Dags att bygga en ny dator, budget 6-8000

Permalänk

Dags att bygga en ny dator, budget 6-8000

Behov
Datorn ska kunna prestera bra i spel som t.ex Tera, nya racing speloch såklart League of legends.....
Värt att nämna att jag programmerar en hel del och leker runt i 3ds max.

Skulle gärna vilja sätta ihop något som jag kan uppgradera om cirka 2 år om det är möjligt med min budget.

Problem
Har problem med att välja delar just för att det ska vara uppgraderingsbart och inte kosta för mycket.
Är det värt att satsa på DDR4 stöd på morderkorten?
Och vilken processor socket ska man använda, samma här är det värt att tänka att man ska köpa en ny processor eller ska man satsa hårt på den nu och aldrig uppgradera.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Med din budget, är uppgraderingsvägen nog blockerad. En snabb i3'a, och ett 290x, är nära vad det tål.
Kan du "återvinna" delar från din nuvarande burk gör det lite mer utrymme.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

:/
Har skrapat ihop lite delar nu, är det något som är korkat, dumsnålt eller helt enkelt inte funkar säg gärna till!
Delarna

Permalänk
Inaktiv

Försök ta en intel cpu/mobo då de har mer "kräm"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhereIsTheLogic:

:/
Har skrapat ihop lite delar nu, är det något som är korkat, dumsnålt eller helt enkelt inte funkar säg gärna till!
Delarna

Kan byta ut nätagg till ett EVGA Supernova G2 750W för mindre pengar, och väldigt omtyckt
Om du kan tänka dig att köpa beggat skulle jag satsa på ett 290X, antagligen mest prisvärda grafikkortet just nu

EDIT 1: Kanske något såhär istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8182394/2015-07-14

EDIT 2: Såg nu att du hade buget på 6-8k, utgick ifrån det du postade som låg på 9k, vad är det som gäller?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

EDIT 2: Såg nu att du hade buget på 6-8k, utgick ifrån det du postade som låg på 9k, vad är det som gäller?

Var tvungen att öka budgeten lite för att få en dator som klarar det jag vill
En tusing mer eller mindre spelar inte så mycket roll.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Försök ta en intel cpu/mobo då de har mer "kräm"

Är det inte bättre med lite fler kärnor när man har många program uppe samtidigt och även när man jobbar i 3d modellerings program?
Är inte amd processorn mer prisvärd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhereIsTheLogic:

:/
Har skrapat ihop lite delar nu, är det något som är korkat, dumsnålt eller helt enkelt inte funkar säg gärna till!
Delarna

R7 370 4GB är kanske ett av de minst prisvärda på marknaden. Ta ett 380 4GB istället.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhereIsTheLogic:

Behov
Datorn ska kunna prestera bra i spel som t.ex Tera, nya racing speloch såklart League of legends.....
Värt att nämna att jag programmerar en hel del och leker runt i 3ds max.

Skulle gärna vilja sätta ihop något som jag kan uppgradera om cirka 2 år om det är möjligt med min budget.

Problem
Har problem med att välja delar just för att det ska vara uppgraderingsbart och inte kosta för mycket.
Är det värt att satsa på DDR4 stöd på morderkorten?
Och vilken processor socket ska man använda, samma här är det värt att tänka att man ska köpa en ny processor eller ska man satsa hårt på den nu och aldrig uppgradera.

Tack på förhand!

Om du ska köra på Amd så kör åtminstone på deras 8000-serie. T ex AMD FX-8320 kostar bara 1290kr på Netonnet nu och är ganska mycket bättre än den du hade i din kundvagn.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

SSD!!!!!!!!!!!! annars behövs ju knappt dyra komponenter för det kommer gå i snigelfart ändå....

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Skrivet av redheadSWE:

SSD!!!!!!!!!!!! annars behövs ju knappt dyra komponenter för det kommer gå i snigelfart ändå....

vad sägs om denna
http://www.inet.se/produkt/4305075/ssd-240gb-ocz-trion-100

btw lagras inte de filer man använder temporärt i ram? am i stooopid?? =D

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om du ska köra på Amd så kör åtminstone på deras 8000-serie. T ex AMD FX-8320 kostar bara 1290kr på Netonnet nu och är ganska mycket bättre än den du hade i din kundvagn.

Vad är det som gör AMD FX-8320 så bättre? :S
Är inte så kunnig men den jag valde har högra frekvens och 6 kärnor istället för 8, har för mig att inte alla spel utnyttjar så många kärnor, då jag även ska använda datorn för att spela :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhereIsTheLogic:

vad sägs om denna
http://www.inet.se/produkt/4305075/ssd-240gb-ocz-trion-100

btw lagras inte de filer man använder temporärt i ram? am i stooopid?? =D

nej inte alls dum. men ditt system kommer att vara 1000x snärtigare och startandet av både dator och program kommet att gå nått så fruktansvärt mycket snabbare. med vanlig HDD tog min dator väl nån minut att starta och saker som starta BF3 tog oxå kanske en halvminut. med en ssd så startar datorn på kanske 20 sekunder och hinner knappt tänka ut vilka program jag vill starta så är de redan uppe enligt mig så är en SSD ett måster för alla nya datorer just för den enorma skillnaden jämtemot en vanlig HDD

once you go SSD you never go back..... tro på mig jag har provat

jag använder samsungs SSD:er och är helnöjd med dessa. tror 250gb versionen kostar väl runt 1000-lappen den med

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhereIsTheLogic:

Vad är det som gör AMD FX-8320 så bättre? :S
Är inte så kunnig men den jag valde har högra frekvens och 6 kärnor istället för 8, har för mig att inte alla spel utnyttjar så många kärnor, då jag även ska använda datorn för att spela :P.

Eftersom AMD's processorer har låg singeltrådsprestanda behöver du så många kärnor som möjligt. 8320 presterar ganska mkt bättre och till samma pris. Sedan finns det ännu mer prestanda att hämta via överklockning om du behöver det om några år.

Programmerar du samt kör en del 3D så finns det ju möjlighet att du kommer att kunna nyttja alla kärnor och 8 är ju bättre än 6

För mig är det en no-brainer att man tar mest prestanda för samma pengar

Jag håller för övrigt också med andra här om att du absolut ska ha en SSD hårddisk också!

Lycka till med datorbyggandet!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Eftersom AMD's processorer har låg singeltrådsprestanda behöver du så många kärnor som möjligt. 8320 presterar ganska mkt bättre och till samma pris. Sedan finns det ännu mer prestanda att hämta via överklockning om du behöver det om några år.

Programmerar du samt kör en del 3D så finns det ju möjlighet att du kommer att kunna nyttja alla kärnor och 8 är ju bättre än 6

För mig är det en no-brainer att man tar mest prestanda för samma pengar

Jag håller för övrigt också med andra här om att du absolut ska ha en SSD hårddisk också!

Lycka till med datorbyggandet!

Thanks m8!

Uppdaterad lista med delar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8183077/2015-06-30

Är moderkortet för påkostat?

Edit* Jag tänker även använda min nuvarande hdd

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8183216/2015-07-09

Billigare moderkort+8GB RAM istället för 16GB+billigare nätagg som 550W FD Integra (som är modulära). Så Kanske kan du få in en GTX 970 4GB i budgeten...
GTX970 fungerar utmärkt med ett 500W nätagg.

Kör själv med en FX6350+Gigabyte GA-78LMT-USB3+GTX970+550W FD IntegraM i speldatorn... Ingen monster utav monster men bra nog...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Har kollat igenom sakerna och valt detta moderkort ->asus M5A99FX_PRO_R20 sedan kollade jag på minness support och det ram minnet som jag tänkt köpa hyperx-savage finns inte med i listan....
betyder detta att minnet inte stöds a moderkortet? måste jag välja ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhereIsTheLogic:

Har kollat igenom sakerna och valt detta moderkort ->asus M5A99FX_PRO_R20 sedan kollade jag på minness support och det ram minnet som jag tänkt köpa hyperx-savage finns inte med i listan....
betyder detta att minnet inte stöds a moderkortet? måste jag välja ett nytt?

Det kan mycket väl stödjas, troligen är det inga problem, men det är inte garanterat att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhereIsTheLogic:

ram minnet som jag tänkt köpa hyperx-savage finns inte med i listan....
betyder detta att minnet inte stöds a moderkortet? måste jag välja ett nytt?

Tillverkare har inte någon möjlighet att testa alla minnen som finns på marknaden. Väljer du ett minne som stämmer överens med specifikationerna som stöds, så fungerar det. Och det har du gjort. Listan på testade minnen är just det, officiellt testade, och garanterade att fungera. Fundera inte närmare på det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit både på asus m5a97 och asus sabertooth 990fx.
Det skiljer cirka 500 Mhz i överklockningsutrymme, eller gjorde åtminstone för mig!

Dock gick jag över till gröna laget, tycker helt enkelt de levererar processorer bättre anpassade för marknaden. (Som du själv säger finns där vääääääldigt mycket som inte stödjer flera trådar)

Mina två cent