Ny på android studio, frågor.

Permalänk
Medlem

Ny på android studio, frågor.

Hej!
Har bråkat med detta i några dagar nu. Kommer inte igång riktigt pga allehanda problem.

1. Varje gång jag startar min AVD, virtuella mobil så äts min SSD disk upp bit för bit. Hjälper ej att stänga av android studio, ca 1 GB försvinner varje gång. Har vart tvungen att installera om AS flera gånger pga detta??

2. Har skapat lite knappar för att testa funktionen på dessa men allt som händer är att jag får ett meddelande som säger något i stil med , unfortunately, myProgram has stopped.
Här nedan följer koden:

package com.daniel.mycalculator;

import android.support.v7.app.AppCompatActivity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.MenuItem;
import android.widget.TextView;

public class MainActivity extends AppCompatActivity {

String newNr ="";

public void buttonClick(){
TextView textView = (TextView) findViewById(R.id.textView);
newNr = newNr + "1";
textView.setText(newNr);
}

@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}

@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
// Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
getMenuInflater().inflate(R.menu.menu_main, menu);
return true;
}

@Override
public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item) {
// Handle action bar item clicks here. The action bar will
// automatically handle clicks on the Home/Up button, so long
// as you specify a parent activity in AndroidManifest.xml.
int id = item.getItemId();

//noinspection SimplifiableIfStatement
if (id == R.id.action_settings) {
return true;
}

return super.onOptionsItemSelected(item);
}
}

3. ActionBarActivity var överstuken och googlade fram att man skulle ersätta denna med "AppCompatActivity", om det nu har någon betydelse.

4.Emulatorn lägger sig för långt upp på skärmen vilket gör att jag ej kommer åt att flytta eller stänga den på normalt vis.

Har koll på grunderna i Java men här känner jag mig ganska lost just nu...

Permalänk

1. Vet inte vad det kan bero på att den tar upp lagringsutrymme, möjligtvis att den behöver installera den emulatorn du väljer att använda men om du kör samma nästa gång borde det ju inte ta upp mer. Jag brukar använda Genymotion istället, tycker den är bättre.

2. Om appen dör brukar det vara lätt att se i Logcat vad det beror på där. Ser inte varför den skulle dö just nu i din kod, dock är det konstigt att newNr är en String. Som sagt kan man ofta se direkt i Logcat vad problemet orsakas av. Nästa gång kan du lägga in koden i taggar så den syns bättre på här.

3. AppCompatActivity är vad man bör använda men ActionBarActivity bör ge samma resultat.

4. Vet inte varför den blir så, som sagt rekommenderar jag Genymotion.

Permalänk
Medlem

4. Går att flytta med piltagenterna, bara att välja "move/flytta" eller använda sig av "alt+space"

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvons:

1. Vet inte vad det kan bero på att den tar upp lagringsutrymme, möjligtvis att den behöver installera den emulatorn du väljer att använda men om du kör samma nästa gång borde det ju inte ta upp mer. Jag brukar använda Genymotion istället, tycker den är bättre.

2. Om appen dör brukar det vara lätt att se i Logcat vad det beror på där. Ser inte varför den skulle dö just nu i din kod, dock är det konstigt att newNr är en String. Som sagt kan man ofta se direkt i Logcat vad problemet orsakas av. Nästa gång kan du lägga in koden i taggar så den syns bättre på här.

3. AppCompatActivity är vad man bör använda men ActionBarActivity bör ge samma resultat.

4. Vet inte varför den blir så, som sagt rekommenderar jag Genymotion.

Tack för tipsen.
Fick det här rådet på ett annat forum :
You buttonClick() method should be buttonClick(View view).

Testade och det fungerade. Dock förstår jag ej varför eller vad View view är för slags variabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av floomer:

Tack för tipsen.
Fick det här rådet på ett annat forum :
You buttonClick() method should be buttonClick(View view).

Testade och det fungerade. Dock förstår jag ej varför eller vad View view är för slags variabel?

http://developer.android.com/reference/android/view/View.html

Utöver det kör direkt på en telefon, emulatorn i all ära men fixa en riktig android mobil förbättrar utvecklingen avsevärt. Min Z3a samt OnePlus One från att man aktiverar programmet till att den launchar på mobilen är ca 2s överlag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.