Mikrofon in i AC97, brusar som fasen. Svårlöst. Söker idéer o tips.

Permalänk
Medlem

Mikrofon in i AC97, brusar som fasen. Svårlöst. Söker idéer o tips.

Just köpt en mikrofon, ska ha till Skype osv. Funkar, men det brusar, som fan, och märkligt nog är det inte mikrofonen, eller sladden. Micken funkar och låter rent o bra med, bakom bruset iaf.

Använder röd Mic input på AC97 bakpå moderkortet, tror det är Realtek ljudkort. Så ja tog ut micken, satte in annan passande sladd som inte var ansluten till nåt i andra ändan. Slutsats: Så fort man sätter in en passande kontakt i röd Mic input så kommer det där bruset, så det är inte mikrofonen eller sladden. Det måste va ljudkortet ...?

Visst, Realtek är knappast nåt audiofil-ljudkort direkt, men för vardagsbruk brukar det ju funka helt ok, inte brusa såhär. Eftersom jag är ljudtekniskt lagd så spelade ja in och mätte jag bruset, och det snittar på -30dBFS. Alltså ungefär lika högt som när man viskar halvstarkt in i mikrofonen från 20cm avstånd.

Det slog mig just att jag aldrig tidigare använt mic in på just den här datorn. Men det finns knappt några inställningar att ändra heller, så jag vet inte vad som orsakar det här. Jag har 'Mic boost' påslaget i inställningarna (kontrollpanelen -> ljud) men bruset försvinner inte om man slår av/på det. Det blir bara lägre, precis som ljudnivån från micken.

Kan det finnas inställningar i BIOS tro, som kan påverka?
Signalen från ljudkortet passerar ju den där jumper-bryggan längst ner på moderkortet. Kan det va nåt tjafs där?
Nån fler som känner igen detta med högt brus? Jag har aldrig stött på det förut.

Tacksam för tips o tankar
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Realtek kan vara så fruktansvärt dåligt när det kommer till mic funktionen. Sök på typ realtek mic settings lr ngt på YouTube så är där lite guider. Ibland hjälper det men ibland får man köpa ett ljudkort USB lr internt för att få vettig funktion.

Fast har du kort mic innan utan problem så borde det gå. Inte ändrat datorn från jordar till ojordat uttag?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Realtek kan vara så fruktansvärt dåligt när det kommer till mic funktionen. Sök på typ realtek mic settings lr ngt på YouTube så är där lite guider. Ibland hjälper det men ibland får man köpa ett ljudkort USB lr internt för att få vettig funktion.

Fast har du kort mic innan utan problem så borde det gå. Inte ändrat datorn från jordar till ojordat uttag?

Men shit, är Realtek så illa för mic alltså? eller vilket märke man nu har. Inte brytt mig om att kolla upp
Jo, kollade nu, Realtek ALC892 är det.

Datorn sitter jordad, och splirrans aggregat med. Har iofs aldrig provat mic in på just den här datorn innan, eller denna micken. Checkade just i BIOS, inte ett skit att ändra där. Fan va sunkit. Fräser som när man släpper en brustablett i ett glas vatten, och lyssnar nära. Precis hela tiden.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Men shit, är Realtek så illa för mic alltså? eller vilket märke man nu har. Inte brytt mig om att kolla upp
Jo, kollade nu, Realtek ALC892 är det.

Datorn sitter jordad, och splirrans aggregat med. Har iofs aldrig provat mic in på just den här datorn innan, eller denna micken. Checkade just i BIOS, inte ett skit att ändra där. Fan va sunkit. Fräser som när man släpper en brustablett i ett glas vatten, och lyssnar nära. Precis hela tiden.

Jaja realtek är sånt jekla skit. Har två datorer själv i samma uttag. En har ett moderkort med ett soundblaster ljudchip och en har realtek. Den med soundblaster har inga störningar alls i micen. Talar jag inte är där noll utslag på micen. När jag talar lyder min stämma klart och tydligt.

På realtek burken e där konstant utslag på micen och jag får höja gränsen rätt högt för vilken ljudnivå micen ska börja spela in annars skickar den vidare brus o skit. Samt där är ljudläckage så micen får in signaler som går till höglurarna. Inget sådant händer på mitt.mobo med soundblaster.

Jag har fått köpa externt usb ljudkort till realtek datorn för det gick inte att köra med realtek. Köpte asus xonar u7. Tyvärr verkar där vara ngn bugg i shadowplay iaf så när jag spelar in så spelar den inte in spelljudet när jag kör det via asus xonar u7 kortet vilket är lite tråkigt.

När jag köper mobo idag brukar jag undvika korg med realtek. Tyvärr så är de rätt vanliga... Gissar för det.är billigaste skitet som finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jaja realtek är sånt jekla skit. Har två datorer själv i samma uttag. En har ett moderkort med ett soundblaster ljudchip och en har realtek. Den med soundblaster har inga störningar alls i micen. Talar jag inte är där noll utslag på micen. När jag talar lyder min stämma klart och tydligt.

På realtek burken e där konstant utslag på micen och jag får höja gränsen rätt högt för vilken ljudnivå micen ska börja spela in annars skickar den vidare brus o skit. Samt där är ljudläckage så micen får in signaler som går till höglurarna. Inget sådant händer på mitt.mobo med soundblaster.

Jag har fått köpa externt usb ljudkort till realtek datorn för det gick inte att köra med realtek. Köpte asus xonar u7. Tyvärr verkar där vara ngn bugg i shadowplay iaf så när jag spelar in så spelar den inte in spelljudet när jag kör det via asus xonar u7 kortet vilket är lite tråkigt.

När jag köper mobo idag brukar jag undvika korg med realtek. Tyvärr så är de rätt vanliga... Gissar för det.är billigaste skitet som finns.

Mitt realtek fungerar helt okej, vist viss brus vid högre volym (men normal lyssningsvolym är kretsen ok, men inte mer). Även Etron Technology är inte någon vidare, deras drivers ökar boottiden med runt 30 sek, provat alla driver jag hittat (är random vilken som fungerar vad det verkar också). på moderkorts hemsidan så fungerar en bara efter senaste ominstallationen av windows 7. Dom andra registreras inte hårdvaran.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

När jag köper mobo idag brukar jag undvika korg med realtek. Tyvärr så är de rätt vanliga... Gissar för det.är billigaste skitet som finns.

Bättre att köra med ett bra, pcie-ljudkort, så slipper man bry sig om vad det är för ljudchip på moderkortet.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för typ av mikrofion, passar den till ingången med avseende på impedans och ev spänningsmatning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se till att du har mic boost avslaget i VOIP-programmet, drivrutinerna och Ljud/Sound-inställningarna i Windows.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Bättre att köra med ett bra, pcie-ljudkort, så slipper man bry sig om vad det är för ljudchip på moderkortet.

Absolut, när möjligheten finns.

Har man satt ihop en liten dator med ITX-moderkort och bara en PCIE-plats så får man välja mellan inbyggda ljudchipet, USB eller köra via optisk till valfri DAC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Absolut, när möjligheten finns.

Har man satt ihop en liten dator med ITX-moderkort och bara en PCIE-plats så får man välja mellan inbyggda ljudchipet, USB eller köra via optisk till valfri DAC.

Dagens ungdom!

En dator ska ha ett stort chassi med gott om plats!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Dagens ungdom!

En dator ska ha ett stort chassi med gott om plats!

Varför det?

Vid nästa uppgradering ska jag själv byta ut allt för att det är så onödigt o ha en stor klump som står o tar upp plats helt i onödan.