212 EVO eller nån bättre kylare än original.
4 finns inget standardmått på skärmar. men 24" är helt ok
5. byt till en annan plattform ? 1151 och nya Skylake kommer ut om 1månad.. att köpa dator för 15k nu är inte så smart.. bättre vänta.

vad ska du med 16GB minne till ? GTX 960 är inte värt 2300kr sen samma där priserna kommer att falla rätt snart.
om det är till gameing så skulle ja tagit i5 och bättre grafikkort.

Tack för svaret!
Hörde att det alltid kommer nya grejer så att man 'inte kunde vänta'. Men du är betydligt mer kunnig än vad jag är. Gällande RAM-minnet har jag ingen aning, hörde att det skulle vara bättre. Å tar nog i5 istället då det verkar populärt. Har du något tips på ett bra grafikkort för 3500 typ?

/theboxen21

Tack för ditt svar!
Ser ju det också riktigt bra ut och har blivit lite småkär i Corsair Carbide 300R Blackout så det gillar ja! Har du några tips innan man börja bygga en dator för första gången?

/theboxen21

Permalänk

@theboxen21:
nja kan inte riktigt hålla med dig där, att köpa en ny dator för 15k månaden innan nästa kommer ut som troligen kommer kosta lika mycket.. du ska ju inte vänta ett år utan ca: 30dagar.

nya processorer kommer ju vart 2-3:je år om du köper nytt nu så blir det ju lagom köpa nytt igen nån månad innan efterträdaren till Skylake processorer kommer ut..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@theboxen21:
nja kan inte riktigt hålla med dig där, att köpa en ny dator för 15k månaden innan nästa kommer ut som troligen kommer kosta lika mycket.. du ska ju inte vänta ett år utan ca: 30dagar.

nya processorer kommer ju vart 2-3:je år om du köper nytt nu så blir det ju lagom köpa nytt igen nån månad innan efterträdaren till Skylake processorer kommer ut..

Okej är bara vad jag har sätt i forums och på videos men det du säger låter ju mycket bättre. Antar att Skylake även funkar till Windows 8.1? Tack!

/theboxen21

Permalänk
Medlem

Bra grafikkort för "3500kr typ" är 970 och 390 nitro, båda med sina för och nackdelar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Bra grafikkort för "3500kr typ" är 970 och 390 nitro, båda med sina för och nackdelar.

Tack för tipsen, ska kika in på de och leta recensioner. Spelar minnet på grafikkortet någon roll?

/theboxen21

Permalänk
Medlem
Skrivet av theboxen21:

Tack för tipsen, ska kika in på de och leta recensioner. Spelar minnet på grafikkortet någon roll?

/theboxen21

Japp det gör det, speciellt i högre upplösningar som 1440p och liknande. Sedan beror det på hur mycket du använder, precis som vanligt RAM. Att ha tomt VRAM gör inget.

Någon får gärna lista alla för/nack-delar med vardera kort, kan göra det själv när jag har tid annars vilket är först i morgon kväll troligast.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Japp det gör det, speciellt i högre upplösningar som 1440p och liknande. Sedan beror det på hur mycket du använder, precis som vanligt RAM. Att ha tomt VRAM gör inget.

Någon får gärna lista alla för/nack-delar med vardera kort, kan göra det själv när jag har tid annars vilket är först i morgon kväll troligast.

Tack som fan för hjälpen, uppskattas verkligen! Och skulle vara jättesnällt om du kunde göra det men har ingen brådska så ta det när du har tid

/theboxen21

Permalänk
Medlem

390 Fördelar:

  • ~7% högre genomsnitts FPS i snitt i spel oöverklockat vs oöverklockat, detta exkluderar alltså även fabriksöverklockning.

  • ~130% mer höghastighets VRAM (8GiB vs 3.5GiB) och 100% (8GiB vs 4GiB) mer generellt VRAM, vilket gör att det fungerar bättre i mer krävande situationer så som höga inställningar och höga upplösningar. Gör även kortet mycket mer lämpligt för att köra flera tillsammans, CrossfireX. Kortet är även mer framtids relevant pga det.

  • Klarar höga upplösningar så som 4K UHD mycket bättre.

  • Över 5X bättre DP (FP64) prestanda, spelar däremot ingen roll för spel alls.

  • Inte segmenterat minne, vissa har haft stora problem med det.

  • CrossfireX moderkort är billigare än moderkort med SLI stöd.

  • Freesync istället för G-Sync som är 1500kr-2000kr billigare för skärmen.

  • Verkar vara mindre draget med coilwhine i genomsnitt, har däremot hört att det har blivit värre för 390 än vad det var för 290, dess föregångare, så kanske har jämnat ut sig mer. Extremt stor exemplars variation som vanligt, även nätaggregatet kan ha inverkan.

  • OpenCL 2.0 med inkommande stöd för 2.1, Nvidia stödjer bara 1.2 och har inte annonserat att de tänker stödja något nyare. Programmerings språk för grafikkorts accelererade uträkningar.

  • Trueaudio ljudmotor, får spel som stödjer det att låta avsevärt mycket bättre och avlastar CPU något.

  • Dynamic Frame Rate Control, ett bättre alternativ till VSync som sänker GPU belastningen markant i många fall.

  • AMD DVR (videon är lite gammal så mycket har fixats.), motsvarar Shadowplay.

  • Bättre TressFX prestanda iom sin högre beräkningskapacitet.

  • Mantle stöd, alternativ till DirectX för de titlar med stöd som ger bättre prestanda och mindre CPU belastning.

  • Liquid VR, svaret på Gameworks VR.

  • AMD ZeroCore, sänker idle el konsumtion rejält, speciellt vid crossfireX.

  • Ingen multi-GPU brygga, kan anses snyggare men är definitivt mindre problem beläget. (Bryggor slits väldigt lätt sönder och man riskerar inte att slarva bort dem.)

  • Mycket bättre stöd för Aparapi, tillåter en att skriva java kod för GPGPU.

  • GPU PerfStudio, verktyg för att analysera prestanda.

  • Shader Analyzer, verktyg för att analyzera shaders.

  • Kraftfullare för GPGPU uppgifter som tjänar på hög parallellism.

  • Slipper GFE, motsvarande finns däremot frivilligt tillgängligt.

970 Fördelar:

  • Finns avsevärt mycket kortare kort så går in i fler chassin.

  • Mindre värmeutveckling.

  • För Dx11 kräver den inte lika kraftfull CPU, Dx12 återstår att se.

  • Drar mindre ström, behöver inte lika starkt nätaggregat alltså och du sparar några enstaka kronor i månaden. Elkostnads besparingen är inte så viktig men ett billigare nätaggregat kan vara det eller att man kan köra med sitt nuvarande nätaggregat.

  • Många 970 är tystare under belastning än 390, under vila är dem identiska. Det finns semipassiva som inte låter alls och dem utan semipassiv drift låter ungefär lika mycket i vila.

  • Större överklocknings potential i genomsnitt, inklusive högre fabriksöverklock. Notera att 390/390x överklockar bättre än sina föregångare 290/290x så använd inte dem som jämförelse.

  • G-Sync som har ett väldigt bra utbud medans freesync utbudet är i dagsläget väldigt magert även om det kan komma att ändras.

  • HDMI 2.0, viktigt om den ska kopplas till en UHD TV men spelar mindre roll för dator skärmar.

  • Större tesselerings kapacitet. Nvidia Gameworks utnyttjar oftast tesselering.

  • Shadowplay, motsvarar AMD DVR.

  • GPU Boost, påminner väldigt mycket om Intel Turbo Boost.

  • CUDA stöd, programmerings språk för uträkningar på grafikkortet. Alternativ till OpenCL.

  • PhysX för spel med stöd.

  • MFAA för spel med stöd.

  • Gameworks VR, svaret på Liquid VR.

  • VXGI, notera att inget spel stödjer detta ännu.

  • HBAO+ för spel med stöd.

  • TXAA, för spel med stöd.

  • Multi-GPU brygga, ger 1GiB/s extra bandbredd mellan grafikkorten. I dagens spel så gör det oftast ingen skillnad. I framtiden kan det göra något, men inte mycket i sådana fall utan marginellt som mest. Vissa anser det vara snyggt. Fungerar inte vid GPGPU.

  • Starkare på GPGPU med mindre parallellism och/eller högre cache bruk.

På mjukvaru fronten är de enligt mig hyfsat jämlika, ska nu däremot även försöka skriva in större mjukvaru skillnader mellan dem. (Nytt så mycket saknas ännu. Har nu lagt till en hel del och kommer fortsätta göra så.)

Ska sortera upp detta i Grundläggande och Avancerat i framtiden, dem flesta behöver inte veta allting utan vill ha mer lättåtkomlig information.

Efter stor inaktivitet börjar jag nu igen uppdatera inlägget lite

Har jag missat något får någon mer än gärna säga till! Ska nog använda detta inlägg för framtida trådar som hänvisning, kommer bli väldigt många 390 vs 970 köpråds trådar trots allt. Kommer alltså försöka hålla det uppdaterat.

Båda korten stödjer DirectX 12 så inga problem där.

(Ni ska BB koden för detta inlägget...)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Vilket grafikkort?

Hej,

Undrar kort och gott vilket grafikkort som är bättre, MSI GeForce GTX 970 Tiger OC HDMI DP 2xDVI 4GB eller EVGA GeForce GTX 970 SC ACX 2.0 HDMI DP 2xDVI 4GB? Planerar att köra spel som BF4 och GTA V med en skärm på 144Hz .

/theboxen21

Permalänk
Medlem

är i grunden samma kort. allt handlar om vilken du själv föredrar och vilken som är billigast. personligen gillar jag twin frzr kylaren

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theboxen21:

Hej,

Undrar kort och gott vilket grafikkort som är bättre, MSI GeForce GTX 970 Tiger OC HDMI DP 2xDVI 4GB eller EVGA GeForce GTX 970 SC ACX 2.0 HDMI DP 2xDVI 4GB? Planerar att köra spel som BF4 och GTA V med en skärm på 144Hz .

/theboxen21

Välj SSC versionen, priset är detsamma. MSI Tiger kortet är ett referenskort med tredje parts kylare.

Skrivet av Christley:

är i grunden samma kort. allt handlar om vilken du själv föredrar och vilken som är billigast. personligen gillar jag twin frzr kylaren

MSI GTX 970 Tiger är inte utrustad med Twin Frozer kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Välj SSC versionen, priset är detsamma. MSI Tiger kortet är ett referenskort med tredje parts kylare.

MSI GTX 970 Tiger är inte utrustad med Twin Frozer kylare.

MSI GTX 970 Tiger kostar 2990:- nu på Dustin så därför blev jag intresserad i den. Men den's kärnklocka är på 1102 MHz medans EVGA GeForce GTX 970 är på 1165 MHz. Har det några prestandabetydelser?

/theboxen21

Permalänk

@theboxen21: boostclock är det intressanta för mig iaf, ja det har skillnad men ta den billigaste om det skiljer sig mer än 300-500 spänn på korten, lätt att överklocka korten så lite men de flästa klockar ju inte ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

MSI GTX 970 Tiger är inte utrustad med Twin Frozer kylare.

har inte sagt det heller. sa att allt handlar om vad man föredrar, och drog till med att jag föredrar twin frzr.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

AMD 390 vilket är snabbare än 970, kostar ofta lika mycket, har dubbelt så mycket vram och har inte 970is speciella minneskonfiguration med en del snabbt minne och en del långsamt minne.

EDIT såg nu detta var val mellan endast 970 kort, bortse från detta inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Testpilot
Skrivet av theboxen21:

MSI GTX 970 Tiger kostar 2990:- nu på Dustin så därför blev jag intresserad i den. Men den's kärnklocka är på 1102 MHz medans EVGA GeForce GTX 970 är på 1165 MHz. Har det några prestandabetydelser?

/theboxen21

Du kan förmodligen överklocka kortet till samma bas-frekvens själv med tex. MSI Afterburner.

Annars är det boostclock som är mest intressant då det är vad kortet kommer köra under "tunga" spel som BF4.
Sedan brukar EVGA har bäst garantier (alltså längst), annars tror jag inte skillnaden är allt för stor på värme och ljudnivå mellan korten.

Men som ovan sagt, skiljer det över 500kr så är det mest värt att gå för Tiger kortet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Du kan förmodligen överklocka kortet till samma bas-frekvens själv med tex. MSI Afterburner.

Annars är det boostclock som är mest intressant då det är vad kortet kommer köra under "tunga" spel som BF4.
Sedan brukar EVGA har bäst garantier (alltså längst), annars tror jag inte skillnaden är allt för stor på värme och ljudnivå mellan korten.

Men som ovan sagt, skiljer det över 500kr så är det mest värt att gå för Tiger kortet

Får man fråga vad boostclock är för nånting? 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av theboxen21:

Får man fråga vad boostclock är för nånting? 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en automatisk överklockning(när den behövs) inbyggd i Grafikkortets bios likt intel turbo boost

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp). Det är även förbjudit att skapa flera konton, se §10.1 i regelverket

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@theboxen21
Läs och välj.

390 Nitro Fördelar:

  • Högre genomsnitts FPS i de flesta spelen oöverklockat vs oöverklockat. Jag har uppskattat 12% men har ej kollat någon recension rörande det.

  • ~130% mer höghastighets VRAM, vilket gör att det fungerar bättre i mer krävande situationer så som höga inställningar och höga upplösningar. Gör även kortet mycket mer lämpligt för att köra flera tillsammans, CrossfireX. Kortet är även mer framtids relevant pga det.

  • Klarar höga upplösningar så som UHD bättre generellt.

  • Sjukt mycket bättre DP (FP64) prestanda, spelar däremot ingen roll för spel.

  • Inte segmenterat minne, vissa har haft stora problem med det.

  • CrossfireX moderkort är något billigare än moderkort med SLI stöd.

  • Freesync istället för G-Sync som är 1500kr-2000kr billigare för skärmen.

  • Verkar vara mindre draget med coilwhine i genomsnitt, har däremot hört att det har blivit värre för 390 än vad det var för 290, dess föregångare, så kanske har jämnat ut sig mer.

970 Eftermarknads kylare Fördelar:

  • Finns avsevärt mycket kortare kort så går in i fler chassin.

  • Mindre värmeutveckling.

  • Drar mindre ström, behöver inte lika starkt nätaggregat alltså och du sparar några enstaka kronor i månaden. Elkostnads besparingen är inte så viktig men ett billigare nätaggregat kan vara det eller att man kan köra med sitt nuvarande nätaggregat.

  • Många 970 är tystare under belastning än 390, under vila finns så stänger dem flesta 970 med eftermarknadskylare av fläktarna och 390 nitro samt ett MSI 390 kort gör detsamma.

  • Stabilare FPS.

  • Större överklocknings potential i genomsnitt.

  • G-Sync som har ett väldigt bra utbud medans freesync utbudet är i dagsläget väldigt magert även om det kan komma att ändras.

  • Modernare anslutnings portar, du bör däremot utan tvekan använda Display Port eller DVI-D (DVI-I) för dator skärmen. Kan däremot vara relevant om du ska ansluta den till en TV över HDMI som kör UHD (4k).

Priserna är i dagsläget i princip desamma för 390 nitro och 970 med bra eftermarknadskylare, oftast är däremot 970 några hundra kronor dyrare men det är oftast försumbart i dem nivåerna. På mjukvara fronten är de enligt mig hyfsat jämlika då båda har för och nackdelar var.

Tror jag har täckt allting här, har jag missat något får någon gärna säga till Ska nog använda detta inlägg för framtida trådar som hänvisning, kommer bli väldigt många 390 vs 970 köpråds trådar trots allt. Kommer alltså hålla det uppdaterat.

Båda korten stödjer DirectX 12 så inga problem där.

Bra inlägg, kan tillägga att i pcpers test av 390 visade det, förutom att 390 var snabbare än 970 i alla speltest samt syntetiska test, även att 390 har lika bra eller kortare frame times samt mindre frame time variance än 970 i alla speltest och upplösningar förutom i en upplösning i ett spel, nämligen gta v i 1440p.
Frame time och frame time variance var ngt AMD var sämre på innan men nu är 390 bättre än 970 på även den fronten.
När det kommer till prisklassen kring 970 hade jag valt 390 alla dagar i veckan.

pcpers test:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
pcper (pc perspective) är nog en av de mest seriösa och tekniskt kunniga där ute gällande datorkomponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Bra inlägg, kan tillägga att i pcpers test av 390 visade det, förutom att 390 var snabbare än 970 i alla speltest samt syntetiska test, även att 390 har lika bra eller kortare frame times samt mindre frame time variance än 970 i alla speltest och upplösningar förutom i en upplösning i ett spel, nämligen gta v i 1440p.
Frame time och frame time variance var ngt AMD var sämre på innan men nu är 390 bättre än 970 på även den fronten.
När det kommer till prisklassen kring 970 hade jag valt 390 alla dagar i veckan.

pcpers test:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
pcper (pc perspective) är nog en av de mest seriösa och tekniskt kunniga där ute gällande datorkomponenter.

Oj vad trevligt! Det visste jag inte, får uppdatera det då Tack för informationen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av theboxen21:

Hej!

Är ny till datorbyggande och har tänkt att bygga en speldator som mitt första datorbygge.
Spel som jag b.la. kommer spel är BF4 och GTA V och jag har en budget på 14, max 15 000.

Eftersom jag är gröngöling så önskar synpunkter på paketet som jag satt ihop nedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8139574http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8139574

1. Funkar komponenterna ovan både till Windows 8.1 och Windows 10?
2. Kan jag i och med valet av processorn, om t.ex. 2-3 år uppgradera datorn utan några problem?
3. Behövs någon extra fläkt?
4. Är standardmåttet på bildskärmar 24 tum eller rekommenderar ni något annat?
5. Behöver jag köpa med något annat?

Som sagt uppskattar alla synpunkter som jag kan få

/theboxen21

Du måste veta vilka komponenter du ska satsa på för att få den beast dator du vill ha. Det finns 2 komponenter som avgör detta, grafikkortet och processorn.
Grafikkortet ska utgöra ca: 40% av din budget om du ska ha en stark gaming dator för pengarna. I den här summan räknar jag inte med skärmen och operativsystemet. Här har du ett bra exempel. https://www.youtube.com/watch?v=t8Hyh6euSb0