Skapa virtuellt filsystem med sammanfogade mappar och filer "Merged folders" i Windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Skapa virtuellt filsystem med sammanfogade mappar och filer "Merged folders" i Windows?

Är ute efter ett sätt att, på operativsystem-nivå, sammanfoga mappar och filer som är spridda över olika hårddiskar/volymer. Samma princip finns inbyggd i t ex vissa FTP-servrar (b la Gene6 FTP Server sammanfogar filer med prefixet merge://). Det är viktigt att även undermappar och filer sammanfogas på samma sätt. Ska försöka förklara mer ingående vad jag menar nedan:

Låt säga att jag har 4 hårddiskar med bilder, där jag bygger upp strukturen med liknande mappnamn för navigering.

D:\Bilder D:\Bilder\Canon\2015-07-01 D:\Bilder\Nikon\* E:\Bilder E:\Bilder\Canon\2015-06-06 E:\Bilder\Nikon\2015-05-01 F:\Bilder F:\Bilder\Selfie.jpg F:\Bilder\Smartphone\Sommaren 2015

Det jag då alltså är ute efter är att skapa ett virtuellt filsystem som länkar tillbaka till dessa fysiska enheter, men visas som en enda enhet, alternativt monteras i en tom mapp. Alltså ser mitt önskvärda resultat ut som nedan. (Använder enhetsbokstav i exemplet men kan även tänka mig att montera filsystemet i en tom mapp)

X:\Bilder X:\Bilder\Selfie.jpg X:\Bilder\Canon\2015-06-06 X:\Bilder\Canon\2015-07-01 X:\Bilder\Nikon\2015-05-01 X:\Bilder\Smartphone\Sommaren 2015

Har tidigare löst detta relativt enkelt i linux med hjälp av mhddfs, och ett alternativ är ju att köra en virtuell maskin med linux och dela ut tillbaka med samba, men det känns som att det måste finnas ett vettigare alternativ som inte tvingar mig att ha en extra virtuell maskin enbart för detta ändamål. Har googlat runt en hel del och det enda som jag fann som lät lovande var programmet Liquesce men har inte lyckats få det att fungera i mer än ett led. Alltså den sammanfogar mappar med samma namn men det verkar vara problematiskt med undermappar och filer etc, upplever även programmet som mycket buggigt och inget jag skulle kunna köra som en någorlunda felfri lösning.

Har för tillfället ingen möjlighet att formatera diskarna då jag inte har backup-kapacitet, så det är viktigt att jag kan skapa ett virtuellt filsystem av filerna som redan existerar snarare än någon form av RAID/JBOD lösning.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Dina diskars olika kataloger sym-länkar du enklast till en gemensam katalog. Mer @ https://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_symbolic_link

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Kan tipsa om detta verktyg för att enkelt skapa "junctions"
http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/linkshellextensio...