Permalänk
Medlem

4.4 Ghz i bios, 4.3 Ghz i Windows.

Hallå där!

Börjar med att säga att jag under ett bra tag kört 4.4 Ghz OC och allt har rullat på kanon. Av någon anledning så återställdes alla inställningar jag gjort i bios någon gång och det var inte förrän nu jag upptäckt detta, och ställde idag in allt till ursprungliga inställningar.

Hur som helst, går in på CPU-Z efter jag ställt in överklockningen igen och ser att multipliern visar 44 som det ska. Däremot ligger core speed på 4.3 Ghz. Provade öka till en 4.5 Ghz OC men core speed visar fortfarande 4.3 Ghz fast med 45 multiplier istället. Detta förekommer både i idle och load. Har provat reseta CMOS, köra allt på standard i bios förutom spänningen och multipliern. Har senaste bios.

Idle temp: 30-38c
Load temp(stress): 70-75c

Kompononter:
i5 2500k
Asrock z77 extreme4
8GB DDR3
Corsair TX650W

Kör Windows 8.1 vill jag även nämna.

Permalänk
Medlem

44*98 = 4312
Allt stämmer. Du får ställa in base clock på 100 så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

44*98 = 4312
Allt stämmer. Du får ställa in base clock på 100 så

Base clock är inställt på 100. Den har förut alltid visat 100 och den exakta frekvensen. Betyder det att jag nu får öka base clock över 100 för att kompensera, eller vad är det som är galet? :/

Permalänk
Medlem

@Orman:

Kollat spread spectrum så det är avslaget osv?

Permalänk
Medlem

Löst problemet. Googlat som en idiot, men hittade inga ledtrådar där förrän jag startar en tråd här så dyker en lösning upp. Typiskt.

På Windows 8 Pro så är någon grej vid namn "Hyper-V" aktiverad, som krockar och får detta problem att uppstå. Inaktiverade denna och startade om datorn och nu flyter allt på bra igen.