Temperaturstyrd/temperaturstyra 120mm chassifläkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Okt 2001

Temperaturstyrd/temperaturstyra 120mm chassifläkt

Tänkte montera in en temperaturstyd 120mm fläkt i ett litet 4xHDD chassi alternativt temperaturstyra den befintliga. Men det ända jag hittar är Arctic F12 Pro TC 120mm och Arctic F12 TC 120mm och uppgifterna går lite isär och är ofullständiga då ljudnivå och luftmängden borde variera med hastigheten men finns inga siffor på det. Tyckte annars att lösningen var riktigt smidig och bra med en kurva som rör på sig från 32°C och maxar vid 38°C
Finns det någon annan som har temperaturstyrda fläktar, hittar mest PWM men det är inte akutellt, eller något liten smidig temperaturstyrning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

ARTIC F12 TC
74 CFM / 126 m³/h (@ 1,350 RPM)
Noise 22,5db (@ 1,350 RPM)

Fractal Design R4\MSI P67A-C45\Intel i7 2600K 4.2 Ghz\CM Seidon 120M+2x Cougar Vortex 120mm PWM\Corsair 8GB\ Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC\ SSD Samsung 256GB\WD 2TB\Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Möjligtvis en Aqua Computer poweradjust 3 och en vanlig 10kOhm tempsensor:

http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkontroll-tillbehoe...

Den här är helt outstanding för tempstyrning enligt mig, just på grund av mjukvaran (du konfar den i windows och sparar, sen funkar den utan att behöva ha någon mjukvara igång).

Den kostar ju dock lite mer än dina exempel ovan..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Cadtekniker:

ARTIC F12 TC
74 CFM / 126 m³/h (@ 1,350 RPM)
Noise 22,5db (@ 1,350 RPM)

Och i denna PDF från eras sida är den specad till 57 CFM, men enligt det ska det låta 0.5 Sone men på ett annat ställe står det 0.3 så litar inte mycket på deras siffror. Och andra sidan är fläktarna så billiga så kan lika gärna testa en och se om ljud och temp håller sig inom godkända nivår. Dock blir det svårt att veta vad jag ska byta till om den presterar för dåligt när jag inte har tillförlitlig fakta på den.

Skrivet av The-Architect:

Möjligtvis en Aqua Computer poweradjust 3 och en vanlig 10kOhm tempsensor:

http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkontroll-tillbehoe...

Den här är helt outstanding för tempstyrning enligt mig, just på grund av mjukvaran (du konfar den i windows och sparar, sen funkar den utan att behöva ha någon mjukvara igång).

Den kostar ju dock lite mer än dina exempel ovan..

Det där var ju en riktigt rolig grej, kanske inte blir den för detta projekt men har andra där den kan komma till användning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Segge:

Och i denna PDF från eras sida är den specad till 57 CFM, men enligt det ska det låta 0.5 Sone men på ett annat ställe står det 0.3 så litar inte mycket på deras siffror. Och andra sidan är fläktarna så billiga så kan lika gärna testa en och se om ljud och temp håller sig inom godkända nivår. Dock blir det svårt att veta vad jag ska byta till om den presterar för dåligt när jag inte har tillförlitlig fakta på den.

Det står inget i den pdf:en om den fläkten jag nämnde f12 TC

Fractal Design R4\MSI P67A-C45\Intel i7 2600K 4.2 Ghz\CM Seidon 120M+2x Cougar Vortex 120mm PWM\Corsair 8GB\ Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC\ SSD Samsung 256GB\WD 2TB\Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Cadtekniker:

Det står inget i den pdf:en om den fläkten jag nämnde f12 TC

ops, ursäkta fel fläkt, här är den rätta, fanns bara franska och tyska
http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/461/f_series_...