Permalänk

Proffs i vattenkylning

Bygger nytt och undrar om det finns någon i Sverige som bygger vattenkylningssystem?
PM info och exempel på tidigare byggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Proffs i vattenkylning

Stackare, inte nog med att dom drunknar, dom lär frysa innan också.
(Förlåt, kunde inte låta bli.)

Med det sagt så kanske du ska förtydliga din titel lite? Jag trodde först att du ville framhäva dina egna färdigheter gällande vattenkylning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

enklast kolla in bygg sidan där har du en del vatten byggen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av ExtremeZero:

Bygger nytt och undrar om det finns någon i Sverige som bygger vattenkylningssystem?
PM info och exempel på tidigare byggen.

Vad är du ute efter? någon som kan bygga ihop systemet till dig? Eller hjälp att välja komponenter? eller nått annat?

Permalänk
Proffsmobbare

Ska du ha ett EKWB EK-Kit så medföljer monteringsanvisning, samma gäller säkert andra kompletta system.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Vad är du ute efter? någon som kan bygga ihop systemet till dig? Eller hjälp att välja komponenter? eller nått annat?

Båda och. Bygga och välja komponenter till vattenkylning.

Permalänk

Jag känner inte till någon i Sverige men det finns ju många utomlands. Känns dumt och skicka alla delar utomlands eller flyga hit en moddare.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan bygga det själv kanske du inte bör ha custom vattenkylning. Det krävs väl lite underhållning av det

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Jag känner inte till någon i Sverige men det finns ju många utomlands. Känns dumt och skicka alla delar utomlands eller flyga hit en moddare.

Jag byggde min första helt själv förra sommaren, det var rätt pilligt och tog tid men det är inte speciellt mycket svårare än att bygga en vanlig dator faktiskt. Det enda man behöver hjälp med egentligen är att välja rätt komponenter

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

lol jag bygger eget vatten system de är inte svårt om man planterar bygget kollar in tips på nätet
skull gärna hjälpa mina vänner när dom vill ha eget system.
sen finns det butiker som bygger om du är lat men underhålla det måste du göra

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Jag byggde min första helt själv förra sommaren, det var rätt pilligt och tog tid men det är inte speciellt mycket svårare än att bygga en vanlig dator faktiskt. Det enda man behöver hjälp med egentligen är att välja rätt komponenter

Letar efter proffs. Tro inte det finns några i Swe dock får leta utomlands.
Det här är inget system man pillar med om man inte kan sin sak. Blir dyrt om det blir fel.

Permalänk
Medlem

@ExtremeZero:
Det blir generellt dyrt om något blir fel..

Det finns rätt många svenskar som håller på med 'relativt' svindyra system. Vill du 'bara' bygga ett designat system så är det moddarna du ska gå efter; t.ex. MetallicAcid, MisterX, Jazid eller någon annan som har många fina byggen på hyllan. Om dessa tar emot beställningar på 'jobb' eller har det som hobby låter jag vara osagt och är upp till dig själv att fråga runt.

Ett bra tips är att kolla gallerierna på forumet i nedstigande ordning. Om du vill komma i kontakt med någon som har byggt något spännande.

Vore intressant om du kunde tänka dig berätta mer om ditt projekt, vad är det du ska bygga för monster?

Permalänk
Skrivet av willeykk:

@ExtremeZero:
Det blir generellt dyrt om något blir fel..

Det finns rätt många svenskar som håller på med 'relativt' svindyra system. Vill du 'bara' bygga ett designat system så är det moddarna du ska gå efter; t.ex. MetallicAcid, MisterX, Jazid eller någon annan som har många fina byggen på hyllan. Om dessa tar emot beställningar på 'jobb' eller har det som hobby låter jag vara osagt och är upp till dig själv att fråga runt.

Ett bra tips är att kolla gallerierna på forumet i nedstigande ordning. Om du vill komma i kontakt med någon som har byggt något spännande.

Vore intressant om du kunde tänka dig berätta mer om ditt projekt, vad är det du ska bygga för monster?

Hittar inget =(
Monster? Ja, minst sagt.
Får väl bli att jag lägger tid på det själv. Har några kontakter i USA som jag ska maila.

Permalänk
Skrivet av ExtremeZero:

Hittar inget =(
Monster? Ja, minst sagt.
Får väl bli att jag lägger tid på det själv. Har några kontakter i USA som jag ska maila.

Räkna med att ett moddningsprojekt när du anlitat någon lär bli extremt dyrt, kollar man på de seriösa och snygga byggena här i forumet så är det inte sällan hundratals timmar bakom dom.
Men visst är det inte mer avancerat än att bygga ihop en vattenkylning i ett normalt chassi så tar det inte lång tid oavsett komponenter.

Permalänk
Medlem

lär bli extremt dyrt, dessutom är det väldigt lätt o bygga ihop någon själv om man övar lite och läser noga och ber om tips vet visserligen inte din budget men med tanke på hur snabbt datorelektronik blir gammal så är de rätt dumt och betala någon för kanske o bygga hardline eller liknande men de är ju personligt tycke! vet de finns proffsmoddare både i UK och USA kan dock inte nämna några på rak arm just nu men kan hålla ett öga öppet

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Räkna med att ett moddningsprojekt när du anlitat någon lär bli extremt dyrt, kollar man på de seriösa och snygga byggena här i forumet så är det inte sällan hundratals timmar bakom dom.
Men visst är det inte mer avancerat än att bygga ihop en vattenkylning i ett normalt chassi så tar det inte lång tid oavsett komponenter.

Det tar inte hundratals timmar att bygga vattenkylning. Chassit Phanteks Enthoo Primo, ska inte ändras på.
Har bara bytt ut luckan till en med större fönster.

Permalänk
Skrivet av ExtremeZero:

Det tar inte hundratals timmar att bygga vattenkylning. Chassit Phanteks Enthoo Primo, ska inte ändras på.
Har bara bytt ut luckan till en med större fönster.

Bra då har vi äntligen konstaterat vad det är du vill ha hjälp med, nämligen ett vanligt simpelt vattenkylningsbygge.

Skriv ut det i första inlägget så får du nog mycket mer respons för att bygga en vanlig vattenkylnings finns det hundratals personer bara på detta forumet som klarar galant och inget som kräver en proffs moddare

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Bra då har vi äntligen konstaterat vad det är du vill ha hjälp med, nämligen ett vanligt simpelt vattenkylningsbygge.

Skriv ut det i första inlägget så får du nog mycket mer respons för att bygga en vanlig vattenkylnings finns det hundratals personer bara på detta forumet som klarar galant och inget som kräver en proffs moddare

Har du PMS? Du verkar vara arg

Permalänk

Tack för alla tips! Nu har jag hittat en kille på youtube som jag kommer att anlita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Har du PMS? Du verkar vara arg

Konstruktiv kritik =/= arg/PMS

Låter mer som det är du som har svårt att skilja på påhopp och konstruktiv kritik.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

haha ha ledsen grabben men kan inte sluta skratt
Letar efter proffs. Tro inte det finns några i Swe dock får leta utomlands.
Det här är inget system man pillar med om man inte kan sin sak. Blir dyrt om det blir fel.

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

haha ha ledsen grabben men kan inte sluta skratt
Letar efter proffs. Tro inte det finns några i Swe dock får leta utomlands.
Det här är inget system man pillar med om man inte kan sin sak. Blir dyrt om det blir fel.

Kan ni klämma ur vad det handlar om för "monster-system" när ni har "sluta skratt"?

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Konstruktiv kritik =/= arg/PMS

Låter mer som det är du som har svårt att skilja på påhopp och konstruktiv kritik.

Hejdå

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

haha ha ledsen grabben men kan inte sluta skratt
Letar efter proffs. Tro inte det finns några i Swe dock får leta utomlands.
Det här är inget system man pillar med om man inte kan sin sak. Blir dyrt om det blir fel.

Du kommer ju inte särskilt långt med ditt fjuttiga system ju. Nog jag som skrattar åt dig nab.

Permalänk
Skrivet av tippen:

Kan ni klämma ur vad det handlar om för "monster-system" när ni har "sluta skratt"?

Tänker knappast berätta eller posta foton på mitt system på ett forum med massa fjortisar.
Finns andra sidor.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låses då den redan har spårat ut.

Uppmanar alla att läsa på reglerna en gång till, framförallt dessa stycken:

Citat:

§1.1
Var trevlig och respektera andra.

§1.2
Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||