Konstigt fel på ett usa tillverkat 7970 som ger bild till vissa skärmarvissa inte

Permalänk
Medlem

Konstigt fel på ett usa tillverkat 7970 som ger bild till vissa skärmarvissa inte

Hej ebayade hem ett wievsonic eller viewtecnic vad dessa nu heter har inte kartonglådan här då jag är på semester i england Men det fungerade riktigt bra med då jag hade ett 7970ghz bios iställt på 3 olika moderkort 3 från amd 1 från ett lga 1366 system rampage 2 moderkort. sen 3 skärmar jag prövat på 2 st i äldre 20" led skräm via dvi sen en 1080p ny skärm med dvi, problemet för mig kom vid jag köpte en 21:9 2560x1080p skärm fick det inte fungera via dp kabel även fast den varit hel o kör med aktiv dp till skärm innan, sen många dvi dual link o allt möjligt kablar dvi kabeln som följde med skärmen fungerade inte men hittade en gammal kabel från chlas ohlssons som ville fungera. tänkte inte mer på det. Men gav bort kortet gratis till min bästevän när jag bytte upp mig. Han har inte fått kortet fungera med någon anslutning o provat flera olika kablar till sin 27" 1080p skärm han kör ett rampa ge4 moderkort och en 2600k men inget velat fungera provat kortet köramed ändra switchen till orginalbios på kortet. ingenting fungerar men funkar till en 24"skärm han ar. Någon som haft liknande problem och tips?

Funderar på börja mixtra i grafikkortets bios öka hz eller prova påallt möjligt då kortet endå har dubbla biosar kanske man kan på nått vänster få det att funka. För felet som händer är att kortet får skärmen ge no connection bara. Så alla tips välkommna. Tack //Mvh Mantus

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag brukar inte anmärka på hur folk skriver, men mina ögon började nästan blöda när jag läste detta.

Det blir ingen bild alls vid uppstart?
Har din vän gjort uppdaterat sitt moderkorts bios?
Har din vän nollställt sitt moderkorts bios?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sorry for the eyes bleed moment, var sent lite på lyset samt lider av diverse svårigheter inom språk och text. Ett hej från mig kan ibland bestå av 1000ord skojar tyvär icket, lätt med autismspektrum störning dyslexi och lite mer som de inte vet.

Men jo han har provat olika bios till moderkortet, samt olika till grafikkortet. Problemet var snarligen att det fungerade med 3 olika moderkort för mig med 2 olika skärmar som var högst 1080p med allt från dp - hdmi - dvi singel och dual. Köpte ny skärm med 2560x1080p upplösning då problemet startade för mig, inte dual dvi kabeln som följde med skärmen eller dp kabeln som följde fungerade ej. Men en chlas ohlsson dvi kabel fungerade så jag körde på den.

Sedan gav jag bort kortet till min vän som inte fick bild till sin 1080p 27" bildskärm den har dock inte dp ingång men provade flera olika dvi kablar även hdmi ingenting fungerade. Som sagt nyaste bios till moderkort osv, provade 2 olika bios till grafikkortet ingenting hjälpte där heller. Men till hans 24" skärm fungerar alla kablar.

Frågan är mer vad för skumt problem har grafikkortet som gör att vissa skärmar inte vill fungera men andra gör då vi båda med olika delar gör samma strul. bara det att han inte av 7 olika kablar fått sin 27" skärm fungera med det.

Modda grafikkortets bios kanske prova andra hz lösningar ellervad det nu finns för inställningar att prova ändra i dess bios. Försökt leta men inte hittat någon på internet med exakt samma problem.

Ber om ursäkt för dålig gramatik och lång text försöker skriva all info jag kan komma på som är väsentlig. Alla teoretiska ideer om vad man tex kan ändra i bios för få fungera är välkommna finns inga dumma ideer alls.

"redigerat : Nej bara no signal på skärmen vid uppstart, clear cmos gjort, olika bios testade. Inget fel på kortet annars i övrigt fungerar hur bra som helst bara den gillar skärmen. Klockar ovanligt bra men han ar valt köra på vanligt inte ghz bios och helt oklockat. Fungerar på 24" 1080p skärmen stänger han av använder samma kabel sätter in i 27" skärmen slår på = no signal på skärmen. Fungerade bra när han körde sitt 560 ti kort med stora skärmen"
Mvh //Marcus

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)